Delad båt alternativ för hemestern

Det handlade om att båtägare skulle kunna hyra ut sina båtar till privatpersoner–

–på ett enkelt och smidigt sätt.

Den har vuxit över åren och expanderade tidigt till Sverige.

Vi går in i fjärde säsongen med den plattformen i år.

Förra året lanserade man ett nytt koncept, som är "city boats".

Det lanserade man i Helsingfors, som ett pilotprojekt.

Det föll väldigt väl ut och blev väldigt lyckat.

Förra säsongen blev lyckad, så det var bara att trycka på gasen och expandera.

Nu gör vi då första säsongen i Stockholm.

Vi inleder säsongen den 1 maj med 30 båtar i 8 olika hamnar runt om i Stockholm.

De åtta hamnarna är Stäket i Mälaren och Slagsta i Botkyrka–

–och sen har vi en på Södermalm och två på Kungsholmen.

Vi har Riddarfjärdens Marina och Karlbergskanalens Marina.

Det är alla hamnarna i Mälaren.

På Saltsjösidan har vi Gåshaga Marina och Nordwall Marin.

Vi har en hamn i Nacka, Marindepån, och så är det Marindepån på Dalarö.

Affärsidén handlar om att göra båtlivet mer tillgängligt och hållbart.

Vi utvecklar hållbara tjänster som gör båtlivet mer tillgängligt.

Med det vi kallar "pier to pier"-plattformen täcker man en del behov.

Med "city boats" täcker man fler behov–

–och gör det ännu lättare för folk att komma ut på sjön.

I peak-månaden juli hade vi som mest 60 % beläggning.

Vi hade även nio av tio nöjda kunder–

–som skulle rekommendera tjänsten.

Vi har satt det som en ambitionsnivå. När vi har uppnått 60 % beläggningsgrad–

–pausar vi möjligheten att gå med tills vi hunnit addera in fler båtar i tjänsten.

Vi ser att det finns en bra möjlighet–

–att expandera längre in i Mälaren, norr och syd i Skärgården, Västkusten, Norge...

Vi tittar även på möjligheten att expandera utanför Norden.

Vi stod på båtmässan, som stängde i förtid på grund av corona.

I ett antal veckor därefter, så var det ett lite tufft läge.

Nu, i och med värmen och solen, så ser vi att intresset har ökat mycket.

Känslan nu är att många planerar för en sommar hemma i Sverige.

Många vill nog ha en aktiv fritid, och då är det här en bra lösning.

Framför allt båtförsäljning är extremt konjunkturkänsligt.

För dem som har gått i tankarna att köpa båt–

–så är det ett alternativ att i stället välja att dela båt.

Det är klart att lyx skär man in på i svåra tider.

Men det här är en möjlighet för dem som i vanliga fall skulle ha köpt en båt–

–att kunna komma ut och åka båt utan att binda så mycket kapital.

Skipperi började som en båtdelningstjänst för privatpersoner i Finland 2017.

Axel Nordman, Sverigechef Skipperi, berättar att idén grundade sig i att det skulle vara enkelt och smidigt att hyra ut sin båt men nu har utvecklats vidare.

”Förra året lanserade man då ett nytt koncept som är city boats. Det lanserades i Helsingfors som ett pilotprojekt och det föll väldigt väl ut”, säger han vidare.

Nu har bolaget fått in en och en halv miljon euro för att expandera i Sverige och det nya konceptet ska till en början finnas i åtta hamnar i Stockholm.

”Hela affärsidén handlar om att göra båtlivet mer tillgängligt och hållbart”, säger Axel Nordman.

När coronakrisen kan komma att drabba lyxkonsumtion som båtköp framöver tror Axel Nordman att det finns ett stort utrymme för Skipperis båttjänster att bli populära.

”Det här är en möjlighet för dem som i vanliga fall skulle ha köpt en båt att kunna komma ut och åka båt utan att binda så mycket kapital.”

Redaktör: Nicolina Söderqvist

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.7%
NASDAQ-100 1.5%
NASDAQ Composite 1.3%

Vinnare & förlorare

Sinch 7.5%
Stillfront Group 7%
Bure 6.4%
Assa Abloy -3.5%
Trelleborg -3.6%
Hexpol -3.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min