Därför fortsätter trafiken att öka på Öresundsbron

Välkomna till EFN:s studio i Malmö.

Och välkommen, Sanna Holmqvist.

Du är PR-chef på Öresundsbrokonsortiet.

Ni kan se tillbaka på ännu ett rekordår.

Över 7,5 miljoner passager–

–med bilar, lastbilar, bussar etc. förra året.

Ni sprängde även 100-miljonersvallen.

Sen starten 2000.

Vi ska titta på hur det sett ut de senaste fem åren.

Vi ser bara toppen på staplarna.

Men det visar en tydligt stigande kurva. Vad beror det på?

Det här är de senaste fem åren.

Vi ser inte att det gått upp och ner tidigare–

–beroende på finanskrisen.

Det är framför allt inom fritidstrafiken som det ökar.

Människors har fått större intresse att på sin fritid–

–ta bilen och köra över bron.

Det beror dels på konjunkturer och valutaskillnader–

–dels på marknadsföring från vår sida.

Vi tipsar om vad man kan göra på andra sidan.

Du nämnde valuta. Den danska kronan har stärkts–

–mot den svenska med över 10 % på ett år–

–och 7,5 % de senaste åtta-nio månaderna.

Det är en otroligt snabb utveckling. Vad har den betytt?

Att det blir attraktivt för danskar att handla i Sverige.

Danskarna åker till Sverige för att handla–

–få naturupplevelser eller bo på hotell på landet.

Det blir ju attraktivt när de får mycket för sin krona.

För svenskar är det en inarbetad tradition–

–att åka till Köpenhamn där det finns mycket att göra.

Man går på tivoli... Det slår man inte av på–

–bara för att valutaskillnaden är stor.

Svenskarna åker i nästan samma utsträckning...

Det blir plus för den danska sidan och hit.

Vi ska se hur det ser ut med tågtrafiken.

Antal resor med tåg... Där ser vi en annan trend.

Ett ganska tydligt trendbrott nedåt 2015.

Är det gränskontrollerna som är bakgrunden?

Vi hanterar framför allt motorvägstrafiken.

Så jag ska inte kommentera tågoperatörernas marknad.

Men de har själva sagt att gränskontrollerna–

–drabbade tågresenärerna hårt.

Man hittade alternativa lösningar till att åka tåg.

Vilka är det som reser över bron?

Det är mest svenskar och danskar–

–och folk som bor i regionen.

Både fritidsresenärer och pendlare bor på pendlingsavstånd.

Men även internationella turister tar den här vägen.

Är det övervikt för svenskar?

Det är ungefär 50-50.

Vi ska titta på vad uppgångarna leder till–

–så ger det också ökade intäkter.

Här har vi, räknat i danska kronor, gått över–

–1,9 miljarder kronor. Det är drygt 2,5 miljarder svenska.

Kommer det att fortsätta så här?

Vi har gjort olika prognoser.

I en räknar vi med att motorvägstrafiken ska öka–

–med 2-3 % fram till år 2040.

Då ökar naturligtvis intäkterna också.

För tågtrafiken ligger det ganska still.

Vi pratade om gränskontrollerna.

Finns det nåt annat där som påverkar den biten?

Det får Skånetrafiken och DSB svara på.

Resultatet, då, i nästa graf...

Det här resultatet efter att ni betalt låneräntor.

Även där ser det positivt ut.

2016 och 2017 var det över 1 miljard danska kronor.

Det är runt 1,4 miljarder svenska kronor.

Vart tar pengarna vägen?

Vi betalar av på ett lån som finansierade brobygget.

Konsortiet har lån på bygget–

–för kust till kust-förbindelsen.

Det byggdes också landanläggningar, motor- och järnvägar–

–fram till bron. Lånen till det ska betalas av–

–med brointäkter. De anläggningarna ägs av våra ägare.

Svedab på svenska sidan som ägs av staten.

På danska sidan är det A/S Øresund–

–som ägs av Sund & Bælt, som ägs av danska staten.

De får utdelning från oss från och med i år.

För att de ska kunna börja betala av på lånen–

–som har finansierat landanläggningarna.

Man pratar ofta om bron som en faktor–

–för integrationen i Öresundsregionen.

Nu kostar det 1 000 kronor tur och retur att åka över bron.

Vore det inte bättre att sänka priset, så att fler åker?

De flesta betalar inte det här kontantpriset.

De skaffar ett bropass som halverar priset.

Det lönar sig att ha om man bara kör en gång.

Då kör man för lite mindre än halva priset.

Vi sätter priserna på en nivå–

–där det finns en balanspunkt.

Dra in tillräckligt mycket för att kunna betala lånen–

–och ha en rimlig nivå så att det är värt att köra.

Har ni hittat den nivån?

Ja, men vi analyserar det hela tiden.

Siffrorna tyder på det.

Precis.

Vi ska titta på Öresundsbrons marknadsandel–

–när det gäller trafiken över Öresund.

Då är färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör–

–som är den resterande delen.

På 2013 låg det på knappt 79 % av marknaden–

–upp till 81 % 2017.

Även där en svagt stigande trend.

Här är det intressanta grejer på gång.

Jag tänker på Fehmarn Bält-förbindelsen–

–mellan Danmark och Tyskland.

Den ska ersätta färjetrafiken mellan Rödby-Puttgarten.

Vad betyder det för Öresundsförbindelsen?

Det kommer att ha betydelse.

Trafiken på Öresundsbron kommer att öka–

–med ungefär 1000 bilar per dygn.

Vi vet inte när Fehmarn Bält-förbindelsen är klar.

Just nu räknar man med år 2028.

Ökande trafik... Hur ser kapaciteten ut?

Finns det plats på bron?

Bron har kapacitet för fler bilar och tåg.

Vår prognos för trafikökning fram till 2040–

–visar inga problem för själva förvindelsen.

Det som kan ge problem är förbindelserna fram till bron.

Där kan det bli flaskhalsar.

Det gäller framför allt järnvägsspåren på Kastrup–

–och sträckan Malmö-Lund.

Snarare uppstår problemen på land–

–än på själva bron.

Det finns ganska långt framskridna planer på–

–en fastlandsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

Om den blir verklighet kan det gå åt andra hållet.

Har ni tittat på vad följderna kan bli av det?

Det beror helt på vad man pratar om för förbindelser.

Handlar det bara om en motorvägsförbindelse–

–eller om motor- och järnväg.

Ska det i så fall vara god- och persontåg–

–bara gods eller bara person?

Om det blir enbart en bilväg–

–kan man tänka sig att det blir mer fördelaktigt–

–för en del bilister att köra den vägen istället.

Men ju fler förbindelser och ju lättare det är–

–att ta sig över sundet, desto mer kan det stimulera–

–så att trafiken generellt sett ökar.

Det finns inte ett visst antal bilister att slåss om–

–utan då blir det ännu lättare–

–att bo och arbeta på olika sidor.

Det pågår en utredning gällande den förbindelsen.

Den kommer att pågå ett par år till.

Vi får se vad som kommer ut av den.

Vi får se, men vi ser det inte som ett hot.

Vi avvaktar och ser vad som händer.

Sanna Holmqvist, stort tack för att du kom till EFN.

2017 blev ännu ett rekordår för Öresundsbron och överskottet uppgick till över en miljard kronor.

Men hur länge kan ökningen fortsätta? Öresundsbrokonsortiets PR-chef Sanna Holmqvist ser in i framtiden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.4%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 2%
Atrium Ljungberg 1.6%
Millicom 1.4%
Intrum Justitia -2.8%
Bravida Holding -3.3%
Billerudkorsnäs -3.4%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min