Hållbar omställning i svensk matproduktion

Livsmedelsproduktion omsätter 185 miljarder kronor–

–och sysselsätter 50 000 personer. Det är en stor sektor.

Sverige ligger långt fram i hållbarhetsarbetet.

Mat och dryck påverkar miljön–

–men krävs för vår överlevad.

Vi befinner oss längst fram, men det är inte tillräckligt.

Vi måste bli fossilfria och mer hållbara än vi redan är.

Det är rätt för miljön–

–men det blir också ett starkt argument–

–för att kunna exportera svenska livsmedel.

Målen är att bli fossilfria–

–att vi ska jobba för minskat matsvinn i hela kedjan–

–att vi ska ta ansvar i leverantörsleden–

–kunna återvinna förpackningar–

–och ha bättre vattenanvändning.

Intresset blir allt större.

Det blir mer och mer en fråga om hygienfaktor.

Vad gäller den yngre generationen–

–kommer det nog en "tipping point" snart.

Man vill faktiskt veta var produkten kommer ifrån.

Det är frågor kring saker som vi måste ha ordning på.

Det kanske kostar ännu mer–

–att inte ställa om till hållbar produktion på sikt.

Även små företag måste ställa om till hållbar produktion.

Vi exporterar 99 % av det vi gör.

Fler och fler frågar varifrån deras mat och dryck kommer–

–vad det är för kvalitet och hur det är gjort.

Många betalar hellre dyrare för en bra flaska vodka–

–som de vet var den kommer ifrån, än mindre–

–för nåt de inte vet var det kommer ifrån.

Om man tittar på förädlingsvärdet i kedjan–

–om man tar ett kg vete som blir en liter vodka...

Vetet i sig, om man inte gör nåt, är bara värt 1 krona.

När man har sett till att det är bra producerat–

–och man har varit hållbar i hela produktionen–

–är personen beredd att betala mer för flaskan–

–åtminstone 20 dollar, när den säljs i New York.

Förädlingen är en del av det konsumenten vill betala för.

Man kan inte bara se det som en kostnad.

Man investerar i det - liksom i marknadsföring.

Där ligger den största utmaningen.

Små bolag har knappt med resurser.

De har svårt att investera och gör allt i företaget.

De har ingen hållbarhetschef. Det är en utmaning.

Som branschförening stöttar och hjälper vi.

Vi hjälper till att formulera problem och lösningar.

Man kan använda de stora företagen som exempel–

–på att det är möjligt. De stora tar ansvar för de små.

De drar med alla så att vi höjer ribban successivt.

Den svenska livsmedelsproduktionen är en av de bästa i världen ur hållbarhetssynpunkt, men det är ändå inte bra nog. Branschföreningen Livsmedelsföretagen har nu antagit ett hållbarhetsmanifest för att förbättra läget.

”Vi måste bli fossilfria och ännu mer hållbara än vi redan är. Både för att det är rätt för klimatet, men också för att det är ett bra arrgument för att exportera svenska livsmedel i framtiden”, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

Bland de nya målen finns enligt Livsmedelsföretagens näringspolitiska expert Sara Sundquist fossilfrihet, minskat matsvinn, återvinningsbara förpackningar och ansvarsfull vattenanvändning.

”Det kostar kanske ännu mer att inte ställa om till en hållbar produktion på sikt, så jag tror att även de små företagen måste göra vad de kan”, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.

Lars Appelqvist är ordförande för Livsmedelsföretagen och vd på Löfbergs. Han menar att en hållbar omställning har efterfrågats länge av konsumenterna.

”Jag ser den hållbara omställningen som en investering, precis som jag ser en investering i marknadsföring”, säger Anna Malmhake, vice ordförande på Livsmedelsföretagen och vd för The Absolut Company.

Reporter: Nicolina Söderqvist

 

 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.6%
NASDAQ-100 1.6%
NASDAQ Composite 1.7%

Vinnare & förlorare

Holmen 7.9%
Kindred Group 6.8%
Nordea 3%
Bure -2.8%
Husqvarna -3%
Nibe Industrier -6.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Så blir hösten på Stockholms bostadsmarknad2:32

    Så blir hösten på Stockholms bostadsmarknad

    Bostadspriserna i Stockholm har vacklat de senaste åren men verkar nu stabiliseras. Analytikern Tor Borg och mäklaren Pär Gunnarsson kommenterar hösten på Stockholms bostadsmarknad.

  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.