”Det är en oroande bild”

Hur nära ligger Sydsverige Storbritannien rent ekonomiskt?

De är fjärde största exportland.

I Kronoberg är man väldigt tunga på att exportera dit.

Det är skog och timmer, men även möbler.

Det finns ett stort möbelvaruhus där.

Det finns mycket producerande exportindustri där.

Men även i övriga delar, i Skåne och Halland.

Här är osäkerheten möjligen ännu svårare–

–då det är svårt att bedöma var det landar.

I fallet Trump finns ett antal mörka scenarion.

Men i brexit vet vi inte vad britterna har för plan.

Det är väl ingen som förstår det.

De tycks ha tre arenor att spela mot.

Mot hemmaopinionen, hemmaindustrin och EU.

Det är lite olika budskap vi hör. Så det är väldigt svårt.

Men oavsett om det blir en mjuk eller hård brexit–

–så försämras våra möjligheter att göra affärer med dem.

Det gäller i hela Sverige.

Vilka branscher riskerar en direktpåverkan?

Det finns många, som hälsovård, logistik–

–och branscher vi är tunga i, som mobiltelefonisektorn.

Det finns en hel del branscher som är tunga här–

–och som skulle drabbas av det här.

Kan vi förbereda oss eller är det bara att vänta och se?

Man måste mentalt titta på vad det finns för scenarion–

–hur stor del Storbritannien är i affären–

–och om den kan hanteras annorlunda.

Det måste varje enskilt bolag se på.

Och om man finns där eller inte.

Det är svårt att ge generella råd–

–men man får nog vara mer vaken och följsam–

–på vad som sker i politiken än tidigare år.

Vad får du för reaktioner på brexit ute i verkligheten?

De flesta företagsledare undrar vad det är–

–och hur man hamnade här.

Vi har varit bortskämda sen 90-talet–

–med ökad frihandel, öppenhet, tillväxt–

–och goda förutsättningar, men nu går det åt andra hållet.

I längre historiskt perspektiv har vi sett det här förut.

Och efter protektionistiska, nationalistiska eror–

–har det också följt i spåret av det–

–en dålig utveckling av ekonomin–

–minskat beroende av varann, vilket minskar tillväxten.

Så det är en oroande bild.

Även den politiska tilliten rubbas av den oro som följer.

När det kommer just till brexit–

–vad hoppas du då på där?

Bör EU hålla en restriktiv...

Bör man förespråka en hård brexit?

Nej. Vi har ju sagt från vår sida...

Jag är också aktiv i den europeiska handelskammaren.

Vi vill ha en så mjuk brexit som möjligt.

Sen måste ju politiken, från Bryssels sida, visa–

–att det inte går att äta kakan och ha den kvar.

De vill säkert markera gentemot Storbritannien–

–att om de inte är med, så är de inte.

Vi hoppas på en så mjuk brexit som möjligt–

–så att vi kan ha så bra relationer som möjligt.

Men Norge är ju inte EU-medlemmar.

Där finns hyggliga avtal–

–men det är ändå besvärligare att handla med Norge–

–för ett sydsvenskt bolag, än med Storbritannien.

Vad är skillnaden?

Det är exportdokument, ursprungsintyg och så vidare.

Det behövs inte inom EU, där det är en fri marknad.

Det handlar alltså om nån sorts balansgång–

–och visa att man inte kan äta kakan och ha den kvar–

–samtidigt som man vill underlätta för fortsatt handel.

Tack för att du kom, Stephan Müchler.

Södra Sverige är starkt beroende av exporten till bland annat Storbritannien. Stephan Müchler från Sydsvenska Handelskammaren gästar EFN:s studio i Malmö för att kommentera hur Brexit påverkar Sydsverige.

Det är främst trävaror och möbler som påverkas, men även hälsovård, logistik och mobilteknik är branscher kommer att påverkas.

”EU vill visa UK att man inte kan äta kakan och ha den kvar, samtidigt som man jobbar för en så mjuk Brexit som möjligt”, säger Müchler och menar att det kommer att bli en balansgång.

  • Sverige bland de sämsta på AI2:00

    Sverige bland de sämsta på AI

    Ishtar Touailat, innovationschef på Tieto, menar att Sverige ligger efter i utvecklingen av artificiell intelligens och att många inte har möjlighet att ta del av de framsteg som görs.

  • Nu är bensinen rekorddyr1:43

    Nu är bensinen rekorddyr

    Ledande bensinbolag höjer priset på bensin med 20 öre per liter. Det innebär att en liter 95-oktanig bensin nu för första gången kostar över 16 kronor.

  • Så mycket mer än ett varv1:44

    Så mycket mer än ett varv

    Göteborgsvarvet är världens största halvmaratontävling med omkring 60 000 anmälda löpare. Och loppet omsätter stora summor.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.4%
NASDAQ-100 0.9%
NASDAQ Composite 0.6%

Vinnare & förlorare

Saab 2.6%
Nolato 1.5%
THQ Nordic 1.4%
Hansa Medical -2.9%
Industrivärden -3%
Dometic Group -3%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min