Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

Den tar oss närmare vår största exportmarknad, Tyskland.

Jag hoppas att det visar att vi är grannar-

-när du kan åka från Malmö till Tyskland-

-på mindre än en timme med tåg eller bil.

Det här blir ett stort steg framåt.

I Sverige talar ni mycket om skatter på flygtrafik.

Vi kan göra så mycket mer med tåg och bilar-

-mellan våra länder när länken väl är byggd.

Det här är en mycket innovativ region, med stora-

-forskningsprojekt nära Lund med ESS.

Ni har Max IV, fina universitet. Sverige är-

-ett intressant land för startups och innovation.

Så vi kan använda våra komparativa fördelar.

Forskning i regionen samt Tysklands industriella kraft.

Vi har studier från Danmarks första fasta förbindelse-

-mellan Jylland och öarna, Carlsberg exempelvis-

-hade 60 stycken mellanlager för att distribuera drycker.

Ett decennium efter förbindelsen hade de 20.

Det är en tredjedel, en enorm produktivitetsvinst.

När massor av företag hittar såna vinster, händer saker.

Malmö har en fantastisk placering eftersom vi både-

-minskar restiden med båt och vi har väg-infrastruktur-

-men också en väsentlig placering för järnväg i framtiden.

Det kommer att kräva ändringar, Malmö ska vara klart.

Trafiken får inte plats på centralstationen idag.

Det ska vara fler och längre spår. Hamnen har plats.

Jag hoppas att investeringar kommer att göra allt möjligt-

-såsom mottagning, omlastning och distribution-

-upp till resten av Sverige och kanske till Norge.

Vi kan haka på större delar av Sverige på det här.

Såsom höghastighetstågprojekt och inte minst banan upp-

-mot Göteborg-Oslo. Oslo, Göteborg, Köpenhamn, Hamburg-

-har 11,4 miljoner människor.

De har större ekonomi än den svenska BNP:n.

Så bygger man ihop norrut, både mot Göteborg-

-och Mälardalen så finns mycket att hämta.

Det är Sveriges beslut.

Men om planen fortskrider för Fehmarn-Bält förbindelsen-

-kommer det även motivera Sverige att gå fortare fram.

2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

” Jag hoppas det här kan visa att Sverige och Tyskland är grannar. När man kan ta sig från Malmö till Tyskland på mindre än en timme med tåg eller bil så är det ett stort steg framåt”, säger Hans-Jürgen Heimsoeth, Tysklands ambassadör i Sverige.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1%
NASDAQ-100 -2.7%
NASDAQ Composite -2.5%

Vinnare & förlorare

ÅF 2.4%
Dometic Group 2.3%
Thule Group 1.9%
SSAB -5%
Fagerhult -5.6%
Loomis -6.7%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min