Flygexpert: Kinesisk köpare hade varit bra för SAS

2016 spåddes bli ett bra år för flygbranschen–

–med lägre bränslepriser, hyfsad konjunktur–

–men även med besparingar och konsolideringar i sektorn.

Året har istället präglats av strejker, terror, prispress–

–och vinstvarningar - vi ska prata om flygbranschen.

I synnerhet om den nyblivna 70-åringen SAS.

Vi har med oss Mats Hyttinge och Jan Olsson. Välkomna.

Det såg bra ut i början av året med lägre bränslepriser–

–och ganska bra vinster i branschen överlag–

–men 2016 har inte blivit det branschen har velat.

Hur mår den i dag?

Den är tudelad.

Det har varit bra konjunktur med låga oljepriser–

–men sen har det hänt saker under året–

–så självförtroendet i branschen har sviktat.

Många Europabaserade bolag pekar främst på Brexit .

Och terrorattacker.

Man det är sånt som alltid har drabbat branschen.

För ett antal år sen var det SARS i Asien–

–men med tanke på de låga bränslepriserna–

–och en hyfsad konjunktur så borde det ha sett bättre ut.

Här ser vi hur man har investerat i flygbolag–

–jämfört med motsvarande aktieinvestering.

Det ser riktigt trist ut, det är bara de senaste 2 åren–

–som det har varit lönsamt att investera i flygbolag.

Richard Branson säger:

"Vill du bli miljonär ska du satsa en miljard dollar"–

–"på ett flygbolag."

Varför går det inte att få lönsamhet för flygbolagen?

Det är en väldigt svår bransch.

Branschen har gått från reglerad till avreglerad.

Vi har olika konkurrensförhållanden.

I Europa, där staten ofta är en stor aktieägare–

–lever man efter att staten inte kan pumpa in pengar–

–när det behövs nyinvesteringar, som ett slags statsstöd.

I Mellanöstern kan man däremot göra det hur som helst–

–och även på andra ställen, utom möjligen i USA.

USA räddas dock av risken att gå i konkurs av Chapter 11–

–som är ett lättare sätt att rensa flygbolagen.

Tillkommande för Europa, där man har störst problem–

–är de fackliga problemen.

I Gulfvärlden har man helt andra regler även för det.

Ständiga strejker - 11 stycken inom Lufthansa i fjol!

Alla känner till SAS-flygstrejken i juni.

Strejker drabbar de som ligger sämst till från början.

Nu när Lufthansa hotas av ännu en pilotstrejk–

–kan man se att många stora bolag–

–inte är riktigt konkurrensdugliga.

Lufthansa har ett rejält stålbad som man måste igenom.

Därför kommer strejkerna.

Piloter och flygvärdinnor anar naturligtvis det–

–men måste man ändra på det, det är ju en global bransch–

–där Europa visar den sämsta utvecklingen–

–både ekonomiskt och passagerarmässigt.

Överkapaciteten är stor, trots ett ökat resande.

Varför är det så?

Flygbolagen försöker ju själva ta marknadsandelar.

Bränslekostnaderna är ju låga nu–

–så det finns chans att ta marknadsandelar.

Om alla gör det samtidigt blir det problem.

Det är som med stålbranschen - alla har överkapacitet.

Det tycks inte finnas nån lösning.

Det kommer ständigt nya aktörer–

–och de lever ju på att expandera.

Lågprisbolagens marknadsidé är ju–

–att fylla nya plan på nya linjer.

Då blir det en svår sits.

Kursgrafen här visar hur det har sett ut.

Flygbolagen har varit en ganska tråkig investering.

Lufthansa har haft en urusel utveckling, men även SAS.

Vinnarna är lågprisbolagen, som Ryanair och Norwegian–

–men de stora drakarna har problem.

Den här grafen är från branschens organisation IATA.

Det här gäller för hela världen. Om det bara hade varit–

–europeiska bolag hade det sett mycket tristare ut–

–men redan här ser det trist ut med en vinstmarginal–

–som har legat på några procent i många år.

Förutom i ifjol och även i prognosen för 2016.

Det pekar på ett rejält lyft–

–men nu verkar det inte bli så.

De får nog anledning att justera ner det här.

De klassiska bolagen ligger sämst till.

De påverkas mycket av Brexit–

–som ju drabbar affärstrafiken mer–

–och terrorn skrämmer bort turisterna mer.

I och för sig drabbas ju båda typen av flygbolag–

–men affärstrafiken är oftast den lönsamma.

När man slår undan den så blir det ju inte bättre...

Finns det nån ljusning? Man ser nya samarbeten.

Man lägger ut linjer på andra och så vidare....

Det är nödvändigt för att överleva.

Konsolideringen lär fortsätta.

Frågan är bara vilka som är ledande.

Gällande lönsamheten så kommer lågprisbolagen–

–driva utvecklingen framåt.

Genom att köpa de gamla drakarna...?

Inte nödvändigtvis, det är nog mer att man samarbetar.

De stora drakarna har oftast blivit mindre–

–och tvingas nog samarbeta mer med lågprisbolag–

–därför att de är tvungna, inte för att de vill det.

Så Norwegian eller Ryanair kanske köper SAS...?

Jag tror inte att Lufthansa någonsin vill köpa SAS–

–i sin nuvarande form.

Norwegian hittar på nya idéer, med samarbeten–

–med andra lågprisbolag vilket kommer att leda till–

–att de får sina egna allianser, det har man sett i Asien.

Norwegian försöker få till ett samarbete med Ryanair–

–och Airasia X, som kommer från Malaysia.

På så vis föder man varandras trafik.

Det är nog ganska listigt.

Från att lågprisbolagen–

–har varit den fula gossen i rummet–

–har de blivit mer rumsrena.

De ingår i allianser och flyger "fina" långdistanslinjer.

De har fått ett helt annat självförtroende.

Det är väl en tydlig strukturomvandling i branschen?

Det är tydligt. Lönsamheten är oftast bättre.

De har ett självförtroende som de andra saknar.

De ökar och de andra drar ner.

Kommer fler strukturförändringar i framtiden?

Strukturförändringarna kommer att fortsätta.

Det är svårt att veta vilka som äter vilka.

Nån gång kommer den gynnsamma oljeprisutvecklingen–

–som har varit under de senaste åren att ta slut.

Det kan även träda in regleringar igen.

Flyg ska kanske motverkas generellt.

Det kommer att påverka de bolagen som ligger sämst till.

Kina säger att man gärna köper Europa–

–för att det pågår realisation.

Hainan, som är ett stort flygkonglomerat i Kina–

–har redan köpt SAS forna hotellverksamhet.

Nu spekuleras det om köp av polska LOT.

Där går ännu en affär förbi näsan på SAS.

Det skulle vara en väldigt bra köpare av SAS.

Vi har regleringar och skatter. Det har talats mycket om–

–SAS kritik av Norwegian–

–för att via ett irländskt dotterbolag anställa asiater.

Hur kommer det att utveckla sig?

Det blir pajkastning i media.

De har ändå tämligen bra löner, trots allt.

SAS gör samma sak fast i mindre skala.

Man har spansk besättning och spanska flygplan.

Även linjen till Boston flygs av besättningar–

–utan gängse kollektivavtal.

Trots att man kastar paj på varandra så blir det nog så.

Det är lönsamt att ha ett flygbolag–

–som hyr ut sig till andra till ganska låga kostnader.

Där är Baltikum framgångsrikt.

Litauen har inget flygbolag men tämligen många flygplan–

–som hyrs ut till andra.

Vi fortsätter lite på SAS-spåret.

Det är oerhört intressant.

Vi ska titta på hur de senaste åren har sett ut för SAS.

Staplarna visar de siffror de själva vill peka på.

Det är vinst före engångskostnader.

Men läggs de ständiga engångskostnaderna på...

Man kan fråga sig om det verkligen är engångskostnader.

Då ser staplarna betydligt tråkigare ut.

Det handlar mycket om deras kostnadsbesparingsprogram–

–och att de säljer av olönsamma delar.

Är det här verkligen engångskostnader?

Det är svårt att hävda att det är.

Oroande är att det inte finns så mycket att sälja.

Nånstans måste man ha en lönsamhet över tid–

–som är vettig.

Har SAS en framtid?

Om man tittar på historiken är det svårt att se det.

Just nu har de näsan över ytan.

Det är väldigt bra förhållanden just nu.

De gjorde en förlust på 200 miljoner första halvåret.

I SAS-pengar är det nästan ingenting.

De var väldigt nära konkurs tidigare.

Så illa är det inte just nu.

Frågan är hur länge man kan hålla på–

–med låga marginaler eller minusmarginaler.

I längden är det tveksamt.

Men det är svårt att veta vad man ska göra åt det.

Det är en ägarfråga. Vi har problem med statliga ägare.

De verkar ju vilja skotta in pengar.

Varje gång säger de att det inte ska bli mer pengar.

Hittills har man lagt in.

Det finns en viss säkerhet för bolaget.

Man kanske inte ger upp, men det måste finnas en slutplan.

Vad kan SAS ha för strategi–

–för att på lång sikt hålla näsan över ytan?

De får trimma kostnaderna ännu mer–

–och ha fler underleverantörer.

Det har vi hört förut. Det kommer man att göra.

Problemet är att det väcker ont blod i facket.

Det måste finnas en gräns på hur långt man kan gå där–

–utan att det blir problem. Det lockar till strejker.

Jag skulle ge dem fem år. Den prisuppgång–

–på aktien har jag svårt att förstå.

Men jag är inte aktieanalytiker.

SAS behöver en partner snabbt.

För varje partnerskap som sluts i Europa–

–blir det svårare.

Om nu Air China går in och tar LOT–

–blir det en affär mindre.

Kina ligger geografiskt bra till för SAS.

Du låter säker på att ägarna vill sälja–

–att det är slutplanen.

Jag kan inte se en framtid för SAS i nuvarande form.

Det går lite bättre. Man kan redovisa vinst i några år.

Den långsiktiga strategin är...

SAS är lite för stort eller lite för litet.

Då kan de väl göra om sig?

Man skulle kunna skära ner.

Skära ner kostymen till ett mindre mått.

Frågan är om SAS har några friare?

SAS har en komplicerad struktur som kanske gör–

–att man hellre går på det förlusttyngda polska bolaget.

Därför att vi har tre nav och en massa fackföreningar.

Det betyder en väldig massa avtal–

–som ska gås igenom, och pensionsutbetalningar osv.

Det troliga är att om man har en friare–

–så kräver man det som har skett med andra partnerskap...

Swiss till exempel verkar bra... Men det betyder–

–att staten skulle få ta över övertaligt material–

–pensionsutbetalningar och övertalig personal.

Det är jag inte säker på skulle fungera.

Att vi skulle ta allt som var förlustbringande på SAS–

–och ge bort bolaget, för värdet är inte så stort.

Men däremot att vi har en trafik–

–som betyder mycket för andra näringsgrenar i Sverige.

Då måste man ha en partner.

Men om de inte kan fortsätta som de gör nu–

–eller har svårt att ändra kostymen–

–och har svårt att hitta nån köpare, vad ska då hända?

De måste först och främst skära ner.

Kostnadskostymen måste ner.

Vissa delar är positiva just nu, oljan till exempel.

Men det räcker inte.

Finns det inga snabba trick?

Man har provat alla trick.

Man har sålt allt som var värt nånting.

Nu satsar man på långdistansflyg.

Historiskt har det varit mest lönsamt för andra bolag.

Så det finns en chans, men konkurrensen är stor.

Norwegian har tagit stora marknadsandelar där.

Vilka blir vinnarna och förlorarna i flygbranschen?

Globalt är det gulfflygbolagen.

Turkish Airlines får snart skrivas som krisbolag.

Annars fortsätter lågprisbolagen att vinna terräng.

Tack så mycket för att ni kom hit.

Flygbranschen har befunnit sig i mer eller mindre kris under många år, och värst är det för de traditionella europeiska bolagen, som SAS.

Flyganalytikern Mats Hyttinge och flygexperten Jan Ohlsson är överens om att läget för SAS är kritiskt. Snart går det inte att trimma kostnaderna ytterligare och alla trick är redan testade. Men frågan är: finns det några friare som är intresserade?

Programledare: Ellinor Helén och Pontus Herin.

  • Stockholm satsar på julbelysning0:41

    Stockholm satsar på julbelysning

    Stockholm vill i år bli Skandinaviens bästa juldestination. Det märks på prislappen för årets julbelysning, som blir över sex miljoner kronor. Ändå blir några stadsdelar...

  • Besöksnäringen blomstrar i Göteborg2:55

    Besöksnäringen blomstrar i Göteborg

    Göteborg lockar såväl nationella som internationella besökare, och besöksnäringen har sett en expansion den senaste tiden. Det menar Carin Kindbom, vd för Svenska Mässan, som tror att tjusningen ligger i helhetsupplevelsen. 

  • 3:17

    "Hållbarhet är en dialog"

    Finansbranschen har en stor roll att spela i företagens hållbarhetsarbete. Det menar Elisabet Jamal Bergström, hållbarhetschef på Handelsbanken.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Evolution Gaming Group 3.9%
Resurs Holding 3.5%
Vitrolife 2%
Sweco -1.9%
Oriflame -2%
Alfa Laval -2.2%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min