Danmark inför gränskontroller mot Sverige

Det här är EFN:s studio i Malmö.

Danmark kommer att införa gränskontroller mot Sverige.

Det ska vi prata med Jenny Andersson om–

–senioranalytiker på Öresundsinstitutet.

Vad har danskarna sagt att de ska göra?

Det här är en del av ett större paket i Danmark som handlar om säkerhet.

Den delen som främst påverkar pendlarna och Öresundsregionen–

–är att man vill införa gränskontroller från den 12 november.

Det är inte tal om dygnsbevakning eller fasta kontroller som tidigare.

Man pratar om punktkontroller en-två gånger i veckan–

–vid de stora passagerna.

Så det är egentligen en lightvariant av de svenska gränskontrollerna?

De svenska kontrollerna förändrades också lite över tid.

Men det här är inte den mest omfattande versionen som vi sett.

Vad är bedömningen? Man vill ju komma åt kriminella.

Hur påverkar det vanliga medborgare, pendlare osv?

Så länge vi inte vet exakt hur kontrollen ska utföras...

Man säger en-två gånger per vecka, men man säger inte hur man ska göra.

Är det på ett sätt som påverkar trafikflödena mer–

–blir påverkan större.

Kan resenärerna ta sig över på ett relativt smidigt sätt–

–så blir påverkan på integrationen och pendlingen mindre.

Ligger det ett symbolvärde i att man återigen börjar prata om gränskontroller?

Vad betyder det för integrationsprocessen i regionen?

Det finns lite olika röster om det.

Regionstyrelsens ordförande, Carl Johan Sonesson, säger–

–att effekten på integrationen inte blir så stor–

–om kontrollen blir som man har sagt, en-två gånger per vecka.

Medan en danskfödd riksdagsledamot i Sverige, Niels Paarup-Petersen, säger–

–att han ser det med symbolik och som ett slag tillbaka–

–mot Öresundsregionen och integrationen.

Han befarar att pendlarna får betala priset.

Det har varit gränskontroller ett tag på den svenska sidan.

Vilka erfarenheter har ni dragit av dem?

Det var en tuff period när det var både id- och gränskontroller.

Två kontroller för resenärerna. Det var främst tågresenärerna som drabbades.

Det blev trängsel då kapaciteten minskade. Man kunde inte köra lika många tåg.

Systemet för kontrollerna tillät inte det.

Vi ska se vad det fick för konsekvenser. Vi har en graf över trafikströmmarna.

Det var en topp 2015, sen har det gått ner.

–Kan det härledas till gränskontrollerna? –Ja, delvis.

Konjunkturläget och valutakursen påverkar också trafiken.

Men pendlingen minskade efter att kontrollerna infördes.

Tittar man på försäljningsstatistik är det uppe i nivåer ungefär som 2015–

–innan kontrollerna infördes.

Vi kan titta på fordonstrafiken också.

Det fick inte riktigt samma effekt.

Det kanske är naturligt, eftersom det redan finns en kontroll i betalstation på bron.

Det var tågresenärerna som påverkades mest av kontrollerna.

Efter ett tag flöt det på lite bättre för fordonstrafiken på bron.

Den sista stapeln för 2019 var låg, men året är inte slut än.

Än så länge är det ungefär samma trafikflöden som 2018.

Men om det fortsätter... Danskarna har sagt att det är på prov i sex månader.

Men om det fortsätter längre och vi har en kontroll på den svenska sidan–

–vad får det då för konsekvenser på integrationen?

Jag tänker på näringsliv och arbetsmarknad.

Om man har lärt sig av de kontroller som har varit–

–hur man ska utforma dem, så att de får så lite påverkan som möjligt på pendlarna–

–kanske påverkan inte blir så stor.

Den gemensamma arbetsmarknaden är en del som kan påverkas.

Det har vi sett under tidigare perioder med kontroller–

–att viljan att pendla kan förändras om det försvåras.

Nästa år är det 20 år sen som Öresundsbron öppnade.

Vad är det för status på integrationen i Öresundsregionen?

Det blir en summering efter 20 år.

Starten hade stora visioner och positivt tänkande–

–om hur stor regionen skulle kunna bli och vad det skulle kunna bli.

På vissa punkter har man kommit till ett vardagsläge.

Vissa visionärer kan vara lite besvikna över att det inte blev som de hade tänkt.

Men det finns en vardagsintegration. Människor pendlar–

–och företag gör affärer över Sundet osv. Det finns även ett politiskt samarbete.

Många hävdar att det behövs ännu en förbindelse över Sundet.

Det pågår flera utredningar om olika alternativ.

Det finns även utredningar som har tittat på om det behövs och när.

Kan man göra andra insatser–

–för att öka kapaciteten kring Sundet och öka trafikflödena?

Det återstår att se vad utredningarna visar.

Jättebra. Tack så mycket, Jenny Andersson.

Under fredagen meddelade danska myndigheter att de kommer att införa gränskontroller mot Sverige. Kontrollerna kommer enligt uppgifter att gälla från den 12 november och är en del av ett större säkerhetspaket från Danmarks håll.

Jenny Andersson, senioranalytiker på Öresundsinstitutet, uppger att det ännu är oklart hur det kommer att påverka vanliga resenärer och pendlare.

”Benägenheten att pendla, viljan att göra det, kan förändras”, säger hon.

Reporter: Jonas Harrysson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Stillfront Group 4%
Castellum 3.4%
Dometic Group 3%
Beijer Ref -1.3%
Sinch -4%
Ericsson -6.7%
Uppdaterad fre 15:42
Fördröjning 15 min