Gå mindre med hyrd privatbil

En privat bil står stilla nästan hela tiden, 23 timmar om dygnet.

Det ger outnyttjade resurser.

Vi är en plattform och en app–

–som ska få fler att dela bil.

Privatpersoner äger bilarna och kan hyra ut dem när de själva inte använder dem.

Då blir bilarna som står på våra gator tillgängliga för fler.

Vi startade med samåkning i Danmark 2011.

Då märkte vi att de som samåkte också ville dela bil på helgerna.

Där kom den privata biluthyrningsbiten in i spelet.

Vi är nog inte lika öppna som andra kulturer–

–när det gäller att resa ihop.

Vi har också bra kollektivtrafik i Sverige, bra tåg och bussar–

–så vi har inte det behovet just nu.

Mest aktivitet är det i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Men det finns bilar över hela landet.

Det behövs inte så många bilar för att man ska komma igång med att dela.

Vi har ägare i Örebro eller Västerås–

–som har 3-4 familjer som bokar bilar.

Där har vi en stor aktivitet med de få bilarna.

När du lägger upp en bil hos oss, står vi för försäkringen under uthyrningsperioden.

Vi kräver att du har en egen helförsäkring–

–för att vi ska se att det är en bil som används och är i gott skick.

Sen har vi en tilläggsförsäkring, vilket betyder att om nåt sker i hyresperioden–

–så står hyrestagaren för det och betalar självrisken.

Som bilägare ska du få tillbaka bilen som du lämnade den.

Om du inte får det, så har du oss som skyddsnät för att få betalning.

De som kanske måste ha bil av en eller annan anledning–

–vill vi ge möjlighet att skaffa en bil som de kan dela med fler.

Det betyder att vi fungerar som en "lead" till en leasingpartner.

Man kan leasa en bil från en månad till tre år.

När du själv inte använder leasingbilen kan du hyra ut den–

–och låta alla på Go More få användning för den bilen.

Bilarna används inte hela tiden, och vi har inga resurser.

Vi har bara plattformen och appen och hyreskontrakten och betalfunktionen.

Men sen är det privatpersoners bilar som de behöver.

Det finns en parkering som privatpersonen betalar.

Det gör att vi överlever, snarare än en bilpark eller en aktör–

–som parkerar en massa bilar. De har låg beläggningsgrad på bilarna.

Just nu ska du skatta från första kronan när du delar en bil.

För att folk ska få incitament att börja dela–

–så krävs det nog ett schablonavdrag som liknar det man får när man delar bostad.

Man måste uppmanas att dela. Det ska gynna både ens egen och allas ekonomi.

Det krävs både konsumentlagstiftning och skatteregler–

–för att hjälpa fler att dela.

I dagsläget ser vi inga större förändringar.

Färre vill röra sig, och då kanske man inte gör den där resan som man planerat.

Men Sverige ska ju fortsätta leva och gå framåt–

–och då kommer folk att behöva röra på sig.

Folk kanske är mer måna om att hjälpa varann nu.

Om man vill undvika kollektivtrafik kan man hyra bil ett par timmar.

Det är i så fall positivt för Go More.

Gomore är en ursprungligen dansk samåkningstjänst som funnits i Sverige sedan 2015. Idén går ut på att privatpersoner blir medlemmar och sedan hyr ut sin egna bil till andra medlemmar som kan behöva den.

”En privat bil står ju stilla nästan hela tiden eller 23 timmar om dygnet. Det gör att det finns outnyttjade resurser” berättar Gomores marknadschef Klara Bergkvist.

I dagsläget finns 90 000 registrerade medlemmar i Sverige och majoriteten av alla uthyrningar sker i de största svenska städerna. Men också på mindre orter.

I Stockholm har flera företag innan Gomore försökt att etablera bilpooler men misslyckats. Det tror Klara Bergkvist beror på att de har försökt tillhandahålla fordonen som utnyttjas i tjänsten.

”Vi sitter ju inte på några resurser. Vi har ju egentligen bara plattformen, appen, hyreskontrakten och betalfunktion. Men sedan är det privtpersoners bilar som de behöver oavsett.”

Redaktör: Nicolina Söderqvist

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.8%
NASDAQ-100 2%
NASDAQ Composite 2.1%

Vinnare & förlorare

Hennes & Mauritz 7.5%
Hexpol 6.6%
NetEnt 5.7%
Stillfront Group -3.1%
Essity -3.6%
Paradox Interactive -4.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min