”Efterfrågan är bästa stödet till biobränsleindustrin”

Hur ser tillgången på biobränsle ut i dag?

I dag finns det bara en producent av biojet i världen.

Men tillgången på biomassa är fortfarande helt okej.

I Sverige finns mycket skogsavfall–

–som skulle kunna användas till biodrivmedel–

–men inte nyttjas i dag.

Vilka styrmedel är mest effektiva för att nå målen?

Vi har en föreslagit en reduktionsplikt för flygbränsle.

Det betyder att man blandar in biodrivmedel–

–så att man får en viss utsläppsminskning–

–och mindre klimatpåverkan.

Vilka rekommendationer har ni?

Vi har föreslagit att man med lagstiftning–

–tvingar drivmedelsbolagen–

–att blanda in biodrivmedel i flygbränsle–

–så att utsläppen minskar.

Blandningen skulle uppgå till 30 % år 2030.

Då får man en viss minskning av utsläppen–

–från flygtrafiken.

Hur ser du att projekt som Flis till flygplan i Småland–

–hjälper till att uppnå målen för att minska utsläppen?

Det finns ett antal olika utvecklingsprojekt–

–för att få fram råvara att göra biodrivmedel av.

Det är jätteviktigt att vi jobbar–

–med en massa olika tekniker–

–för att nyttja skogsavfallet som finns tillgängligt–

–men som inte används. Det gäller även–

–att tillverka mer drivmedel av biomassa till vägtrafiken–

–och att det görs i Sverige av svensk råvara.

Vilka vill man engagera i frågan om–

–att producera förnybar bränsle?

Det kan vara alla som jobbar med teknikutveckling–

–av biomassa. I första hand tror vi–

–att det blir de raffinaderier som redan finns–

–som kommer att producera jetbränslet.

Men olika aktörer kan tillverka råvaran–

–till raffinaderierna.

Man jobbar med olika typer av teknikutveckling–

–för att få fram olika typer av råvaror.

På sikt kan det komma helt nya producenter–

–som kan tillverka drivmedlet av råvarorna.

Men det ligger lite längre fram i tiden.

Det händer nog inte inom de närmaste fem åren.

Vad är politikens roll för det här målet?

Politiken behöver se till att det finns en efterfrågan–

–på biodrivmedel. Det gör man med lagstiftning.

När efterfrågan är fastslagen i lag–

–blir det mer intressant att investera i–

–att producera den här typen av drivmedel.

Efterfrågan är det bästa stödet till industrin–

–för att de ska investera.

Regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslår en lagstiftning som tvingar flygbolagen att blanda biobränsle i tanken för att minska klimatpåverkan. Utsläppen ska minskas med runt 30 procent till 2030 och enligt Wetterstrand gör lagstiftningen att industrin blir mer attraktiv att investera i.

Reporter: Nada Razooq

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.3%
NASDAQ-100 1.7%
NASDAQ Composite 1.5%

Vinnare & förlorare

Sectra 7.9%
Lundin Petroleum 5.8%
Hennes & Mauritz 3.8%
Mycronic -0.5%
Paradox Interactive -2.5%
Kindred Group -3.8%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.