Gratis kollektivtrafik en möjlighet för Sverige

I dag är vi säkra på att det i åtminstone 99 städer till–

–skulle fungera väl med gratis kollektivtrafik.

Ytterligare 50-60 städer har nyligen tagits med i gruppen.

Där krävs lite fler studier.

Runt 140-145 städer har redan infört det.

Det flesta är ganska små. Kommuner och småstäder–

–med färre än 1500 invånare. Men det finns också rätt så stora städer–

–som Tallinn, Estlands huvudstad, och Dunkerque i norra Frankrike.

Det kan verka dumt–

–men det existerar och det finns fler fördelare.

Den första är att redan betalda resurser utnyttjas bättre.

Om kollektivtrafiken inte används så mycket kan man ur ett liberalt perspektiv säga:

"Låt oss få folk att använda den eftersom vi redan investerat i den."

Det ligger också i linje med hållbara transporter och miljöutveckling.

Om kollektivtrafiken var gratis skulle fler privatbilister åka kollektivt.

Det finns även social aspekter som att om det är gratis–

–är det till gagn för socialt utsatta personer.

På många platser har man behövt köpa in nya bussar–

–och ibland anställa fler. Så ja, kostnaden ökar–

–eftersom biljettintäkterna försvinner.

Men det är en fråga om prioriteringar.

Man spar pengar på att slippa ett biljettsystem–

–och att antal bilolyckor minskar.

Det finns också en politisk dimension som kanske inte går att värdera.

Slutsatsen är att det är genomförbart.

Det är ingen långsökt dröm eller oansvarig lösning–

–som leder till att kollektivtrafiken brakar samman eftersom det saknas pengar–

–och att bussar och spårvagnar vandaliseras.

Det existerar redan och kan fungera.

Jag säger inte att det kan fungera överallt.

Det beror på det geografin och ekonomin.

Men jag ser inga problem i kommuner i Skandinavien.

Man måste analysera hur viktig intäkten är. Kan man kan vara utan den–

–och istället få folk att åka mer kollektivt?

Det krävs en analys, men det skulle gå att genomföra på många platser.

På flera håll i Europa har avgifterna i kollektivtrafiken slopats på prov. Förespråkarna pratar om miljö- och sociala fördelar medan motståndarna ser stora kostnader.

Stadsgeografen Wojciech Kębłowski från Vrije Universiteit Brussel menar att Sverige har goda möjligheter att kunna införa fri kollektivtrafik.

”Det blir ökade kostnader med fler bussar och kanske ytterligare personal. Men man slipper kostnaden för biljettsystemet och olyckor som orsakas av bilar. Man får väga kostnaderna mot vinsterna”, säger han.

Redaktör: Jonas Harrysson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 8.9%
ÅF 4.4%
Fagerhult 3.6%
Bilia -1.3%
Holmen -1.6%
Loomis -3.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min