Därför startade Breakit

Egentligen hade vi ingen djupare analys–

–mer än att det var ett hål på marknaden.

Det fanns ingen aktör som gjorde journalistik för den målgruppen.

Vi tänkte komma igång så snabbt som möjligt och testa idéen–

–utan att det skulle kosta för mycket. Om det skulle bli en jätteflopp–

–skulle det märkas snabbt.

Vad var viktigt för er i form av teknik och satsningar?

Att tidigt prata mycket med kunder.

Innan sajten ens fanns började vi snacka med annonsörer och eventpartner.

Utöver redaktionell kvalitet–

–är det oavsett verksamhet, viktigt–

–att man stämmer av med den som ska betala.

Du kommer från Trollhättan och din medgrundare från Ljungskile.

Hur väl bevakas startups av media från Västra Sverige?

Det är helt okej.

Man måste tillstå att startups över lag får ganska mycket uppmärksamhet–

–i förhållande till hur långt de har kommit rent kommersiellt.

Däremot blir det sämre bevakning om man inte är på plats.

Vi är duktigare på Stockholm, där Breakit sitter–

–än vad vi är på andra delar av Sverige.

Men startups får över lag en helt okej bevakning–

–med tanke på att många omsätter 0 kronor.

Vilka är dina bästa tips till startup-bolag som vill få uppmärksamhet i media?

Vänta med att försöka få uppmärksamhet–

–tills man har uppnått nånting på riktigt.

Innan dess ska man lägga fokus på att prata med kunder.

Vilka är era främsta utmaningar nu och två år framöver?

I vårt fall handlar det mycket om–

–att få till rätt annonssälj. Det är en ganska specifik sak.

För oss är det väldigt viktigt att på annonsmarknaden–

–som totalt har förändrats av Google och Facebook–

–hitta rätt modell för att sälja produkten effektivt–

–till en grupp lite yngre marknadsköpare som är vana vid–

–att köpa i automatiska system.

Ganska specifikt och jätteviktigt för oss.

Det kräver folk med specifik kompetens. Det blir väldigt avgörande.

Av ett hål i marknaden skapades Breakit, en av Sveriges största nyhetssajter för startups.

”Det fanns ingen aktör som gjorde journalistik för den målgruppen, och vi ville komma igång så snabbt som möjligt för att testa vår idé”, säger Olle Aronsson, medgrundare av Breakit.

Utmaningen framöver ligger enligt Aronsson i att få till annonsförsäljningen. I det digitala klimat branschen befinner sig är det svårt att ta upp kampen mot it-jättarna som Google och Facebook.

Breakit har omkring 200 000 läsare varje vecka och omsatte 2018 13,7 miljoner kronor.

Redaktör: Anders Frick

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4.8%
Evolution Gaming Group 4.5%
NetEnt 3.8%
Hexpol -2%
Saab -2%
Paradox Interactive -2.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min