Corona öppnar upp ny marknad

Vår verksamhet har påverkats genom ett mindre besöksantal i våra fysiska butiker.

Samtidigt har företagshandeln ökat–

–inom vissa områden, framför allt streaming och videoproduktion.

Framför allt webbhandeln och telefonförsäljningen–

–ser vi också en ökad verksamhet i.

Det vi ser en stor efterfrågan på i dessa tider är streamingutrustning.

Det är utrustning för streaming och möten på distans.

Man vill ha kunskap runt detta.

Systemen ska vara lätta att använda. Det har skjutit i höjden.

Förr var kommunikationsavdelningar och produktionsbolag som jobbade med detta.

Nu ska alla ha det, vilken befattning man än har i företag.

Kultursektorn, som teater och dans, ska ha det.

Det har blivit standard. Man har öppnat en egen tv-kanal, som man inte hade förut.

Försäljningen påverkas negativt för alla–

–som i dag har affärsverksamhet, när det gäller försäljning.

Det är en utmaning för oss, allihop.

Vår verksamhet har påverkats med ett bortfall–

–när det gäller besök i butik, med nånstans runt 50 %.

Det påverkar oss. Det är framför allt privatpersoner.

På företagssidan ser vi att vi har en ökad förfrågan.

Det är inte på samma nivå som tidigare, men den är bestående där.

Det är tack vare frågor kring streaming och kommunikation.

Jag tror inte att marknaden är mättad.

Precis som med smarta telefoner... iPhone satte allt i rullning.

Sen är det en standard på telefoner.

Det här kommer att göra att folk lär sig ha distansmöten–

–och ha enklare tv-installationer och egna kommunikationskanaler.

Det blir en standard som fortsätter sen när epidemin är över.

Det är miljövänligt. Vissa möten kräver inga resor.

Det är kostnadseffektivt och miljövänligt.

Det här blir en ingång. Folk inser att det inte är så svårt att göra det här.

Den här snabba ingången kommer att bli en standard på distansmöten.

Folk vill ha en egen tv-kanal så att de får ut informationen rätt.

För att få sin webbsändning väldigt bra–

–så ska man tänka på det man förmedlar. Man ska korta ner och komprimera.

Sen är tekniken en sak. Många tittar bara på kameror och såna saker.

Ljus är jätteviktigt för att få till en väldigt fin bild. Och så är det ljudet.

Ljud är fortfarande till 80 % en komponent på film. Nu är det nästan 90 %.

Folk kanske inte tittar på sändningen, utan man lyssnar medan man gör nåt annat.

Bra mikrofoner, och hur man mickar upp, är jätteviktigt.

Tillbehören är viktigare än kameran.

I coronatider är det mycket som förändras för många branscher. På Scandinavian Photo har försäljningen förskjutits från att den fysiska butiken till att bli mer digital.

Fredrik Fagerstedt, försäljningschef Scandinavian Photo, berättar att företagsförsäljningen ökat. Främst är det inom videoproduktion och streaming som efterfrågan och affärerna skjutit i höjden.

Richard Sandberg, teknisk försäljning på Scandinavian Photo, uppger att den ökade efterfrågan och försäljningen främst kommer från företag som snabbt behövt lösningar för möten på distans. Det är en ny kundkrets för dem.

”Från att kanske har varit kommunikationsavdelningar och särskilda produktionsbolag som jobbade med det här, till att alla nu ska ha det”, säger Richard Sandberg.

”Man har öppnat en egen liten tevekanal som man inte hade förut”, tillägger han.

Förhoppningen är att de nya försäljningsområdena ska väga upp för bortfallet av fysiska kunder.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.3%
NASDAQ 100 0.4%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Hexpol 3.8%
AAK 3.6%
AddLife 3.5%
Bygghemma Group First -2%
Stillfront Group -2.1%
Hansa Medical -2.6%
Uppdaterad ons 15:33
Fördröjning 15 min