Dyster dipp för inrikesflyget i söder

Välkomna till EFN:s studio i Malmö.

Särskilt välkommen till dig, Peter Weinhandl.

Du är flygplatschef på Malmö Airport.

Vi har sett en nedgång i flygandet, framför allt inrikes–

–inte minst på Malmö Airport. Vi tittar på siffrorna här.

Det här är de senaste fem åren. Det är en liten ökning.

Men det senaste året ser vi en ganska klar nedgång.

-11 % i Malmö, det här är antal passagerare–

–jämfört med -5 % för flyget totalt i Sverige.

Vad säger du om siffrorna? Hur analyserar du dem?

De stämmer. Det vi märker är–

–att de stora flygplatserna tappar mer än de mindre.

Ju närmare Stockholm du kommer, ju mer tappar du.

Det är framför allt inrikesflyget som tappar.

Vi är en stor inrikesflygplats.

Så tappet inrikes är större än de 11 % vi ser här.

Det är de.

Vad ligger bakom? Vi har en del faktorer:

Flygskatt, "flygskam", som man pratar om–

–och det finns en konkurrens med Kastrup.

Det man framför allt ser är–

–att Kastrup också har tappat, fast senare än oss.

Flygskatten debatterades när den kom.

Den har nog inte haft så stor effekt som flygskammen.

Jag tror att det mediala fokus som har varit–

–på flyg, hållbarhet och miljö–

–har varit den största påverkande faktorn.

Men att det går ner tycker många är bra.

Det kanske inte du tycker.

Nja... Det beror på hur man ser det.

Alla trafikslag har sin plats.

Om vi tar inrikestrafiken till Stockholm–

–så handlar det väl mest om tidsaspekten.

Om man tittar i ett större perspektiv, så...

Man kan inte bli protektionistisk.

Det öppnar nog upp för möjligheter–

–både som privatmänniskor och i affär.

Vi är ett land som ligger i periferin i världen–

–och flyget har en stor betydelse.

Vad tappar ni till? Är det till tåget?

Antagligen. Eller så väljer man att inte resa.

Men tåget hade en uppgång när vi hade en nedgång.

Det är alldeles säkert så.

Det ser vi i den allmänna debatten.

Stat, region, kommun och sånt–

–tittar över och diskuterar sina resepolicys.

På nåt sätt har man gjort det väldigt enkelt för sig.

Man behöver one-liners inom media.

Och då har det blivit ett fokus på flyget.

Med all rätt, för vår del.

Men det är mycket större än så.

Vi har en internationell storflygplats i Kastrup–

–på andra sidan bron. Hur är er relation till Kastrup?

Vi har ingen relation.

Det råder konkurrens.

Vi får vara ödmjuka och säga att vi är ett komplement.

För regionen är Kastrup jätteviktig.

Det har vi att förhålla oss till.

Men vi konkurrerar också - på lågprisflyg och frakt.

Du frågade om vi har nån relation. Det har vi inte.

Den enda gång de vill föra en diskussion med oss–

–är när det gäller vårt miljöarbete.

Där ligger vi längre fram än man gör på Kastrup.

Från centrala Malmö tar det ungefär 20 minuter med tåg–

–in till terminalen på Kastrup.

Det tar drygt en halvtimme med buss till Sturup.

Det är ingen lätt situation.

Det är en av de frågor vi diskuterar mest med regionen.

Vi tycker på ren svenska att det är åt helvete–

–att Skånetrafiken och regionen inte tar sitt ansvar.

Jag har fört den dialogen sen jag började för 10 år sen.

Nu ska vi ha en diskussion igen.

Vi har lagt ner pengar, vi har lagt fram argumenten...

Argument för...?

Vi måste ha en direktlinje.

Spår...

Spårbundet är vi för små på.

Vi vill ha en linje med buss från Hyllie, som är en hubb.

Då skulle det ta knappa 20 minuter därifrån.

I dag har Hyllie fångat upp trafik–

–både söder-, norr- och österifrån.

Det vore alldeles utmärkt. Jag hoppas att vi får till det.

Tillgängligheten vad gäller kollektivtrafik–

–är under all kritik.

Det är inte bara passagerarna.

Malmö Airport är en stor arbetsplats.

Det är 1 500 människor som jobbar där.

Våra undersökningar visar att 95 % av dem kör bil–

–varje dag, en och en. Det finns ett stort underlag.

Har man ingen förståelse för–

–att man tvekar inför att satsa på flyget–

–i detta fall på kommunikationen till en flygplats–

–när man ser att resandet går ner med flyget?

Man får ha ett längre perspektiv. Det har gått ner ett år.

Jag har varit snart tio år på flygplatsen.

Vi har ökat passagerarantalet med mer än 50 % på 7 år.

Sen kommer det en dipp.

Den dippen kom från en högstanivå.

Om vi går tillbaka två år–

–så har vi mer passagerare i dag. Det är från en hög nivå.

Men givet förutsättningarna och det läge vi är i–

–hur ser du på framtiden för flygplatsen?

Positivt. Tittar man i ett större perspektiv, så vet vi–

–att flyget kommer att öka mycket.

Vi har många länder som växer och får en medelklass–

–som när de har tillfredsställt sina elementära behov–

–vill upptäcka världen.

Vi pratar om Kina, Indien och många länder i Afrika.

Det kommer att göra att tillströmningen till Skandinavien–

–kommer att bli väldigt mycket större än den är i dag.

Men inrikestrafiken har inte samma förutsättning att växa.

Där har vi nått... Den blir åtminstone inte större.

När man pratar om klimatmål–

–kanske man inte kan räkna med hjälp från flygsektorn.

Det tror jag absolut.

Globalt är inte mitt ansvar.

Men jag ser hur man jobbar här i Sverige och i Norden.

Om vi tar det vi själva kan påverka, så kommer vi–

–som flygplats att vara helt koldioxidfria redan 2020.

Vi är nästan framme där nu.

Om man ser på flyget–

–så sker det en otrolig utveckling med biobränsle.

På tal om biobränsle, så får vi vår kompensation 5 juni.

Problemet är att vi inte har nån storskalig produktion–

–av biobränsle för flyg i Europa.

Allt det vi köper i dag... Det är lite motsägelsefullt.

Det kommer skeppat från USA.

Det är frityrolja från McDonald's och andra hamburgerier.

Men sammanfattningsvis då...

Finns det nån prognos gällande Malmö Airport?

Inte... Ja, där har vi ju vår egen.

Vad säger den om de närmaste åren?

Till 2045 har man sagt att flyget kommer att öka–

–vad gäller passagerarantalet, med 50 %.

På Malmö Airport?

Worldwide.

Jag skulle tro att vi inom en tioårsperiod–

–skulle kunna utöka vår kapacitet eller utveckling–

–med minst 50 %.

Jag hoppas och tror att vi om 10-12 år–

–har 3 miljoner passagerare.

Det jag tror har växt då är framför allt lågprisflyget.

Ni är redan i dag stora på lågpris.

I dag är det så att från Malmö är det 50/50.

50 % är inrikes och 50 % är utrikes.

Det som inte mäts är flygfrakten.

Wizz Air flyger på Östeuropa.

Det är Wizz Air som flyger på Central- och Östeuropa.

På den sidan är vi nästan lika stora som Kastrup.

Stort tack, Peter Weinhandl, för att du kom till EFN.

Flygtrafiken har minskat i hela Sverige, men Malmö Airport har drabbats värre än genomsnittet. Det är främst inrikestrafikanterna som sviker och framtiden för segmentet ser dyster ut.

”Fokuset på hållbarhet har varit den största påverkande faktorn. Det är jag övertygad om”, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

Konkurrensen från danska storflygplatsen Kastrup sätter också sina spår. Ett av problemen har med tillgänglighet att göra. Kastrup nås på 20 minuter med tåg, medan bussen till Sturup tar runt 30 minuter från centrala Malmö.

Prognosen för flygtrafiken ser ljusare ut. I och med utvecklingen av bioflygbränsle spås världens flygtrafik öka med 50 procent till 2045.

”Jag tror att vi på Malmö Airport inom en tioårsperiod kan öka vår utveckling med minst 50 procent. Jag hoppas och tror att vi om tio år är uppe i tre miljoner passagerare”, säger Weinhandl.

Programledare: Jonas Harrysson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.3%
NASDAQ-100 1.5%
NASDAQ Composite 1.4%

Vinnare & förlorare

Sectra 7.9%
Lundin Petroleum 5.8%
Hennes & Mauritz 3.8%
Mycronic -0.5%
Paradox Interactive -2.5%
Kindred Group -3.8%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.