Fintechbolagen ska få Volvo att arbeta smartare

ILabX är ett acceleratorprogram som vi har kört inom Volvo Financial Services.

Vi bjöd in en massa olika startup-bolag och sållade.

Till slut jobbade vi med sju stycken fintechbolag.

Vi gav dem olika "use cases" som hade betydelse för oss på VFS.

De fick tio veckor på sig att visa vad de gjort.

Det slutade i en "demo day".

Då visade de sju upp vad de åstadkommit.

Vi bestämde oss för att gå vidare med fem av dem.

Det är bolag inom områden som "connected insurance"–

–"mobility services", plattformstjänster–

–för "ride sharing", "car sharing" och "truck sharing".

Men också även en chatbot-tjänst, en hybridtjänst.

–Många olika spännande områden. –Ebot 7 är ett tyskt startup-bolag.

Det startades 2016. De har utvecklat en "hybrid bot solution".

Det är en bot, en automatiserad kundtjänstmedarbetare–

–som automatiskt kan svara på frågor baserat på en kunskapsbas.

Den kan även skicka vidare frågor, när den inte är säker på svaret–

–till fysiska personer.

Hur är det till nytta för Volvo Financial Services?

Det kan göra vår kundtjänst mer effektiv.

Man behöver inte svara på återkommande frågor.

Det kan vara ett internt verktyg för att snabbare hitta svar på frågor.

Det kan också vara till hjälp för våra återförsäljare.

Vi har fått en boost i vår innovationsresa.

Genom att jobba med de här små, snabbfotade bolagen–

–så har vi också blivit lite snabbfotade. Vi har lagt mycket tid på det.

Det har varit oerhört spännande. Vi har lärt känna bolagen.

Vissa av dem är så intressanta att vi vill jobba vidare med dem.

Nu har ni kört en första omgång. Blir det en till?

Ja, det pratar vi om. Vi har inte bestämt datum eller nåt formellt än.

Men vi har mycket kvar att göra med de bolagen som vi har börjat med.

Vi ska kapitalisera på det och se till att det blir bra.

Vi vill inte börja nästa resa än. Men vi vill definitivt göra det igen.

ILabX är ett program som får startupbolag att hjälpa Volvos finansbolag att arbeta smartare. Sju fintechbolag fick chansen att i tio veckor arbeta med Volvo Financial Services där de i slutet presenterade sina idéer för hur Volvos arbete kan förbättras. Enligt Hampus Hansson, innovationstratergichef på Volvo Financial Services, valde de att gå vidare med fem av idéerna.

En av idéerna är en automatiserad chatbot utvecklad av ett tyskt startupbolag. Chatboten Ebot7 kan bland annat användas i kundtjänsten och internt i företaget.

”Det kan göra vår kundtjänst mer effektiv, där de inte behöver svara på återkommande frågor”, säger Volvo Financial Services affärsutvecklare Stefanie Eckermann.

Reporter: Anders Frick.

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 2.5%
NASDAQ Composite 2.2%

Vinnare & förlorare

Avanza 2.9%
AddLife 1.3%
Embracer 1.3%
Ericsson -3.9%
Fabege -4%
Wihlborgs -4.8%
Uppdaterad tis 11:45
Fördröjning 15 min