”Hållbarhet har blivit ett måste”

Ikeas hållbarhetschef om företagens ansvar

Vi är här i Paris med IKEA:s hållbarhetschef Steve Howard.

Välkommen! Tack för att du tar dig tid att prata med oss.

Varför är det viktigt för IKEA att vara i Paris den här veckan?

Det är ett historiskt tillfälle i Paris.

Vi har jobbat med klimatfrågan sen Kyoto–

–faktiskt redan sen innan dess, sen den första FN-konferensen om klimatförändringen 1992.

Det har hänt lite grand, men alldeles för lite.

Alla statschefer är här, och med företagsledare och samhällstoppar på plats är det dags–

–att få till stånd en global överenskommelse som gör framtiden bättre. Vi är här för att visa vårt stöd.

Frankrike är ett viktigt land för oss. Vi har många varuhus, lager, medarbetare och kunder här.

Du höll ett TED-tal förra året då du sa:

"Hållbarhet har gått från att vara en trevlig sysselsättning för företagen till att bli ett måste."

Hållbarhet var tidigare en eftertanke i en årsredovisning och huvudkontorets sociala ansvar.

Om man tittar på resursbrist, livsmedelstillgångar... Var finns de framtida resurserna?

Klimatförändringen är ett enormt problem och vi måste minska vårt koldioxidberoende.

Det är kärnan i allt.

Hur agerar man ansvarsfullt som företag i en komplex värld? Hur blir man en attraktiv arbetsplats?

Hur skapar man etiska värdekedjor? Det här är avgörande frågor för 2000-talets företag.

Man måste ta till sig agendan för att skapa innovationer och möjligheter.

Är det en konkurrensfördel?

Ja, men jag har sagt och säger:

Det går att göra rätt när man skapar affärsmöjligheter, så varför då inte göra det.

Tyvärr har vissa företag idag som affärsidé att göra fel.

Men vi som företag drivs av en värdegrund, vi värnar om våra kunder och medarbetare.

Vi gör vårt allra bästa för att göra rätt.

Det har skett en stor attitydförändring sen Köpenhamn.

Plötsligt är alla företag här och vill göra nånting mot klimatförändringen.

Varför är det så?

Köpenhamnsmötet hölls i en annan tid.

Företagen var i viss utsträckning "de onda". Det fanns klimatmedvetna företag–

–men det flesta företag lobbade mot förändringar.

Nu har företagen skärpt sig. Det är dags at vi får klara direktiv från regeringarna–

–så att vi kan investera i innovationer. Det bildas stora koalitioner–

–som We Mean Business, med över 200 globala företag–

–däribland IKEA, Nike, Mars och många andra storföretag från hela världen.

Alla säger att de tar klimatförändringen på allvar. Det är framtiden för ett bra och välmående samhälle.

Vi kan erbjuda grön tillväxt, gröna jobb, gröna produkter–

–men för att leverera måste regeringarna agera.

Du har tidigare arbetat ideellt. Varför ville du jobba för IKEA?

Jag jobbade länge för The Climate Group.

Innan dess på WWF.

Jag var rådgivare åt många företag i hur de skulle arbeta med klimatfrågan.

Det var dags att se om det gick att genomföra i verkligheten, som vi säger på IKEA.

Hållbarhetstanken ska vara relevant för alla människor och finnas i alla hem.

I en värld där fler och fler kommer ur fattigdom, vilket är toppen–

–men det sätter allt starkare press på planeten om vi inte får rätsida på det. Alla produkter måste vara hållbara.

Vilket företag tänker så? IKEA.

Jag sa till vår förra vd att om han var intresserad av att fortsätta vara mindre ond–

–så var jag fel person. Men om han ville gå mot förändring och att "bli godare" var jag rätt person.

Istället för att kasta ut mig, log han och välkomnade mig.

Det måste finnas fall när lönsamhetsbehovet och aktieutdelning–

–går emot era hållbarhetsmål.

I sektorer där företagande helt står i kontrast till hållbarhet–

–krävs det radikala förändringar.

Men hos oss är alla våra verksamhetsområden hållbara.

Vår bomull kommer inte längre från källor där mycket bekämpningsmedel och konstgödning användes.

Omläggningen har pågått under fyra-fem år.

Vi har sett över belysning. För fyra år sen beslutade vi att sluta sälja lågenergilampor och halogenlampor–

–halogenlampor är särskilt energislukande–

–och gått över till LED som är det nästbästa före dagsljus.

Från och med 1 september i år säljer vi bara LED.

Verksamheten har blivit energieffektiv och vi har sparat över 60 miljoner euro sen 2010.

Vi har investerat i vindkraftverk i Sverige, USA och Kanada.

23 vindkraftverk och nästan 800 000 installerade solpaneler.

Energi har gått från att vara en kostnad till att bli en vinst.

Om man utgår från principer och värderingar och alltid står på kundens sida–

–på människornas som arbetar i vår värdekedja sida–

–och på planetens sida går det alltid att göra rätt.

IKEA är ju ett företag där folk förväntar sig att köpa bokhyllor för 19 euro–

–och sen slänga dem efter två år. Går det verkligen ihop med hållbarhet?

Jag tror att det där med kastandet är lite av en myt. De flesta människor har det inte så fett.

10, 15 eller 20 euro är ett välbetänkt köp.

Det finns dock flyttföretag som inte vill flytta IKEA-möbler eftersom de går sönder.

De vill jag träffa! Vi har faktiskt ett kvalitetsmått som heter: "Quality for life".

Vi är besatta av att bara sälja produkter vi gillar.

Vi har talat om hållbarhet och våra madrasser säljs med en garantiperiod på 25 år.

Jag vet inte hur länge man vill sova på samma madrass–

–men vår uppgift är att se till att produkten kan återanvändas.

Vi jobbar verkligen med det här med återanvändning.

Vi vill tillverka produkter som lever upp till folks krav på funktion, form och bra kvavlitet.

Att de är billiga innebär bara att fler människor kan köpa dem.

Priserna är inte såna att folk får sitta på golvet.

Vi tillverkar hållbara soffor och bokhyllor tillverkade med hjälp av förnybara energikällor och skogar.

Sen ser vi till att de antingen kan säljas i andra hand eller bli renoverade–

–och slutligen återanvända när de är uttjänta. Det är vårt ansvar att se till det.

Är hela samhällskostnaden inbakad i priset på en IKEA-produkt?

Vi betalar hyfsat bra, vi använder allt mer förnybara energikällor–

–och vi har tagit ett nappatag med hållbart skogsbruk.

Ni blev kraftigt kritiserade för att ha huggit ner 600 år gamla träd i Ryssland.

Det var fyra mannar med föga skogsvana, men virket var dock FSC-märkt.

Drog de inte in ert tillstånd i fjol?

Jo, men vi fick omedelbart tillbaka tillståndet.

Skälet till att vi följer Forest Stewardship Councils riktlinjer är att de har stöd från–

–allt från IKEA, till skogsägare, Greenpeace och Världsnaturfonden.

Alla är inte alltid ense, men vi har gemensamma normer.

Det här var en del av Ryssland där normerna var liknande för det som gäller för svenska skogar.

Visst, det fanns gammal skog i området, men normerna måste ständigt utvecklas och omarbetas.

Vi ägnar oss helhjärtat åt det. Vi har 20 skogsvårdare anställda på IKEA.

Vi samarbetar med Världsnaturfonden, FSC och andra organisationer för att gå i bräschen för–

–att allt fler skogar hanteras väl. Oavsett hur höga krav som ställs av FSC–

–kommer vi att se till att vi och våra leverantörer lever upp till dem.

Kan man inte säga att ni outsourcar vissa av era energikostnader på konsumenterna?

IKEA:s varuhus ligger alltid utanför städer och man måste åka dit.

Resan till och från IKEA syns väl inte i era rapporter?

Jo, det gör den faktiskt! Vi har ett vittomfattande koldioxidavtryck.

Det du säger är helt rätt, 10 % av vårt koldioxidavtryck är kundernas resor till varuhusen.

Hädanefter ska vi bara bygga varuhus med utbyggd kollektivtrafik.

Vårt varuhus i Brooklyn i New York trafikeras av en vattentaxi–

–vilket även har lett till att Brooklynborna har fått ett helt nytt kommunikationssätt.

Vi tittar på hur vi kan göra masstransporter till varuhusen lättillgängliga.

Eftersom vi sysslar allt mer med näthandel–

–har vi även funderat på hur vi ska lösa de sista transportkilometrarna.

Det kan vara i stadsmiljö där man inte vill förorena–

–så vi funderar på hur vi kan gå över till renare bränsle eller elfordon–

–och var vi kan sätta in vattentaxi och elbussar för masstransporter.

Vi är inte där än, men vi jobbar på det.

Man brukar ju skämta om att man åker till IKEA för att köpa en sak, men kommer hem med 20 prylar–

–som man aldrig hade trott att man behövde. Är inte det dåligt för miljön? Tänker ni göra nånting åt det?

Ska folk i kassan fråga om kunden verkligen behöver varan...?

Vi är ju en detaljhandlare och vi vill stimulera intresset för heminredning.

Om folk kommer hem med varor de är nöjda med, även om köpet var oplanerat, så är väl det bara bra.

Vi måste dock se till att vår verksamhet är 100 % kund- och miljövänlig–

–och se till att erbjuda riktigt bra jobb var man än befinner sig i värdekedjan–

–och se till att vi gör saker som skonar planeten - det är vår grundtanke.

Om sen folk åker hem med nåt oplanerat inköp är det bara att konstatera att så är vi människor.

Ett exempel är att vi börjat sälja solpaneler i Storbritannien, Nederländerna och Schweiz–

–och vi ska expandera till fler länder.

I ett fall skulle ett par köpa handdukar, men åkte från IKEA efter att ha beställt solpaneler.

Det kommer att gynna dem eftersom elräkningen minskar och koldioxidutsläppet minskar med några ton–

–och bättre investering kan man nästan inte göra. Den typen av impulsköp ser vi gärna fler av.

Mycket av ert material kommer från länder som är väldigt sårbara gällande klimatförändringar.

Har det påverkat ert engagemang i den här frågan?

Det har gjort det väldigt påtagligt. Jag har redan nämnt Brooklyn i NY.

När orkanen Sandy drog fram fick vi stänga flera av våra varuhus på Östkusten.

Det tog flera månader innan områdena hämtade sig - i vissa fall längre än så.

Vi har även sett bomullsodlare drabbas svårt i Sydasien.

Vi har haft varuhus som drabbats av översvämningar.

När man jobbar med ett globalt företag är extremt väder något man ställs inför dagligen eller varje vecka.

Det är de fattigaste områdena som drabbas hårdast.

Det är just vid bomullsfälten i Sydasien och på andra ställen där befolkningen drabbas riktigt hårt–

–av det extrema vädret. Vi har bara sett början på det.

Allt fler företag manar till ett globalt pris för koldioxidutsläpp. Är det en bra idé?

Idén är bra, men det är nog inte genomförbart.

Man måste prissätta och bestraffa föroreningar–

–men även ge incitament för att nå dit man vill, som exempelvis förnybara energikällor.

För tillfället är fossilbränslen tre gånger så högt subventionerade som förnybara bränslen.

Vi subventionerar alltså föroreningar snarare än att subventionera ren energi, det måste bli tvärtom.

Tack så mycket, Steve Howard.

Hållbarhet har gått från något som är bra att hålla på med för företagen till något som är nödvändigt. Det hävdar Ikeas hållbarhetschef Steve Howard i denna intervju med Katrine Marçal.

Howard förklarar även hur Ikeas arbetar med hållbarhet, och varför det inte är något fel på Ikeakundernas impulsköp.

  • Nya miljarder till Grekland1:13

    Nya miljarder till Grekland

    Sent i går kväll kom euroländernas finansministrar överens om att Grekland får 8,5 miljarder euro i nya lån. Landet har sedan 2010 fått 436 miljarder euro i stödlån.

  • USA-avgörande närmar sig för Swedish Match3:13

    USA-avgörande närmar sig för Swedish Match

    Jim Solyst, Regulatory Affairs Manager, på Swedish Match berättar om bolagets förhoppningar för snuset i USA. Swedish Match hoppas på att få grönt ljus för att snuset har hälsosamma effekter, eftersom folk väljer snus i stället för cigaretter.

  • Cyberattackerna ökar - företag dåligt förberedda8:25

    Cyberattackerna ökar - företag dåligt förberedda

    Myndigheter och företag i en rad länder, däribland Sverige, har på senare tid drabbats av gigantiska, synkroniserade IT-attacker. Säkerhetsrådgivare Johan Wiktorin om näringslivets sårbarhet för cyberattacker.