Gamla åk för miljoner eller affektioner

Hur stort kan värdespannet vara på en bil?

Från 5000 kronor upp till 230 miljoner.

Här har vi en Oldsmobile 1935–

–som har legat uppochner i en myr i Dalarna.

Vi ska rekonstruera karossen.

Vi har börjat bygga nytt trävirke.

Då utgår vi från ritningar.

Det här är en ritning på en annan bil.

Men typ den här.

Den här bilen har gått igenom en helrenovering–

–och håller nu på att monteras.

Den kan bli i det här skicket?

Absolut.

Vet folk om det?

Nej, troligen inte.

Ofta kommer de med en bil–

–som de vill ha hjälp med en tröskel eller nåt på.

Sen upptäcker de att man kan laga den där bilen–

–som är jättedålig och står hemma i ladan.

Då blir de ännu mer intresserade.

Hur mycket pengar är det i en sån här bil?

Det beror på skicket.

I en fint renoverad är det strax över en miljon.

Hur mycket lägger man på att få det här skicket?

Om man älskar bilar finns det inga gränser.

Det kan vara människor som har utflyttade barn.

De får plötsligt en annan ekonomi–

–och möjlighet att göra iordning bilen i garaget–

–eller kanske väcka en dröm om att köpa nån bil.

Har man inte pengar för att köpa det objekt man vill ha–

–kan man portionera ut det över en renovering–

–och köpa nåt billigare.

Vilka andra kunder finns?

Det finns såna som har ärvt bilar.

Den här bilen har ett stort affektionsvärde.

Det är en pappa som inte finns kvar som har ägt den.

Sonen vill då fortsätta ha den här igång.

En sån här bil som är fint iordninggjord–

–ligger på 125-160 000.

Det är för att det finns så många A-Fordar från 1930.

Många lycksökare håller sig framme som gamar.

Det måste jag erkänna.

Flera av dem är vänner till mig.

De runt personen som har ägt bilen vet ofta ingenting.

Intresset har varit passionerat för den som har ägt bilen.

Sen försvinner all kunskap.

Man kanske inte hänger med i marknaden.

Marknaden kanske har gått ner eller upp mycket.

Då blir det otroligt felbedömt.

Den kunskapen finns inte bland jurister heller.

Jag får ofta frågor från jurister om värderingar på bilar.

Vad kan hända i värsta fall?

Att en bil som kanske är värd 3 miljoner–

–blir såld för 50 000. Det är inte helt ovanligt.

Hur kan man lyckas undvika lycksökarna–

–och göra en korrekt värdering?

Hitta personer som den tidigare ägaren haft förtroende för.

Eller nån som man själv har förtroende för–

–som kan värdera bilen, har kontroll på marknaden–

–och är ointresserad av att handla med bilar själv.

Det här är en Intermeccanica Indra 1972.

En jätteovanlig bil, byggd i 27 exemplar.

Det finns ingen mer i Sverige än den här karossmodellen.

Det var en jättesnabb bil när den byggdes.

Den byggdes för amerikansk marknad. Sen gick man i konkurs.

27 stycken byggda. Inte ens hälften finns kvar.

Vad har den för värde i sitt nuvarande skick?

450-500 000 kanske.

Problemet är att den kostar nästan lika mycket–

–att köpa som objekt som en färdig bil.

Skillnaden är väldigt liten.

Vad är det då som motiverar?

Det här att hitta den riktigt udda fågeln.

Sen finns det så klart pengar i slutändan.

Men just en udda fågel som verkligen vill ha en Indra.

Det är ingen som vet vad det här är normalt sett.

Men förmodligen, inom två år, har den här bilen–

–inom marknaden ökat kanske 300 000 i värde–

–för att folk har börjat upptäcka den.

Man får läsa marknaden precis som med aktier.

Den här bilen har ett väldigt högt grundvärde–

–för den är eftertraktad.

Hade den varit köpt ny av Ringo Starr eller Ava Gardner–

–hade den kanske kostat 1 miljon.

Hur har man koll på det?

Det har man. Alla som håller på med bilar–

–gräver och gräver i chassinummerlistor.

I det här fallet finns det dels en god ekonomi–

–att lägga ner arbete, där inköpsvärdet är långt under–

–marknadsvärdet på en färdig bil.

Och i det här faller är det en stor affektion.

Individen såg den här bilen åka förbi–

–när han stod vid grindstolparna hemma.

Vad är arbetet värt?

Ungefär samma pengar som man köpte bilen för:

En bråkdel av det totala värdet när den är färdig.

Vad är det som är grejen?

Passionen. Bara passionen. Hjärtat.

Vad tänker du när du ser det här?

Kärlek.

Det kan finnas mycket pengar i veteranbilar, upp till så mycket som över 200 miljoner kronor berättar Thomas Abrahamsson som är grundare av Abris Autobody i Krylbo i Dalarna.

Företaget har specialiserat sig på att restaurera veteranbilar till toppskick. Kunderna är ofta medvetna investerare med passionerat intresse för en viss modell och årgång.

Thomas Abrahamsson säger att det är olika typer av kunder som kommer in, men i de flesta fall är det människor som har väckt en gammal dröm till liv, eller någon som har ärvt en bil. Vid arv är det däremot en del lycksökare som dyker upp, något som kan leda till att en mycket värdefull bil säljs alldeles för billigt.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 0.9%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Thule Group 6.8%
Peab 4.8%
Vitrolife 4.7%
Nolato -2.8%
Millicom -2.9%
NCC -2.9%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.