Hagastaden: Århundradets byggexperiment

Vi åker på gula linjen på väg till Hagastaden.

En tunnelbanestation i en stadsdel som inte finns.

Så här höga hus, så här smala gator–

–och en sån täthet, har inte byggts i Stockholm nånsin.

Vi får nog inte se en liknande byggnad på hundra år.

Investeringarna i Solna och Stockholm–

–uppgår till ungefär 70 miljarder.

Manhattan är bra, för där har modernismen–

–som idé om en stad aldrig slagit igenom.

Under 2018 börjar arbetet med en ny tunnelbanelinje.

Den ska gå från Arenastaden till Hagalund och Hagastaden–

–som har en uppgång direkt in i Karolinska sjukhuset.

Efter Hagastaden går tunnelbanan vidare till Odenplan–

–där den ansluter till den gröna linjen.

Hagastaden är med en yta på 96 hektar–

–lika stort som Stora och Lilla Essingen tillsammans.

Projektet väntas vara klart år 2025–

–med 50 000 arbetsplatser och 6 000 bostäder.

Stockholms före detta finansborgarråd Sten Nordin–

–kallade det den största investeringen i Sverige nånsin.

Jag är i grunden musiker.

För mig är det viktigt att skapa helhet som är harmonisk.

Det är kontrapunkt. Lågt...mot högt.

Ljust mot mörkt.

På Norra station ska det verka som–

–om det tog några hundra år att bli klart.

Det kan vi skapa.

Smala kvarter. Bebyggelsen på långsidorna är låg–

–medan husen på kortsidorna är mellan 8 och 15 våningar.

Som om det var en långsamt framvuxen stad.

Hagastaden innebär en brytpunkt med svensk arkitektkultur.

Bort från modernismens miljonprojekt–

–och expansiva stadsplanering.

Nu bygger man tätt. Och man bygger högt.

Hagastaden ligger hitåt.

Vi tittar genom porten till Hagastaden.

Här befinner vi oss fortfarande i innerstan.

Gränsen går här. Det är porten till den nya stadsdelen.

Det här är Norra tornen, signaturbyggnader för Hagastaden–

–men väldigt kontroversiella.

Ritningen presenterades av Aleksander Wolodarski 2009–

–men den blev hårt kritiserad.

Designen vändes upp och ner, men även den ratades–

–och Stockholms stad drog tillbaka markanvisningen.

Oscar Properties bygger den nuvarande versionen.

Från min studentlägenhet såg jag tomten.

Det var blåsigt, kallt och otrevligt.

Man bara gick och gick.

Det bidrar till att man vet var vi har varit–

–och vart vi är på väg. Det är kul.

Vi har lagt mycket kraft och energi på fasadgestaltning.

Vi tog nog fram 30 olika prototyper–

–innan vi kände att vi var på rätt väg med kulören.

Det här är första tornet, Innovationen, som byggs just nu.

125 meter högt blir det.

Men det går snabbt. En våning per vecka.

Så det rullar på fram till sommaren.

I Norra tornen blir det 300 bostäder.

Utöver det byggs det 5 700 bostäder i Hagastaden–

–och 50 000 kontorsplatser.

Nu börjar husbyggandet komma i gång.

Först var det mycket infrastruktur.

Vi har lagt ett lock på motorlederna.

Nu börjar stadsmiljön växa fram.

Den här mängden människor på en liten plats...

Vilket liv det kan ge.

Det blir utmaningar, men också väldiga möjligheter.

En sån här täthet har inte byggts i Stockholm nånsin.

Inte i hela Skandinavien.

Det blir ett unikt område. Nåt vi inte har sett förut.

Man räknade fram kostnaderna för överdäckning av leder:

12 miljarder kronor innan man har byggt första huset.

Därför behöver vi en täthet som är ungefär det dubbla–

–mot det vi är vana att se.

Norra station är ett levande exempel på–

–om det går att bygga tätt och klara boendemiljö–

–eller om kritiken håller i sig: "Vad var det vi sa?"

"Wolodarski har misslyckats."

Varför startade projektet Hagastaden?

Och varför blev en så tätbebyggd stadsdel verklighet?

Vi har inte längre råd att bygga ut infrastrukturen.

Ända sen 1973. Det är så det har börjat.

Det roliga med projektet är att vi bygger bort ett sår.

Det ska vara en vetenskapsstad i världsklass.

Det kan bli prissänkningar.

Det är nåt annat de bygger. Så här var det inte tänkt.

Ett område stort som Essingeöarna är på väg att bli en banbrytande stadsdel. Man bygger tätt – och högt. Sammanlagt planeras 6 000 bostäder och 50 000 kontorsplatser.

Se del 2: Hagastaden – Ett gränsöverskridande projekt, här.

Stadsplaneraren Aleksander Wolodarski är en drivande kraft i projektet som siktar högt. Manhattan i New York har stått modell för arbetet som ska resultera i en kontrastfylld stadsbild.

Norra tornen, två byggnader lika ikoniska som kontroversiella, kommer att bilda porten till Hagastaden som blir unik i sitt slag.

”En sådan täthet har inte byggts i Skandinavien någonsin”, säger Eleonor Eklind Forslin, projektchef från Stockholms stad.

 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 -0.5%
NASDAQ Composite -0.4%

Vinnare & förlorare

Paradox Interactive 20.1%
Beijer Ref 2.1%
JM 2.1%
Hennes & Mauritz -1.4%
ICA Gruppen -1.4%
SSAB -1.6%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min