Geelys Sverige-vd: ”Volvo Cars sköter sig själva”

Det här är EFN i Göteborg.

Vi ska prata med vd:n för bolaget som äger Volvo Cars, Polestar och andra bolag.

Välkommen hit, Hans Oscarsson, vd för Geely Sweden Holdings.

För ett år sen då vi sågs hade du utnämnts till Årets finansprofil i Västsverige.

–Vad har hänt sen dess? –Ja, vi träffades ju då.

Då var jag CFO på Volvo Cars. Sen blev jag vd på Geely Sweden Holdings.

Det bestämde vi i mars.

Jag blev effektiv från första augusti.

Nu sitter vi på plats i nya Geely Innovation Center på Lindholmen.

Var det nåt som du hade tänkt skulle hända?

Nej, det var inget som jag hade tänkt skulle hända–

–men efter nästan tio år som CFO på Volvo Cars–

–och ett antal andra finansfunktioner i 20 år–

–så kändes det här som rätt steg för mig, företaget och förhoppningsvis för Geely.

Berätta kort vad du har för uppdrag i din nya roll.

Det är ett holdingbolag för ett antal företag–

–och det ägs av Geely.

Jag ska vara ägarrepresentant och agera på ett professionellt sätt–

–å Lis vägnar, eller koncernledningen i Geely Holding, som moderbolaget heter.

Vad innebär det i praktiken? Vad fokuserar du på där?

Man fokuserar definitivt inte på operationella frågeställningar i bolagen.

Volvo Cars, till exempel, sköter sig helt och hållet själva. Det gör även Polestar.

Innehavet i AB Volvo, de aktierna... Det är ju ett aktieinnehav.

Sen är det Saxo Bank och så vidare. Det är inget operationellt ansvar.

Det är ett ägaransvar som innebär att man tar hand om finansiering–

–och ser till att allt juridiskt fungerar, allt "compliance" och såna saker.

Du nämnde en massa bolag. Vi kan vrida oss och se... Geely Sweden Holdings.

Detta är bara ett axplock av några bolag. Du nämnde Saxo Bank i Danmark och Volvo.

Ni äger både Volvo Cars, men också aktierna i AB Volvo.

Berätta kort om några av de här bolagen och vad du tänker kopplat till Geely.

Du har tagit ett litet axplock här, och...

Det är ju så–

–att till exempel Polestar och Zenuity ligger under Volvo Cars förvaltning.

Sen ligger Volvo Cars under Geely Sweden Holdings.

Saxo Bank ligger direkt under Geely Sweden. Det är en dansk bank.

Den expanderar ganska kraftigt.

Vi gjorde ett uppköp av en annan bank, under Saxo Bank, som heter BinckBank.

Får jag bara flika in där... Saxo Bank. Varför äger ni en bank?

Det är ju inte fordonsrelaterat på det sättet–

–men det är inte sagt att Geely Sweden Holdings behöver vara fordonsrelaterat.

Det är en ägarstruktur som passar, helt enkelt.

Det är en intressant bank, för de har en tradingplattform som är ganska innovativ.

–På vilket sätt då? –Saxo Bank är ett ganska ungt företag.

De har tagit en snabb teknologisk innovation–

–och kommit ut på marknaden.

Det handlar om trading. Det kommer att bli en konsolidering i den branschen.

Ja, just det. Jag är nyfiken...

Vilka synergier och effektiviseringsmöjligheter ser ni–

–mellan de här och ytterligare bolag som ingår i bolaget?

Vi kommer inte från ett holdingperspektiv att vara drivande vad gäller synergier–

–annat än om det är nåt av administrativ karaktär som också gynnar holdingbolaget.

Däremot hoppas jag att de olika bolagen ser synergier. Men det är upp till dem.

Det ska vara "win/win" för respektive bolag vad gäller att hitta synergi.

–Har du några tankar kring konsolidering? –Nej, det har jag inte.

Den första konsolideringspunkten i det här–

–är väl Saxo Banks uppköp av BinckBank, men det var ett externt uppköp.

Från det ena till det andra, förra året ordnade du ett pengaregn åt Geely.

Volvo Cars gav en aktieutdelning på 2,8 miljarder kronor–

–och aktierna i AB Volvo gav 1,7 miljarder kronor till Geely.

Hur ser prognoserna ut för i år?

Det kan jag inte kommentera, som du kanske förstår.

Men det är kul att det är två bolag som det går så bra för–

–om man tittar historiskt. Det har väl aldrig gått bättre än just nu.

Det mesta tillfaller, och återinvesteras, i Sverige inom gruppen.

Mellan raderna låter det som att det kan gå ännu bättre i år.

–Vi får se. –Vi får se.

Hur känns det att vara chef för Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd?

Det känns ingenting.

Man kan inte se det som att jag är chef för Håkan Samuelsson.

Håkan leder ju ett av Sveriges absolut största företag–

–som har ett enormt välkänt varumärke.

Håkan är Håkan och Volvo är Volvo. De sköter sig.

Jag hade min karriär där en gång. Nu är jag i Geely.

Geely tar ett allt starkare grepp om Göteborg.

Gang Wei på Geely Innovation Centre, eller Uni3 som ni numera heter, var nyligen här.

Hur är det med kulturkrockar när öst möter väst?

Vilket kulturellt problem har du stött på när det gäller Kina och Sverige?

Om man tittar ur vår grupps perspektiv–

–som är Geely Sweden Holdings, som är så svenskdominerat i sin bas...

Det är ändå AB Volvo, Volvo Cars, Zenuity och alla dem som vi har pratat om.

Där får man nog dra det lite över en tidslinje.

Vi var väldigt svenska under 1990-talet, då man hade en decentraliserad styrning.

Det är typiskt svenskt, sen vikingatiden, tror jag.

Ford är nåt helt annat.

De kommer från andra världskriget–

–och har en militär bakgrund som byggde hela styrsystemet i USA.

Då får du mer "command and control", som det heter.

Det kinesiska är så ungt, så det går inte att säga hur de styr.

Det här är ju ett exempel på ett av de första uppköpen av en privat ägare.

Han gjorde det så smart – med "act as a stand alone", till exempel.

Han låter bolagen sköta sig självständigt, så det uppstår inga krockar.

–Inte än, kanske. –Nej, inte än.

Det sägs att kineserna uppskattar långsiktighet och förtroende.

Vad krävs att för att få ett så stort förtroende från en sån som Li Shufu?

Det är nog långsiktighet–

–och det faktum att vi är rätt få människor här–

–som riktigt känner Geely Holding i Hangzhou.

Om man är CFO eller "general counsel", alltså chefsjurist–

–är man närmare huvudkontoret hela tiden, så man får en närhet till Li Shufu gratis.

I och med att jag varit där i tio år, så har jag lärt känna dem. Så enkelt är det.

Apropå annan långsiktighet... Du arbetade för Volvo Cars i nästan 30 år–

–bland annat när det pratades om ett samgående med Renault–

–som P.G. Gyllenhammar kämpade för.

Hur tror du att Volvo hade sett ut i dag om det faktiskt hade blivit en affär?

Man kan nog vinkla den frågan på ett annat sätt.

Hur blev det tack vare att det inte blev nån affär?

Det blev en väldigt intressant utveckling.

AB Volvo fortsatte koncentrera sig på lastbilar och grävmaskiner och så vidare.

Man knoppade av Volvo Cars till Ford.

Då lärde vi känna en annan bilindustri på ett nytt sätt.

Vi kanske var lite mer förberedda när vi nu blev uppköpta av Geely.

Volvo Cars är ett fungerande bolag.

AB Volvo mår i dag extremt bra, som en av världens största lastbilstillverkare.

Det kanske gick bättre då tack vare att det inte blev nån affär?

Det gick nog betydligt bättre tack vare det. Företagen blomstrar ju.

Det är Sveriges två största företag.

Hur ser Geely Sweden Holdings ut om 3-4 år?

Om du hade frågat mig för 3-4 år sen om hur utvecklingen varit inom Geely...

Det har ju exploderat, som du såg bakom dig.

Det är Volvo Cars... Då fanns knappt Polestar, annat än som racingformat.

Zenuity fanns nästan inte och Geely Sweden Holdings fanns nästan inte.

–Jag kan inte svara på det, men... –Vilka är dina visioner, då?

Jag hoppas att vi ska vara så snabbfotade som vi har varit.

Det ska inte vara så mycket "stand still".

Stort tack, Hans Oscarsson, vd för Geely Sweden Holdings, för att du kom till EFN.

Tack för att jag fick komma hit.

Med det säger vi hej då från EFN.

Gå in på efn.se/nyhetsbrev och prenumerera på vårt nyhetsbrev. Tack för i dag.

Geely Sweden Holdings är ägarbolaget bakom flera välkända bolag. Bland annat äger de Volvo Cars, Polestar och Saxo Bank.

Hans Oscarsson, vd för Geely Sweden Holdings, besöker studion i Göteborg och berättar bland annat om ägarstrukturer, relationen mellan öst och väst och vikten av att vara långsiktig i sitt företagstänk.

Dessutom ger Hans Oscarsson insikter kring varför han tycker att det var bra att affären med Renault föll igenom och hur han tror att företaget ser ut om fyra år.

Redaktör: Anders Frick.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 -0.9%
NASDAQ Composite -0.7%

Vinnare & förlorare

Elekta 2%
Stillfront Group 1.5%
FastPartner 1.1%
Avanza -1.7%
Scandic Hotels Group -1.8%
Addtech -1.8%
Uppdaterad fre 09:33
Fördröjning 15 min