Flygplatsen förändrar fjällvärlden

Det är helt fantastiskt, naturligtvis.

Eufori. Att få vara med om det här, är få förunnat.

Att få starta upp den här flygplatsen i den här miljön.

Vi bygger inte bara en flygplats, utan en tillväxtmotor för hela regionen.

Den 22 december landar de första planen på Scandinavian Mountains Airport.

Den nybyggda flygplatsen mellan skidmetropolerna Sälen och Trysil.

Flygplatsen är den första som byggs i Sverige på två decennier.

Det kan mycket väl bli den sista. Det tror han–

–som en gång i tiden började driva idén om en kommersiell flygplats i Sälen.

Det är den absolut sista, såvida det inte blir som på Månbas Alpha–

–att allt ska vara i luften.

Jag fick besök av en kille 2004 som sa att på goda grunder har jag räknat ut–

–att man skulle kunna göra en charterflygplats i Sälen.

Det lät intressant och lagom stort att bita i.

Jag som har bestämt mig för att vara i Sälen.

Nu är det verklighet.

Jag är så glad för hela bygden och regionen.

Det är fantastiskt. Vad betyder det för Sälen?

Det är en "game changer".

Det har hänt lite olika grejer av betydelse i Sälen.

Det är bron över Älven för de stackare som fick ro eller gå över isen.

Nästa är när Klüver bygger Högfjällshotellet, ett kurhotell.

Nästa är när Mats och Erik Paulsson kommer hit och bestämmer sig för–

–att köpa bruna byn av Bertil Lind. Hade inte de gjort det, hade jag inte varit här.

Nästa är flygplatsen. Om 50 år när vi tittar tillbaka på det stora som har skett–

–kommer flygplatsen att överskugga allt annat.

Notan för flygplatsen beräknas bli runt 700 miljoner kronor.

Den betalas till 2/3 av ägarbolaget. Staten har skjutit till resterande belopp.

Största enskilda ägare är skidturismjätten Skistar.

Planen är flygplatsen gör att Sälen och Trysil–

–går från att vara nationella skiddestinationer till internationella.

För Skistar kan betydelsen bli enorm.

Det här arbetet har pågått i många, många år.

Att nu den 22 december få se det första planet landa–

–känns otroligt spännande.

Man kommer nog att prata om före och efter flygplatsen.

Plötsligt skapas tillgänglighet i en glesbygdsregion–

–som det är långt att åka till för många.

Nu blir vi tillgängliga både för svenska och danska gäster–

–men framför allt för internationella gäster.

I dag ser de oss inte ens som en möjlighet att besöka.

Skistar Sälen har ungefär 90% svenska gäster–

–och kanske 8 % danska. Det vill säga de som kan åka bil hit.

2 % kommer nån annanstans ifrån. De kan ha flugit via Arlanda eller Gardemoen.

Där kommer vi definitivt att få en förändring.

Plötsligt kommer vi åt den engelska marknaden under första året–

–och under andra året säkerligen tyska och andra marknader.

Från början kommer flygplatsen att trafikeras av Braathens–

–från Stockholm, Malmö, Växjö och Ängelholm–

–och med SAS från Köpenhamn och London.

Målet är 40 000 passagerare första säsongen–

–och cirka 200 000 om fem år.

Målbilden är att vi får många fler internationella gäster.

En stor del, kanske 80 % av framtida resenärer–

–kommer att komma från internationella destinationer.

Det är för dem vi vill visa upp den här fantastiska naturen.

Det kommer att bidra till fler möjligheter för oss som bor här–

–till affärer och till att...regionen utvecklas.

Det är inte bara Sälens flygplats utan även Trysils. Berätta om samarbetet.

Vi ligger mittemellan Sälen och Trysil med många gäster under vinterhalvåret–

–som vi hoppas ska bli ännu fler.

Det som är unikt med flygplatsen är de korta transfertiderna.

Vi kommer att ha ett snabbt och smidigt flöde på flygplatsen.

Vi har samarbete med operatörer som har transferbussar och andra färdmedel.

Den närmaste skidanläggningen ligger med transferbuss bara nio minuter härifrån.

Det hittar man inte i Alperna.

–Vi ser det bakom oss. –Jajamän, där har vi Hundfjället!

Att det öppnas en ny flygplats när medvetenheten om klimatförändringar–

–är större än nånsin, har kritiserats.

Särskilt att det kan ske tack vare statliga pengar.

Jonas Persson tror inte att det kommer att byggas fler flygplatser i Sverige.

Men han litar på teknikutvecklingen–

–och att flyget tack vare den har en framtid.

Jag tycker att det är alarmister och förnekare som driver debatten.

Lyssna på vetenskapsmännen, gör förnuftiga beslut, plantera skog–

–ta fram hybridplan som går på hälften el hälften flygbränsle–

–flyg på tallolja... Gör nåt annat, men sluta inte flyga.

Flyget finns kvar i framtiden. Vi blir bättre och bättre på att...

Jag brukar säga att vi inte ska sluta flyga, utan vi ska flyga bättre.

–Det här är en fjällnära miljö. –Absolut.

–Är du inte rädd om tystnaden? –Nej.

När man gör en miljökonsekvensbeskrivning–

–frågar man inte hur mycket det bullrar. Då vänder man på steken och säger–

–är det rimligt att det bara är tyst i Sälen 23 timmar och 52 minuter?

Det tyckte man.

Redan beskedet om att en ny flygplats skulle byggas–

–fick hjulen att börja snurra i Sälen.

Skistar har flera byggprojekt på gång i form av nya hotell och liftar–

–och räknar med att inom en tioårsperiod öka kapaciteten i Sälen–

–från 15 000 bäddar till 20 000.

När beskedet kom i februari 2013–

–var det i princip byggstopp i Sälen.

Så som jag räknar, jag är kock och har svart bälte i bearnaise–

–är flygplatsen redan hemräknad.

Med den byggnationen som har varit de senaste åren–

–hus- och tomtpriserna som har ökat och de som flyttar in...

Så som jag räknar är flygplatsen redan hemräknad.

Sen man meddelade att flygplatsen skulle byggas–

–har vi märkt en stadig prisuppgång på bostadsmarknaden–

–mycket föranlett av ökad tillgänglighet till Sälen.

Det är flygplatsen som är fokus.

Vad händer framöver?

Det blir en dundersuccé.

Tillgängligheten ökar, nya marknadssegment kontaktar oss.

Folk kommer från Norge, Danmark och framför allt Storbritannien.

Den 22 december landar det första planet på Scandinavian Mountains Airport, den nya flygplatsen mellan skidorterna Sälen och Trysil. Det är den första flygplats som öppnats i Sverige på två decennier och målet är att ha 40 000 passagerare första säsongen.

”Vi bygger inte bara en flygplats. Det här är också en tillväxtmotor för hela regionen”, säger Gunnar Lenman, vd för Scandinavian Mountains Airport.

Något som Jonas Persson, personen som en gång började driva idén till flygplatsen håller med om.

”Det här är en game changer”, säger han.

Totalt uppskattas projektet kosta 700 miljoner kronor. Varav största delen betalats av ägarbolaget Skistar som hoppas att flygplatsen ska göra Sälen och Trysil till internationella skidort.

”Plötsligt så skapar vi en tillgänglighet. Vi är ju en glesbygdsregion med långt att åka till för många”, säger Jonas Bauer, destinationschef på Skistar Sälen.

Redaktör: Jonas Harrysson.

 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Vitrolife 3.1%
FastPartner 2.1%
Sectra 2.1%
Intrum Justitia -1.7%
Millicom -2%
Embracer -3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min