Donationsrekord ger flyt för Sjöräddningen

På 15-20 år har vi gått från en nivå på 100 miljoner till 200 miljoner 2018.

Vad ligger bakom de siffrorna?

En ganska medveten satsning på att synas och höras mer.

Vi marknadsför det jobb som våra sjöräddare gör.

Utvecklingen av gåvor och bidrag till organisationer som tillhör Giva Sverige–

–har fördubblats på 10 år, från 4 till 9 miljarder kronor.

Mest pengar går till bistånd, barn och unga samt forskning.

De kommer från allmänheten, testamenten och företagsdonationer.

I Giva Sverige ingår organisationer som UNICEF Sverige, Cancerfonden–

–Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser och Svenska sjöräddningssällskapet.

Varför donerar folk till Sjöräddningen?

Man har en känsla för sjön–

–och man vill hjälpa dem som är i sjönöd.

–Hur gör ni för att få in pengar? –Vi samlar in pengar genom medlemmar.

Det kan vara mindre gåvor från allmänheten och stora donationer.

Vilken kategori är störst?

Stora donationer och testamenten står för ungefär 50 % av våra donationer.

Hur fungerar sociala medier för er när det gäller insamling?

Där sprids ordet om oss. Vi får mer och mer pengar direkt via sociala medier.

Det går att samla in pengar på Facebook.

Men det är en liten del. Det stora är att berätta att vi finns och vad vi gör.

–Hur kommer pengarna in då? –Genom att folk blir medlemmar oftast.

Eller så skänker de en slant.

Som jourhavande sjöräddare jobbar du gratis–

–men du måste kunna ta dig till räddningsbåten på mindre än 15 minuter.

I vanliga fall är jag linjeman på Marenor Seafood i Kungshamn.

Varför blev du sjöräddare?

Jag ville lära mig mer om havet och om sjukvård.

Hur många utryckningar gör ni här i Smögen på ett år?

På ett år har vi 200-300 uppdrag och larm.

Mellan 1 juni och 1 augusti har vi haft 130 larm och uppdrag.

Vad lockar dig med sjöräddningen?

Det ger mycket att träffa människor och komma ut på havet och kunna hjälpa andra.

På tio år har gåvor och bidrag till organisationer fördubblats till nära nio miljarder kronor. Mest pengar går till bistånd, forskning samt barn och unga. Men även donationsberoende föreningar som Sjöräddningssällskapet gynnas.

”På mellan 15 och 20 år har vi gått från en nivå på 100 miljoner till 200 miljoner 2018”, berättar Niklas Jendeby som är kommunikations- och insamlingsledare för Sjöräddningen.

Bakom siffrorna ligger en medveten satsning på att synas och höras mer: ”Vi marknadsför det jobb som våra sjöräddare gör”.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 1.1%
NASDAQ Composite 1%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4%
Electrolux 3.5%
Bure 3.4%
Paradox Interactive -0.6%
Fagerhult -0.7%
Swedish Orphan Biovi… -0.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min