Dalahästen får backa för en gris i år

Nu har det blivit lite uppsving för grisen-

-eftersom det är grisens år i Kina.

Ett tag var det lite panik.

Det är bara att ligga i.

Kärnaffären för oss här är att tillverka och sälja hästar.

Men nu tittar vi allt mer på upplevelser. Att ta hand om gästerna som kommer:

Servering, kafé, de får prova på att tälja, måla...

Upplevelser är viktiga i dag.

Traditionell handel är död.

Upplevelsen: smaka, klämma, känna, vara delaktig...

Det är nog jätteviktigt. Och en "storytelling" i allt vi gör, en historia.

Kring tuppen finns också en tradition. Ett övervakande och beskyddande djur-

-som tar strid för det goda. Det finns i den svenska kulturen.

Grisen är ett mer udda djur.

Men det är grisens år i Kina.

Många grisar säljs på export nu.

De är marigare att tälja. Det är mer arbete med dem.

Mer hack och grejer.

Mer övning krävs innan man kan tälja grisar.

Det värsta är slöa knivar, de släpper.

Det är då man skär sig.

Med riktigt vassa knivar skär man sig sällan.

Du kan inte leva på det.

Sitter du hela tiden kan du nog få ihop en vettig betalning-

-men det är inte därför man... Det är mest ett tidsfördriv.

Jag gör grisar till ambassaden i Kina.

De har beställt rätt många grisar, i år är det är grisen år.

Vad ska de användas till?

Det vet jag inte. Men jag skriver "Sweden" på dem.

Vi blev delägare 2010 och tog över bolaget 2017.

I dag omsätter vi 22,5 miljoner i försäljning av dalahästar.

Vår konkurrent i byn är lika stor.

Ett genuint hantverk. Allt görs för hand, "handmade".

Ingen häst är den andra lik.

En bra present. Vissa företag tar fram egna färger-

-som hästen ska målas i.

Fina gåvor som används av de bolagen.

Vad är det här?

Företagshästar. Vi får nya beställningar och då kan vi titta här.

Folksam, Dalakraft, SEB, Assi Domän...

Vi måste utveckla näthandeln.

I dag kommer runt 10 % av omsättningen från webb–butiken.

Det kan bli väsentligt bättre. Vi måste även fokusera på produktionen.

Vilka delar kan effektiviseras?

Ett stort antal hästar ska fram varje år.

Sommaren, högsäsongen, är en utmaning.

Är lagret nog stort för alla turister som kommer?

Arbetsmiljön är viktig, att medarbetarna känner sig trygga i produktionen.

Ett hantverk med knivar och sågar, och en storytelling, vår framgångsfaktor.

Doppmålningen kan vi kanske automatisera.

Frågorna är intressanta och svenskt hantverk är vår styrka.

Vi hörde om det här huset. Vi ville se fabriken och butiken.

Och de är verkligen vackra. Vi köpte fem, sex av dem.

Just att man har lite terapi...

...på ålderns höst.

Sen har det alltid varit bra för byn.

Grisens år i Kina är omvälvande för dalahästens hembygd Nusnäs. Dalagrisen som vanligtvis står för fem procent av försäljningen rusar i år: ”Det säljs en hel del grisar på export nu”, berättar Jonas Estéen ägare av Nils Olsson Dalahästar.

Bolaget tillverkar runt 120 000 dalahästar per år. Konkurrenten Grannas producerar lika många. Tillsammans lockar de 300 000 besökare till byn årligen.

EFN har besökt Nusnäs och förutom Jonas Estéen även träffat dalahästtillverkarna Roland Presthans, Britt Grannas och Kerstin Reuterborg.

Reporter: Cecilia Adolfsson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 -0.2%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Lifco 1.8%
Handelsbanken 1.5%
Vitrolife 1.5%
Assa Abloy -2.2%
Bure -2.5%
JM -2.5%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min