”Dålig timing för bonus-malus”

Bonus-malus ska införas 1 juli 2018.

Det betyder dels höjd fordonsskatt för miljöfarliga bilar–

–dels en bonus för de bilar som är mest miljövänliga.

Vilka drabbas av bonus-malus-systemet?

Brytpunkten för malusen går vid 95 gram per kilometer.

Alla bilar som släpper ut mer än 95 gram får en malus.

Bilar som släpper ut under 60 gram får en bonus.

Mellan 60 och 95 händer det ingenting.

Där går brytpunkterna. Över 140 gram–

–kommer en extra ökning av malusdelen.

Ju törstigare bil, desto mer malus.

Det gäller bensin- eller dieselbilar.

Ni tycker det är olyckligt tajmingmässigt.

Det kommer snart en ny regel från EU. Förklara.

Sen 1 september i år har det införts en ny körcykel–

–inom EU, WLTP.

Körcykeln speglar den verkliga bränsleförbrukningen–

–på ett bättre sätt. Det gör att koldioxidutsläppen–

–för varje unik bil blir högre.

Det gör att vi automatiskt får högre koldioxidvärden–

–per bil. Det är komplicerat.

Men i och med att man inför bonus-malus–

–och har nya WLTP-värden–

–blir det dubbla skatteeffekter.

Då bör man vänta tills WLTP-värdena är på plats–

–så att man vet vad man har att förhålla sig till.

Regeringen har sagt att man ska avvakta till 2020.

Men det är osäkert eftersom man inte vet–

–vad de nya bilarna landar i för typ av koldioxidvärden.

Det är osäkert. Vi borde ha väntat in den nya körcykeln.

Ni ser hellre att det var för fem istället för tre år.

Vi har sagt minst fem år. Vi hade gärna sett–

–att malusen skulle vara 17 år.

17 år är medellivslängden för en personbil i Sverige.

Vi tänker oss ett system där även andrahandsmarknaden–

–omfattas av ett bonus-malus-system.

Har man en begagnad bil–

–och vill byta den till en bättre begagnad bil–

–eftersom den bil man har i dag har högre koldioxidvärde–

–och man får betala mer i fordonsskatt.

Köper man en bättre bil minskar man koldioxidskatten.

Styrmedlen ska omfatta alla ägare–

–inte bara nybilsägaren.

Därför hade vi sett att malusen omfattade mer än tre år.

Nu ger det konstiga effekter. År fyra kan man känna–

–att den förhöjda skatten på tre år återgår–

–till normal fordonsskatt. Då sänks ju skatten.

Varför ska man då byta till ny bil–

–när det blir betydligt högre skatt på den nya?

Även importen av fyra år gamla bilar kan ju öka.

Det gör att förnyelsen riskerar att hämmas.

Koldioxidutsläppen kanske inte sjunker–

–i lika snabb omfattning som hittills.

Vi hade gärna sett att den omfattade fler år än tre.

Vi har Parisavtalet och vi får bättre luft i städerna etc.

Miljöbilspremien har inte varit så effektiv–

–som man kanske velat.

Vi måste ju dra ner koldioxidutsläppen.

Det är viktigt att också omfatta andrahandsmarknaden.

I dag har vi 4,8 miljoner personbilar på vägarna.

Nybilsförsäljningen blir cirka 375 000 i år.

Det är en väldigt liten del som rör nybilsförsäljningen.

Vi måste hitta styrmedel som omfattar–

–de 4,8 miljoner bilarna för att nå klimatmålen.

Vi har ett mål på 70 procents minskning–

–av koldioxidutsläppen till 2030 i transportsektorn.

Ska vi nå det målet måste vi inkludera de äldre bilarna.

Som till exempel skrotbidrag...?

Det är ett alternativ. Men jag tror på att bonus-malus–

–även skulle omfatta äldre bilar. Tack!

Den 1 juli 2018 införs ett bonus-maulssystem för miljövänliga bilar. Kort förklarat innebär det en avgift på bilar med höga utsläpp och en bonus på bilar med låga utsläpp.

Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, menar att systemet kommer olägligt, med tanke på de nya EU-regler som infördes i september gällande WLTP-värden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 0.7%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Essity 2.3%
Dometic Group 1.6%
Attendo 1.6%
JM -1.1%
Billerudkorsnäs -1.1%
Bonava -1.8%
Uppdaterad tor 09:56
Fördröjning 15 min
  • Horsetech - en galopperande marknad3:26

    Horsetech - en galopperande marknad

    Horsetech är ett samlingsnamn för teknik som ska underlätta inom ridsporten. I nuläget är det till största delen mjukvara som appar, men även IOT-prylar som sensorförsedda grimmor och hästskor börjar dyka upp.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

  • Mjukare Brexit i sikte8:06

    Mjukare Brexit i sikte

    Det har nästan gått två år sedan britterna röstade för att lämna EU och det är mindre än 10 månader kvar till utträdet ska vara klart. Katrine Marçal kommenterar hur processen fortskrider.