Han spår en långsiktig uppgång för flyget

Hur ser situationen ut just nu på Malmö Airport?

Det är väldigt lugnt. Vad det gäller passagerare–

–har vi i dagsläget ett tapp på 99 % mot föregående år.

Däremot går frakten i stort sett som normalt.

Hur stor del utgör frakten?

Omsättningsmässigt är 6-7 % intäkter från frakt.

Ingen vet hur länge det kommer att pågå.

Vad jobbar ni utifrån för scenarier?

Ett är att vi tittar kort framåt och tror att det ökar inom de närmaste månaderna–

–med en liten upptrappning. Då handlar det om hur vi ska hantera de passagerarna–

–beträffande distansering, desinficering. Hur tar vi emot och agerar på flygplatsen?

I ett längre perspektiv tittar vi på hur situationen kommer att se ut–

–när coronapandemin är över.

På det scenariot lägger vi ganska mycket energi just nu.

Ni har haft en nedgång i antalet passagerare under ett par år.

Ovanpå det har ni coronakrisen att hantera.

–Var står ni om fem år? –Det är svårt...

Jag vill poängtera att vi har haft en uppgång under tio år.

Det har varit en ganska blygsam nedgång. Men jag tror väl, och det säger de flesta–

–att de närmaste två-tre åren kommer vi nog att ha betydligt färre passagerare.

Om det inte händer nåt specifikt så tror jag att det ökar.

Det långsiktiga perspektivet är att flyget kommer att öka.

Kanske framför allt privatresandet och lågprisflyget.

Gäller den prognosen fortfarande trots det som händer nu?

Det tror jag.

Men de närmaste två-tre åren blir det ett ganska kraftigt tapp.

Sen utifrån det kommer det att öka.

Om fem-tio år kommer vi ha fler passagerare än vi hade 2019.

I stort sett alla stora flygbolag är mer eller mindre illa ute.

Flygplatserna är satta under press.

Kommer alla att klara det här eller blir det en utslagning?

Det blir spekulationer–

–det har varit en tuff bransch med ganska låga marginaler innan.

Som andra företag med låga marginaler som hamnar i kris och tappar intäkter–

–kommer säkert en hel del bolag att rekonstrueras eller försvinna.

BRA flyg som flyger mycket på Malmö Airport är under rekonstruktion.

Vad betyder BRA flyg för Malmö Airport?

BRA betyder mycket för oss. Det är vårt största inrikesbolag.

Men de har ganska stora förutsättningar för att lyckas.

De får konsolidera, rekonstruera och sen hitta ett sätt att starta upp–

–när de är färdiga med det och pandemin är över.

Gör politikerna vad som krävs i det här läget?

Vi var väldigt tacksamma för...

Det första som kom med permitteringarna.

Vi fick hjälp med upp till 80 %. Det gjorde oerhört mycket.

Annars hade väldigt många människor i de flesta näringar blivit uppsagda.

De här har gjort att man inte varslat så mycket ännu.

Kommer alla flygplatser i Sverige som har trafik att klara det?

Nej, det tror jag inte.

Frågan är om de ska klara sig. Vi har ganska många flygplatser här i Skåne.

Malmö Airport, Ängelholm och Kristianstad.

Tittar man på Ängelholm, är det ganska mycket människor runt omkring.

Så de har nog en marknad. Det är nära till både Helsingborg och Halmstad.

Malmö tror jag har sin plats.

Kristianstad...? Det finns ganska många flygplatser runtomkring.

Med ett kraftigt tapp för dem blir det nog ganska tufft.

Du sa att du tror att det på längre sikt blir en fortsatt uppgång för flyget.

–Vad grundar du det på? –På vårt behov.

Vi vill ju ut. Vi vill resa och upptäcka saker och ting.

Vi har ganska mycket med "Family and friends"...

Vi har en stor population av ex-jugoslaver i den här regionen.

Vi flyger mycket till länderna på Balkan.

Serbien, Makedonien, Bosnien osv.

Det behovet kommer att finnas kvar.

Pandemin har drabbat flygplatser över hela Sverige hårt. När både det privata och jobbrelaterade flygningarna till största del ställs in blir tiderna tuffa för flygplatserna.

Peter Weinhandl, vd på Malmö Airport, berättar att fraktflygningarna kvarstår. Men det står bara för en liten del av den totala omsättningen. Nu tittar de på olika scenarion för framtiden för att avgöra hur Malmö Airport ska ta sig igenom krisen.

”De närmaste två-tre åren kommer vi nog ha betydligt färre passagerare än vad det är i dag. Men om det inte händer något specifikt, någon annan typ av pandemi, så tror jag faktiskt att det kommer att öka”, säger Peter Weinhandl och uppger att flygandet först kommer att drabbas av en nedgång.

Han tror också att det för Malmö viktiga inrikesflybolaget BRA kommer att klara sig igenom de ekonomiska svårigheterna. Flygbolaget är inne i rekonstruktion till följd av coronakrisen, vilket drabbat många av Sveriges små flygplatser hårt.

Redaktör: Jonas Harrysson

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.7%
NASDAQ-100 0.7%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

Avanza 4.1%
Karo Pharma 3.7%
Volvo 1.9%
FastPartner -4.1%
Massolit Media -4.2%
Wihlborgs -5%
Uppdaterad tis 16:51
Fördröjning 15 min