Därför startade Breakit

Egentligen hade vi ingen djupare analys–

–mer än att det var ett hål på marknaden.

Det fanns ingen aktör som gjorde journalistik för den målgruppen.

Vi tänkte komma igång så snabbt som möjligt och testa idéen–

–utan att det skulle kosta för mycket. Om det skulle bli en jätteflopp–

–skulle det märkas snabbt.

Vad var viktigt för er i form av teknik och satsningar?

Att tidigt prata mycket med kunder.

Innan sajten ens fanns började vi snacka med annonsörer och eventpartner.

Utöver redaktionell kvalitet–

–är det oavsett verksamhet, viktigt–

–att man stämmer av med den som ska betala.

Du kommer från Trollhättan och din medgrundare från Ljungskile.

Hur väl bevakas startups av media från Västra Sverige?

Det är helt okej.

Man måste tillstå att startups över lag får ganska mycket uppmärksamhet–

–i förhållande till hur långt de har kommit rent kommersiellt.

Däremot blir det sämre bevakning om man inte är på plats.

Vi är duktigare på Stockholm, där Breakit sitter–

–än vad vi är på andra delar av Sverige.

Men startups får över lag en helt okej bevakning–

–med tanke på att många omsätter 0 kronor.

Vilka är dina bästa tips till startup-bolag som vill få uppmärksamhet i media?

Vänta med att försöka få uppmärksamhet–

–tills man har uppnått nånting på riktigt.

Innan dess ska man lägga fokus på att prata med kunder.

Vilka är era främsta utmaningar nu och två år framöver?

I vårt fall handlar det mycket om–

–att få till rätt annonssälj. Det är en ganska specifik sak.

För oss är det väldigt viktigt att på annonsmarknaden–

–som totalt har förändrats av Google och Facebook–

–hitta rätt modell för att sälja produkten effektivt–

–till en grupp lite yngre marknadsköpare som är vana vid–

–att köpa i automatiska system.

Ganska specifikt och jätteviktigt för oss.

Det kräver folk med specifik kompetens. Det blir väldigt avgörande.

Av ett hål i marknaden skapades Breakit, en av Sveriges största nyhetssajter för startups.

”Det fanns ingen aktör som gjorde journalistik för den målgruppen, och vi ville komma igång så snabbt som möjligt för att testa vår idé”, säger Olle Aronsson, medgrundare av Breakit.

Utmaningen framöver ligger enligt Aronsson i att få till annonsförsäljningen. I det digitala klimat branschen befinner sig är det svårt att ta upp kampen mot it-jättarna som Google och Facebook.

Breakit har omkring 200 000 läsare varje vecka och omsatte 2018 13,7 miljoner kronor.

Redaktör: Anders Frick

  • Bilens morgondag hotad - eller?1:11

    Bilens morgondag hotad - eller?

    Var femte svensk tror sig vara bilfri om tio år. Den vanligaste anledningen är minskat behov eller andra färdsätt medan få avstår bilen av miljöskäl. Samtidigt tror en tredjedel av de som inte har en bil att de kommer att skaffa en innan 2030.  

  • Så ska Skåne bygga enhörningar2:27

    Så ska Skåne bygga enhörningar

    Entreprenören Christer Fåhraeus anser att det skånska innovationsklimatet är bland det bästa i Sverige, men musklerna saknas för att bygga så kallade ”unicorn”-bolag.

  • Hästbranschens hetaste trender2:26

    Hästbranschens hetaste trender

    Djurskydd, delningsekonomi och digitalisering är tillsammans med hållbarhet de främsta trenderna inom hästnäringen just nu.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -2.4%
NASDAQ-100 0.4%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Dometic Group -2.9%
Sinch -4.2%
Evolution Gaming Group -4.2%
Uppdaterad tor 09:39
Fördröjning 15 min