Fossilfritt och svenskflaggat för nya rederisatsningen

Här är EFN i Göteborg, en stad som precis-

-har fått ett nytt rederi. Med oss är rederiets vd:

Sjökapten Ragnar Johansson. - Välkommen.

Du har varit vd för Svenska Orient Linien, SOL, sen 2014.

Nu skapar ni ett nytt rederi ihop med Walleniusrederierna.

Vi har jobbat med skogsindustrin i många år-

-sen SOL grundades 1911.

De senaste åren har vi identifierat ett behov...

Inga fartyg för skogsindustrin har byggts på 15 år.

2021 fanns ett fönster där många charterkontrakt-

-terminalkontrakt, gick ut. Nu passar vi på, tänkte vi då.

Vilka är de långsiktiga målen, efter 2021?

Vi vill bygga en infrastruktur för svensk-

-och finsk basindustri. Bottenviken-

-har arktiska förhållanden fyra månader per år.

Speciella förhållanden.

Vi vill bygga en infrastruktur för de närmaste 30 åren.

Vi ska titta på en karta-

-som sträcker sig från Kemi till Storbritannien.

Vilka orter ser vi här?

Kemi ligger högst upp i Bottenviken.

I Oulu, Uleåborg på svenska, finns stora pappersbruk-

-från Stora Enso och Metsä.

I alla hamnarna vi ser, dominerar skogsindustrin.

Kartan förändras nog om några år.

Vi jobbar hårt med andra industribolag och räknar med-

-att lägga till fler hamnar.

Men det här är grunden nu.

Göteborg finns inte med.

Vilken koppling finns till Göteborg?

Lasten från Norrlandshamnarna och Finland-

-ska till kontinenten och England.

Göteborg importerar inte papper.

Rederiet kommer att ha fem fartyg, varav fyra-

-kanske helt nybyggda, som går på naturgas, LNG.

Berätta lite mer om fartygen.

Vi ser ett exempel här bakom oss.

Stora fartyg, som vi kallar post–panamax.

De är över 240 meter långa, 35 meter breda-

-och lastar 30 000 ton dödvikt, last.

Så stora, isförstärkta roderfartyg har aldrig byggts förr.

Volym skapar effektivitet. Skogsindustrin gör det här-

-tillsammans med oss för att med så stora fartyg-

-effektivisera långsiktigt. LNG är det mest miljövänliga-

-som kan driva fartyg i dag.

Båtarna kan köra helt fossilfritt i framtiden-

-om det finns LBG, biogas i flytande form.

Helt fossilfri. Samma ämne: metan.

Fartygen minskar koldioxidavtrycket med över 60 %-

-per fraktat ton. Partiklarna är borta till 98 %-

-liksom svavlet, och kväveoxiderna försvinner med 88 %.

Ett stort steg framåt.

Jag är imponerad av den kraftiga byggnationen.

Hur ser däcken ut?

Ja, det är stort. Isbrytare-

-som samtidigt kan ta så mycket last.

Hur många meter is klarar de?

Drygt en meter fast is. Fast is är inget problem.

Issörjan är problemet, på våren när den driver omkring.

Ni ska bygga en del fartyg-

-men kanske ha kvar några gamla.

När vet ni om det blir nybyggen?

Det blir nybyggen. Vi har nybyggnadskontrakt-

-med ett kinesiskt varv.

Det första levereras i augusti 2021.

Om det blir två eller fyra är ännu osäkert. Upp till fyra.

Vad kostar ett fartyg?

Investeringen ligger på 2-3 miljarder-

-mer specifik än så vill jag inte vara i dag.

Stora pengar.

Du nämnde Stora Enso och Metsä Board som nya kunder.

Men ni har också Billerud Korsnäs.

Bolaget är vår kund i dag. De tre skogsbolagen-

-är basen för den här satsningen.

Systemet är skalbart.

Man kan alltid lägga till fartyg. Ett, två, tre...

Vi jobbar vidare-

-och ska försöka få basindustrin i Sverige och Finland-

-att gilla det här.

Hur många fartyg tror du att ni har på några års sikt?

Kanske dubbelt så många som fem.

Fartyg, rederier, Göteborg... Då tänker jag på Stena.

Du har jobbat runt 20 år i Stena–koncernen.

Är de en konkurrent till er?

Nej. Inte alls.

Stena är ett färje– och godsrederi på korta resor-

-som inte har jobbat mot industrin.

Vilka är konkurrenterna?

I Östersjön Finnlines. Ägare är-

-italienska Grimaldikoncernen. Och Transfennica-

-som ägs av holländska Spliethoff–koncernen.

De konkurrerar i den här typen av trafik.

Globalt har många fartyg "bekvämlighetsflagg".

Men ni flaggar svenskt. Vilka fördelar har det?

Vi gillar det. Vi bor i Sverige och vill bo här.

Vi vill ha en bas i Sverige, att ett kluster finns kvar.

Vi har jobbat hårt i Föreningen Svensk Sjöfart i många år.

Även min kollega på Wallenius.

För att rederier ska kunna finnas kvar i Sverige-

-måste det finnas svenskflaggade fartyg.

Vi vill bidra med det.

Du avgick som ordförande i Svensk Sjöfart nyligen.

Vilka är branschorganisationens hjärtefrågor?

Du är visserligen avgående ordförande...

Att få förutsättningar-

-för att kunna driva fartyg under svensk flagg.

Vi har lyckats få politiker att inse-

-vikten av svensk sjöfart. Det var svårt-

-men de sista åren har vi lyckats. Regelförändringar-

-moderna fackliga avtal...

I dag säger jag med stolthet att svensk flagg-

-är konkurrenskraftig med alla andra flaggor i Europa.

Finns nåt kvar att göra?

Ja. Tonnageskatten fick vi som sista land-

-bara vi och Österrike var kvar i EU.

Våra fartyg ska ingå i det svenska tonnageskatt–systemet.

Där finns att göra för att inkludera fler typer av fartyg.

Främst tankrederier. Där behöver förändringar ske.

Vad innebär tonnageskatt?

Tonnageskatten är en förutsättning-

-för att kunna driva sjöfart. Alla EU–länder hade den-

-utom vi utom Österrike, som inte har många båtar...

Man betalar en schablonskatt-

-även om man inte tjänar pengar.

Ett sätt att få långsiktighet-

-och känna till förutsättningarna.

Kan nåt mer göras för att stärka svensk sjöfart?

Ja, som sagt: förändringar av tonnageskatten-

-och andra skatteregler, men framför allt...

För att svensk inrikessjöfart ska kunna stärkas-

-behöver hamnarna effektiviseras.

Få bort farledsavgifterna-

-Sverige är det enda land i världen som har såna avgifter.

Varje fartyg betalar en avgift när de anlöper en hamn.

Mycket finns kvar att göra.

Stort tack, Ragnar Johansson.

Tack från Göteborg. Gå gärna in på EFN.se/nyhetsbrev-

-och prenumerera på det regionala nyhetsbrevet. Hej då.

Att transportera skogsprodukter och bygga en infrastruktur för svensk och finsk basindustri. Det är målet för det nystartade rederiet Wallenius SOL.

Bakom satsningen står de två rederierna Wallenius och Svenska Orient Linien. Företagets vd Ragnar Johansson förklarar varför det sker just nu:

”2021 fanns ett fönster när många charterkontrakt och terminalkontrakt gick ut. Då tänkte vi att nu passar vi på.”

Det första nybyggda fartyget ska levereras i augusti 2021 från ett kinesiskt varv. Hur många nyproducerade fartyg det sedan blir är ännu oklart.

Fartygen ska bli över 240 meter långa, lasta över 30 000 ton och vara isbrytande. Det handlar om en investering på flera miljarder kronor för rederiet.

Basen för satsningen utgör kontrakt med skogsbolagen Stora Enso, Metsä Board och Billerud Korsnäs.

Fartygen kommer drivas med naturgas, LNG, och kommer därmed vara förberedda för att köras helt fossilfritt.

En annan viktig aspekt enligt Ragnar Johansson är att företagen kommer att segla under svensk flagg.

Programledare: Anders Frick

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.3%
NASDAQ-100 1.7%
NASDAQ Composite 1.6%

Vinnare & förlorare

Sectra 7.9%
Lundin Petroleum 5.8%
Hennes & Mauritz 3.8%
Mycronic -0.5%
Paradox Interactive -2.5%
Kindred Group -3.8%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.