Försäljningen av ekomat faller kraftigt

Det är svårt att förklara. Men möjligen är det klimatdebatten.

Den mer miljömedvetna konsumenten kanske väljer mer växtbaserad kost.

Nu måste vi nå bredare konsumentgrupper, helt enkelt.

Det är möjligt. 18 % av mjölkkorna är ekologiska.

Vi måste nå ut till bredare konsumentgrupper för att få ut all den mjölk vi har.

Vad är strategin för att hitta nya konsumentgrupper?

Vi måste tala om vad eko handlar om och vilket mervärde det ger.

Det har blivit lite för självklart. Där måste vi in på banan igen.

Vi har en hög andel med 10 % av marknaden och 20 % i produktionen–

–men det har glömts bort vad eko står för.

Det måste vi ta tillbaka. Intresset måste förmedlas i butiksled.

Om man går in i en butik så är det vegorätter.

För ett år sen var det ekorätter som man marknadsförde.

Konsumenten handlar i butik och där exponeras varorna.

Vi måste få med dem på tåget.

Det är otroligt bra avsättning på allt vegetabiliskt.

Spannmål, proteingrödor, raps, åkerböna har väldigt bra avsättning.

Det är också internationellt.

Däremot är det lite tryck på den animaliska sidan.

Vi är inte så bra på att exportera.

Jag skulle önska att vi öppnade för det. Där finns möjligheter.

Ekoindex mäter försäljningen av svenskproducerade ekologiska livsmedel. Under första kvartalet 2019 föll indexet nära 4 procent. Främst minskar ekologiska mejerivaror.

”Vi måste tala om vad eko handlar om och vilket mervärde det ger”, säger Niels Andresen, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Vidare menar han att det stora fokus som funnits på eko nu har förflyttats till vego.

Redaktör: Jonas Harrysson

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4.8%
Evolution Gaming Group 4.5%
NetEnt 3.8%
Hexpol -2%
Saab -2%
Paradox Interactive -2.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min