Försäljningen av ekomat faller kraftigt

Men möjligen är det klimatdebatten.

kanske väljer mer växtbaserad kost.

helt enkelt.

18 % av mjölkkorna är ekologiska.

för att få ut all den mjölk vi har.

att hitta nya konsumentgrupper?

och vilket mervärde det ger.

Där måste vi in på banan igen.

och 20 % i produktionen–

vad eko står för.

Intresset måste förmedlas i butiksled.

så är det vegorätter.

som man marknadsförde.

och där exponeras varorna.

Vi måste få med dem på tåget.

allt vegetabiliskt.

har väldigt bra avsättning.

Det är också internationellt.

på den animaliska sidan.

Vi är inte så bra på att exportera.

Där finns möjligheter.

Ekoindex mäter försäljningen av svenskproducerade ekologiska livsmedel. Under första kvartalet 2019 föll indexet nära 4 procent. Främst minskar ekologiska mejerivaror.

”Vi måste tala om vad eko handlar om och vilket mervärde det ger”, säger Niels Andresen, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Vidare menar han att det stora fokus som funnits på eko nu har förflyttats till vego.

Redaktör: Jonas Harrysson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

Vinnare & förlorare

Uppdaterad N/A
Fördröjning 15 min