Då kör Nevs-bilar på svenska gator

vd Mattias Bergman i stor intervju

I Sverige är elbilsföretaget Nevs mest känt–

–för att ha köpt Saabs konkursbo och Trollhättanfabriken.

Där jobbar nu tusen personer.

Dock inte med att bygga bilar.

Mattias Bergman, vd för Nevs – vad är Nevs?

Vi bygger på historien från Saab–

–och de tillgångar vi tog över.

Vi fokuserar helt på elbilar–

–och ska även leverera mobilitetstjänster.

Nu ska ni visa upp elbilen Nevs 9-3–

–i Shanghai nästa månad.

Den är inte tillverkad i Trollhättan.

Vad gör de tusen personerna som är i Trollhättan?

Det är ungefär 700 ingenjörer.

Det har mest handlat om att utveckla bilar.

Nu går vi vidare till industrialisering.

Vi håller på att starta upp för 200 leverantörer.

Vi håller på att bygga en fabrik i Tianjin–

–som supportas från teamet i Trollhättan.

Vi köpte ett bilbolag i södra Kina–

–och startar upp den produktionen.

Vi förbereder en industrialisering–

–med bilar som kommer nästa sommar.

Underreden och delsystem produceras–

–av bilbyggarna i Trollhättan, men de slutmonteras i Kina.

Ni har inlett ett samarbete med elbilsmärket Iconiq.

Ni ska dela bottenplatta, som är dyr att göra.

Vad innebär det?

Det är stora pengar att utveckla och ta fram verktyg–

–till en helt ny plattform och nya bilsystem.

Nu kan vi starta tidigare och dela kostnader.

Iconiqs bil kommer att produceras i vår fabrik i Kina–

–så det är ett bra affärscase.

De tillför även partnerskap och innovation.

Nevs jobbar också med kontraktstillverkning.

Allt ni gör blir ju inte en bil med ett Nevs-märke på.

Hur ser det ut?

Grunden är att tillverka elbilar under eget varumärke–

–som en del av en mobilitetstjänst.

Det finns i Kina och Sverige, och är en global marknad.

Vi vill sätta våra tillgångar i arbete.

Vi har en produktionskapacitet i Trollhättan–

–på 200 000 bilar, och vi har stor kapacitet i Kina.

Så vi kan kontraktsutveckla och kontraktstillverka–

–åt andra, både befintliga bilbolag och startup-bolag.

Startup-bolagen erbjuds även att dela vår plattform.

Ni är de enda som med delvis utländskt ägande har fått–

–licens för att tillverka elbilar i Kina. Vad betyder det?

Jättemycket. Om vi inte har nån licens–

–får vi inte tillverka bilar i Kina.

Om man ska sälja bilar i Kina måste de tillverkas där.

Det är för höga importtullar för att nå ut i större volym.

När den kinesiska regeringen har 200 startup-bolag–

–och pekar på Nevs som ett av tolv–

–så visar det att de tror på vår affärsplan och teknologi.

Tidigare har det varit problem med dålig kvalitet–

–hos dem som har fått subventionerna.

Det har också talats om en överhettning i elbilsbranschen.

Hur ser du på den risken?

I Kina har man haft stora subventioner.

Om man har stora subventioner och vinster–

–då dras alla dit.

En hel del kinesiska företag har missbrukat subventionerna.

De har tagit subventionen utan att leverera bilen.

Nu har reglerna skärpts.

Så det försvinner från marknaden.

Att ha en regering i Kina–

–som sänker trösklarna för ny teknologi, är viktigt.

Det lär dröja många år innan man har överkapacitet–

–på elbilar. Det hänger ihop med en del nyckelkomponenter–

–i form av batterier, innan man kan gå på större volymer.

Hur beroende är ni av subventionerna?

För de ska ju fasas ut redan så tidigt som 2020.

Ja. Ny teknologi behöver oftast subventioner–

–för att få genomträngning på marknaden.

Sen måste vi stå på egna ben, utan subventioner.

Då ska vi med högre volymer sänka kostnaderna–

–och därmed ha oförändrat bra lönsamhet.

Men de första två åren är det jätteviktigt.

Nu nämnde du utbudet av batterier.

Ni har nyligen tecknat ett avtal med en batterifabrik–

–i Tianjin. Hur ser det ut i Sverige?

Det finns väl ingen batterifabrik nära Trollhättan?

Nej. Initialt har vi en leverantör–

–i södra Kina. Företaget heter CATL.

De bilarna vi har i Sverige kommer att ha samma batterier.

Sen om man i en framtid, på nya plattformar–

–har olika leverantörer, så är vi positiva till det.

I dagsläget har vi en kinesisk leverantör till alla bilar.

Är det inget problem att inte ha en batterifabrik nära–

–där man ska producera bilarna, som i Trollhättan?

Det är viktigt att... Själva batteripacken–

–måste sättas samman nära produktionen.

Det gäller även nästa nivå, modulerna.

Däremot behöver inte cellerna produceras lokalt.

De går att skeppa. Men på sikt vill man nog minska–

–för miljöeffekten...

Bilar och komponenter ska "sourcas" lokalt–

–i den världsdel bilarna ska säljas.

Om sen samma batteribolag och komponentleverantör–

–har fabriker både i Sverige, Kina och USA, får vi se.

Många har nog läst–

–om Panda New Energys stora order till Nevs.

Hur ser beställningen ut?

Många kanske minns att journalister inte hittade bolaget.

Panda New Energy är ett nystartat bolag.

När vi tecknade avtalet–

–var bolaget registrerat på ett företagshotell.

Bolaget bakom heter Hasun Asset.

Hasun Asset och deras investerare–

–investerar i europeiska bolag.

De äger 500 000 lägenhetskomplex, hotell...

Ett starkt bolag.

Starka bolag söker sig ofta till tillväxtbranscher.

Mobilitetstjänster...

Uber i Europa motsvaras av Didi Taxi i Kina.

Den marknaden vänder de sig till–

–tillsammans med våra bilar och tjänster.

En jätteorder. Hur många av bilarna har levererats?

Ramavtalet gällde 250 000 bilar.

150 000 av dem är 9–3:or.

Vi börjar leverera dem nästa sommar.

Vi har börjat leverera små elektriska logistikfordon–

–från vår fabrik. Vi har levererat runt 20 000 bilar i år.

Vi ska ta en titt på Nevs ägare.

National Modern Energy Holdings, Kai Johan Jiang.

En svenskkines, som äger en stor del.

Och staden Tianjin, där fabriken ligger.

Och Qingbo Investment, en delning–

–mellan en statlig utvecklingsfond och China Unicom.

Ägaren av 5 % är också den statliga utvecklingsfonden.

En stor del är statligt och kommunalt ägd i Kina.

Varför behåller man–

–fabrik och utvecklingscenter i Trollhättan?

Vill man inte flytta det till Kina?

Kinesiska bolag har idag inte den kompetens och kunskap–

–som krävs för utveckling och industrialisering–

–av bilar med hög kvalitet.

Därför köpte Geely Volvo, och Dongfeng PSA.

Man har respekt för kunskapen som finns.

Däremot kommer produktionen för den kinesiska marknaden–

–ske i Kina. Produktionen för Europa blir kvar i Sverige.

Vår huvudägare är en privat aktör.

De andra är statliga aktörer på kommunal–

–eller central nivå. Kinas regering–

–stödjer den inriktningen.

Gradvis kommer nya investerare in utifrån Kina–

–och också fler privata investerare.

Det gäller elbilar och miljö...

Men också självkörande bilar.

Hur mycket satsar ni på det?

Plattformen vi nu utvecklar–

–tillsammans med Iconiq, ska bli självstyrande.

Nivå ett till fem. På nivå fem har du inte ens ratt.

Vi förbereder för helt självstyrande...

Om lagstiftningen hindrar, går vi ner ett eller två steg–

–från den nivån. Den teknologin jobbar vi med.

Nån gång mellan 2020 och 2023 se vi dem ute på vägarna.

När får vi se Nevs-bilar ute på Sveriges vägar?

Vi ska ha ett antal tester med olika typer av kunder.

Förhoppningsvis i slutet av 2018.

När kan den vanliga konsumenten köpa en sån bil?

Du köper den inte som bil, men som en tjänst.

Har du tur kommer du med redan 2018.

Tack så mycket.

I Sverige är elbils-företaget Nevs mest känt för att ha köpt Saabs konkursbo och tagit över fabriken i Trollhättan. Där jobbar just nu 1000 personer, dock inte med att bygga bilar.

Ellinor Beckett intervjuar Mattias Bergman, vd Nevs.