De viktigaste trenderna inom logistik

Här i EFN:s studio i Göteborg ska vi tala om logistik-

-och framtida transporter med Per Olof Arnäs-

-forskare och universitetslektor i logistik-

-på Chalmers tekniska högskola. - Välkommen.

Vilka är de viktigaste trenderna som påverkar logistiken-

-nu och framöver?

Tre rätt stora trender genomsyrar många industrier:

Digitalisering, automatisering och elektrifiering.

På vilket sätt påverkar de?

Digitaliseringen är genomgripande.

Data samlas in i allt snabbare takt-

-med allt högre kvalitet till en allt lägre kostnad.

All data gör att vi kan fatta bättre-

-och mer välgrundade beslut. Vi kan även prediktera-

-stora, komplexa system, som tidigare inte var möjligt.

Många logistiksystem har byggt på-

-att beslut inte kan fattas i realtid.

Strukturer har byggts in för att hantera stora städer-

-med varierande efterfrågan.

Därför finns exempelvis postnummer.

Nu finns helt andra metoder på grund av bättre data.

Amazon ses som ett bolag som har revolutionerat e–handeln-

-i USA. Många bolag, bland annat svenska, spanar på dem.

Vad har de gjort rätt?

Amazon har gjort mycket-

-de sysslar inte bara med e–handel.

De har verkligen diversifierat ut.

De har ett storskaligt perspektiv på användning av data-

-för att fatta beslut.

Ständigt ligger fokus på slutkundens bekvämlighet.

Nyttan för slutkunden.

Varför finns inte lika datadrivna bolag i Sverige?

De finns, men är inte lika offentliga.

I kraft av storleken är Amazon förstås väldigt synligt.

Jag har ändrat uppfattning det senaste året.

Jag förespråkade att Amazon skulle komma hit.

Jag ville ha den bekvämligheten.

Men den svenska e–handelsbranschen...

Åtminstone är mitt intryck att den har mognat-

-på ett sätt som inte vore möjligt om Amazon var här.

De hade blivit "underdogs" till Amazon.

Nu är läget ett annat när Amazon väl kommer.

För det gör de.

Vill du nämna några svenska bolag?

De stora som finns: Apotea...

Zalando är inte svenskt-

-men agerar på den svenska marknaden.

Och i distributions–infrastrukturen-

-har ett system av utlämningsställen byggts upp.

Amazon har det inte på samma sätt på andra marknader-

-där levererar de hem till dörren. Våra "drop points"...

Att frikoppla det industriella systemet-

-som producerar transportlösningarna-

-från konsumentens önskemål om paket efter kontorstid.

Tack vare våra drop points går det att kombinera.

Det kan vara en framgångsfaktor.

Men det passar inte allt.

Pizzan ska inte levereras till Ica-

-för att hämtas dagen efter.

Önskemålet är hem till dörren, kanske via drönare.

Kanske går det att lösa på annat sätt.

Man ska inte binda sig vid en teknisk lösning.

Logistiken nämner olika "nyttor" värda att betala för.

Tidsnytta är att få varorna rätt tid.

Platsnytta, att de kommer till rätt plats.

Att slippa åka och hämta dem.

Visst kan ett drönarliknande transportmedel-

-leverera en pizza. Men även cykel går bra.

I vilket fall skulle drönarleverans passa?

Drönarföretag som går bra i dag är exempelvis Globhe-

-ett svenskt bolag, eller Zipline, en motsvarighet i USA.

De drönarna används i områden utan infrastruktur.

För att transportera livsnödvändiga mediciner-

-vaccin, blod...ofta i utvecklingsländer.

Eller i områden drabbade av naturkatastrofer.

Där finns inga andra sätt.

Transporterna måste vara luftburna.

Kan de göras utan pilot-

-och utan jättedyra helikoptrar eller flyg...

Marginalkostnaden för drönare är relativt låg.

Är Sverige ingen lämplig marknad för drönarleveranser?

För vissa saker, för att komplettera...

Men all e–handelsdistribution-

-ersätts inte av drönare inom överskådlig tid.

För dyrt och ineffektivt.

I dag förflyttar vi oss allt mer via Uber-

-elskotrar och annat...

Vi köper allt oftare tjänsten förflyttning för personer.

Hur är det med transporter av gods?

Den tjänsten har funnits länge. Speditörer säljer den.

Transporter från dörr till dörr.

Men för delningsekonomin och den typen av mekanismer-

-talar vi om "Tinder" för transporter.

"Matchmaking" mellan "supply" och "demand".

Tidigare har det varit väldigt reglerat-

-med "tilt" mot stora "suppliers".

Med stora, standardiserade sätt-

-att producera en transporttjänst och en lång svans-

-av demand, många vill köpa lite grann av tjänsten.

Vi har sett det på hotell, taxi, tidningar...genom åren.

Med digitaliseringen måste man inte vara stor-

-för att bli effektiv. Man kan ha många små leverantörer.

Sen häller man internet över det och aggregerar...

Airbnb eller Cargo Space 24, ett svenskt företag-

-kan då bli mellanhand-

-mellan väldigt många potentiella leverantörer-

-och väldigt många potentiella kunder.

Tinder för transport, som sagt.

Ett problem är cabotage–regeln.

Utländska lastbilar som levererar gods här-

-får bara frakta en viss mängd inhemskt gods-

-enligt vissa strikta regler.

Går det att kombinera med Tinder för transport?

Lagarna är stiftade med andra syften.

Att bevara ländernas egna ekonomier...

Skillnader i kostnadsläge finns mellan länder.

Att personal från ett annat land skulle kunna utnyttjas-

-genom lägre löner och kostnader.

Hela diskussionen kring delningsekonomin-

-är mer på marknadssidan av systemet.

Inte på produktionssidan.

Finns regler för cabotage–trafik ska de inte kringgås-

-med hjälp av en delningsekonomi–tjänst.

Men de blir mindre effektiva.

Men däremot kan den här typen av tjänster-

-låta transportbolagen få fler potentiella kunder-

-så att de inte behöver...

De gör nog det här för att de måste...

De kan hitta fler lagliga uppdrag i stället.

Du sitter i juryn för en tävling som du grundat:

"Framtida transporter". 14-15–åringar deltar.

Vad tror dagens tonåringar om framtidens transporter?

En rolig tävling som hålls varje år-

-på Universeum, Göteborg. Chalmers är en av många partner.

Ungdomarna siar om ett framtida transportsystem, om 30 år.

När de är i samma ålder som föräldrarna nu.

De får fria tyglar. Jag är ordförande i juryn.

Vi bedömer hållbarhet, design, säkerhet...

Hur ser framtidens transporter ut, enligt dem?

Transporterna bygger på magnetism.

De är elektrifierade, miljövänliga...

En del lösningar är väldigt innovativa.

En av de roligaste var en underjordisk cykeltunnel-

-med ett periskopliknande rör som stack upp ovanför-

-och under. Det kunde vridas åt båda hållen-

-för att alltid ge medvind.

Futuristiskt och användbart.

Många roliga... Jag rekommenderar...

Den går i januari varje år. Alla kan komma och titta.

Du är en hängiven bloggare och podcast–producent.

Du gillar 360–graderskameror, som den här.

Vilka fördelar finns-

-med att som forskare själv nå allmänheten-

-utan att gå via traditionella medier?

Det är det roligaste jag har gjort.

Jag vill uppmuntra alla att lyssna och tänka över-

-om ni själva kan göra en podd. Tekniskt är det lätt.

Jag får möjlighet att möta hundratals personer.

Och alla brinner för det de sysslar med.

Våra samtal landar i logistik-

-men handlar om de personerna.

Förutom att mitt nätverk blir stort-

-och jag lär känna mycket folk, får jag så mycket energi.

Det är värt så mycket.

Hade jag inte haft några lyssnare-

-skulle jag ändå ha fortsatt.

Stort tack, Per Olof Arnäs. Tack från Göteborg.

Gå gärna in på EFN.se/nyhetsbrev-

-och prenumerera på det regionala nyhetsbrevet-

-från västra Sverige. Tack och hej.

Det händer en del inom logistik och transporter, och frågan är hur framtiden ser ut.

Per Olof Arnäs, universitetslektor logistik Chalmers berättar bland annat om de viktigaste trenderna inom logistik, om betydelsen av drop points och om ”Tinder för transporter”.

  • Kompetensbrist het fråga i EU-valet5:25

    Kompetensbrist het fråga i EU-valet

    Stockholmsföretagen har länge varit i behov av en större arbetskraftsinvandring. Det enskilt viktigaste yrket i Stockholm just nu är dataprogrammerare, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms handelskammare.

  • Egen kaffemugg ger rabatt1:19

    Egen kaffemugg ger rabatt

    Minskad snö kräver ny form av turism. Amazon satsar på svensk vindkraft. Bank of America satsar miljarder på miljön. Rekordmånga släckte lamporna.

  • EFN förklarar arbetsmarknaden9:48

    EFN förklarar arbetsmarknaden

    Det fjärde avsnittet av programserien EFN förklarar handlar om begreppet arbetsmarknad, något som engagerar både politiker och ekonomer.

  • Notre-Dame ska återuppbyggas - till varje pris1:38

    Notre-Dame ska återuppbyggas - till varje pris

    Den historiska katedralen Notre-Dame i Paris har drabbats av en katastrofal eldsvåda. Byggnaden som ursprungligen uppfördes på 1100-talet ska nu återuppbyggas. Det lovar Frankrikes president Emmanuel Macron.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.6%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0%

Vinnare & förlorare

Paradox Interactive 6.5%
Beijer Ref 4.6%
Sandvik 3.6%
Sagax -1.5%
Avanza -2.6%
Thule Group -3.1%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Lönegap på Stockholms arbetsmarknad3:49

    Lönegap på Stockholms arbetsmarknad

    Länsstyrelsen har undersökt skillnader i inkomst mellan män och kvinnor i Stockholm, och studien visar bland annat att kvinnor överträffar männen när det kommer till studier.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.