Färre flyger från Stockholm

Till att börja med har vi haft ungefär åtta år–

–av årlig sexprocentig tillväxt på Swedavias samtliga tio flygplatser.

Efter så lång tid av tillväxt var inte nedgången oväntad.

Hongkong och Los Angeles flyttade över till Köpenhamn.

Bakgrunden till det var tre bakomliggande faktorer.

Dels var det flygskatten.

Det kostar 400 kronor mer att flyga från Stockholm i stället för från Köpenhamn.

Sen är det 45 minuters mer bränsle om man åker till Stockholm.

Och så är det en vikande efterfrågan.

Det gjorde att SAS valde att flytta de här linjerna till Köpenhamn i stället.

2019 kom klimatdebatten i gång med full fart.

Det hade fungerat med stramare resepolicyer tidigare.

Därmed påverkar det inrikesresandet, helt enkelt.

Flygbolagen är heller inte sena med att svara.

När efterfrågan inte riktigt finns där reducerar de kapacitet–

–så det finns inte lika många flygstolar att erbjuda på marknaden.

Vad gäller Bromma, så är det fortsatt en väldigt viktig flygplats–

–dels för att kunna resa mellan de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö–

–dels för det stora antalet som arbetspendlar norröver.

I dag åker ungefär 50 % bil mellan Göteborg och Stockholm.

30 % åker tåg och 20 % flyger.

Men 70 % av alla resor som sker mellan Stockholm och Norrland sker med flyg.

Bromma är fortfarande en jätteviktig flygplats i Swedavias linjenät.

Bedömningen i branschen är att från 2025 och framåt–

–så ska en tredjedel av flyget ersättas med elflyg på sträckor upp till 40 mil.

Elflyget blir perfekt på sträckor som Stockholm-Göteborg eller Sundsvall-Umeå.

Dessutom är vi med i en satsning–

–med färdplanen om ett fossilfritt Sverige 2045.

Det här är ett första steg för att uppfylla den.

2030 ska allt inrikesflyg vara fossilfritt.

2045 ska allt utrikesflyg vara fossilfritt.

För att uppnå det jobbar Swedavia med att köpa fossilfritt flygbränsle–

–motsvarande våra tjänsteresor.

Vi uppmanar fler regioner, kommuner, myndigheter och bolag–

–att vara med och köpa fossilfritt flygbränsle.

Det består av slaktavfall, hushållsavfall, frityrolja eller restprodukter från skog.

I dag finns det ingen efterfrågan. Det vill vi skapa genom det här initiativet.

Fler ska vara med och köpa biobränsle.

Fossilfritt bränsle är betydligt dyrare än dagens bränsle.

Det är en stor skillnad.

Jet A1 kostar 3,40 kronor per liter och det fossilfria 24 kronor per liter.

I dag produceras det fossilfria endast i Kalifornien och Finland. Där köper vi det.

Vi efterfrågar inom flygbranschen–

–att Sverige ska starta en storskalig produktion av fossilfritt flygbränsle.

Antalet flygresenärer från Arlanda och Bromma minskade under fjolåret med 1,3 miljoner. Det visar siffror från Swedavia.

Minskningen är ett resultat av en vikande trend för inrikesflyget och att två internationella flyglinjer flyttat till Köpenhamn, uppger Charlotte Ljunggren som är marknadsdirektör på Swedavia.

Nedgången kommer efter åtta år av tillväxt.

”Efter en så lång tid av tillväxt så var inte nedgången oväntad”, säger hon.

Trots att antalet resenärer minskar anser Swedavia dock att Bromma flygplats fortfarande har en viktig funktion som inrikesavgång, speciellt mot Norrland.

En förhoppning är att snart kunna göra inrikesresor med elflyg.

”Elflyget kommer vara perfekt för kortare sträckor som Stockholm-Göteborg eller Sundsvall-Umeå”, säger Charlotte Ljunggren.

Redaktör: Nicolina Söderqvist.

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.6%
NASDAQ 100 -1.1%
NASDAQ Composite -0.9%

Vinnare & förlorare

Massolit Media 6.8%
AddLife 3.1%
Recipharm 2.9%
Stillfront Group -2.9%
NetEnt -3.1%
Evolution Gaming Group -3.1%
Uppdaterad mån 12:39
Fördröjning 15 min