Företagen är de nya aktivisterna

Den amerikanska modekedjan Nordstrom skapade uppståndelse när de slutade sälja produkter med Ivanka Trumps varumärke. Svenska Coop tar ställning mot köttkonsumtion och H&M-ägda Monki publicerar feministiska manifest. Även företag som inte vill ta politisk ställning tvingas allt oftare till det av anställda eller konsumenter.

Är det en bestående trend? Och hur ska företagen hantera den? Om det pratar Katrine Marçal, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm, samt hållbarhetsexperten Per Granqvist.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Avanza 6%
Getinge 4.8%
Assa Abloy 3.1%
Atlas Copco -7.4%
Husqvarna -8.4%
Skanska -10.6%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min