Familjen bakom Sveriges biopopcorn

De behövde ordentlig kapacitet på sina popcornmaskiner. Det hade jag.

Vi flög hem en maskin till den Madonnakonserten. Det var succé.

Vi har i stort sett samma kunder kvar sen tidigt 90-tal och har kunnat växa ihop–

–med dem, både i Sverige och även följa dem geografiskt i våra nordiska länder.

Vi har övertygat våra kunder hur lyckosamt det kan vara med en popcornmaskin–

–på en biograf. När vi väl hade övertygat dem, övertygade de även sina kollegor.

Så fortsätter det i slingor över landet.

Från början var det bara Cretors maskiner från Chicago som är över 130 år gamla.

Sen har vi utvecklat ett värmeskåp i formen som en Coca-Cola-kyl–

–som alla som går på bio i Norden säkert känner igen.

Sen har vi även en produktion av snacks, baconsnacks framförallt–

–som är den i särklass största produkten.

Sen ett par år tillbaka har vi även smaksatta popcorn–

–och kanderade popcorn med smaker som vi har tagit fram recepten till själva.

Vi håller på med en lansering mot detaljhandeln–

–med påsar med popcorn, snacks och kanderade popcorn.

Det ser bra ut, där finns säkert utvecklingspotential.

Sen ser biograferna likadana ut i resten av Europa–

–vi kanske kan växa även där, men då får mina barn ta över och fixa den delen.

Biografer, arenor och nöjesparker har varit våra primära kunder, i snart 30 år.

Där har vi vidareutvecklat konceptet med popcorn och snacks.

Men om vi ska växa som företag och kunna expandera, är det på nya marknader.

Det skapar nya möjligheter men också en trygghet i att inte ha–

–alla ägg i samma korg, så vårt största fokus just nu är dagligvaruhandeln–

–att få ut våra produkter där: popcorn, baconsnacks och kanderade popcorn.

–Hur är det att ha produktion i Lidköping? –Väldigt bra.

Vårt läge är bra för de marknader vi har.

Det är nära till Oslo och centrallagren. Vi har bra distribution i Sverige–

–och ner till Danmark, så vårt geografiska läge är bra för kunderna vi ska nå.

Familjeföretaget Sundlings grundades 1990 och sålde då bara popcornmaskiner. I dag står företaget för 90 procent av snacksleveranserna till svenska biografer.

”Vi har kunnat växa ihop med våra kunder, både i Sverige och de nordiska länderna”, säger Per Sundling, grundare och vd på Sundlings Sverige.

En eventuell expansion skulle kunna innebära bland annat biografer i övriga Europa, men även detaljhandeln ser lovande ut.

”Vårt största fokus just nu är att få ut våra produkter i dagligvaruhandeln”, säger vice vd Emma Bustad.

Förutom tillverkningen av popcorn och andra snacks säljer bolaget också värmeskåp och annan relaterad utrustning.

Redaktör: Anders Frick

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Sectra 2.3%
Hexpol 1.8%
Sandvik 1%
Avanza -4.5%
Essity -6%
Sinch -6.3%
Uppdaterad ons 10:09
Fördröjning 15 min