”Merkel gynnar Sverige mest”

Det är val i Tyskland på söndag.

Landet är Sveriges viktigaste handelspartner–

–och den europeiska ekonomins ankare.

Andreas Hatzigeorgiou–

–hur viktig är den tyska ekonomin för Sverige?

Den är otroligt viktig för Sverige.

Det är Sveriges viktigaste exportmarknad.

Vi exporterar varor dit för 126 miljarder kronor årligen.

Det är världens femte största ekonomi och EU:s största.

Och kopplat till brexit, så blir Tyskland ännu viktigare–

–när Storbritannien väl lämnar EU.

Vad är det för svenska varor som exporteras?

Det fina med Tyskland är att våra ekonomier matchar väl.

Vi exporterar en hel del tunga industriprodukter–

–som fordon och lastbilar till Tyskland.

Vi importerar också mycket av samma typer av varor av dem.

Det beror på att företag och konsumenter–

–uppskattar varandras varor och tjänster.

Det är bra för både Sverige och Tyskland.

Det finns också stort tjänstenäringsutbyte.

Absolut. Tyskland är ett av de länder–

–som importerar mest av tjänster från Sverige.

Det är finansiella och juridiska tjänster–

–men det kan också vara olika tekniska tjänster.

Det är positivt, eftersom tjänsteexporten–

–och "tjänstefieringen" av svensk ekonomi blir viktigare–

–då konkurrensen från Kina–

–vad gäller produktion och varor blir hårdare.

Då går svensk tjänsteexport bra. Tyskland bidrar till det.

234 miljarder tyska direktinvesteringar i Sverige.

Är det spridda skurar var investeringarna hamnar?

Gynnas särskilda branscher?

Just vad gäller tyska direktinvesteringar i Sverige–

–så är de rätt spridda–

–men storstadsregioner som Stockholm och Göteborg–

–står för mycket av dem.

Det är också spännande att se hur många tyska företag–

–som faktiskt är etablerade här.

1 300 tyska företag finns i Sverige. Det är väldigt många.

Jämför med Frankrike, som är EU:s tredje största ekonomi–

–efter Tyskland. Vi bara 200 franska företag i Sverige.

Tyskland finns i Sverige och bidrar mycket–

–till jobb, tillväxt och utveckling.

Allt pekar på en promenadseger för Merkel på söndag.

Hur näringslivsvänlig är hennes politik egentligen?

När man tittar på alternativen i Tyskland–

–så är nog Merkel det valet–

–som skulle gynna Sverige och svenska intressen mest.

Gudskelov då, att Angela Merkel lär vinna.

Landet är ett ankare för Europa.

Och rent politiskt för Sverige, har vi nu en europeisk syn–

–i Frankrike med Macron, som vill integrera EU hårdare.

Och så har vi Merkel, som står mer för försiktighet.

I det långa loppet gynnar nog Merkels politik Sverige mest.

Nåt som däremot är mer oklart inför valet–

–är vem Merkel ska regera med.

Finns det nåt alternativ som marknaden föredrar?

Marknaden tar nog ut en Merkelseger i förskott.

Man blir nog inte så chockad över valresultatet–

–om det blir som opinionsundersökningarna säger.

Generellt sett skulle jag gissa att en större Merkelseger–

–förmodligen blir en större lättnadens suck för marknaden.

Om vi får ett mer jämnt utfall–

–där en Merkelbaserad koalition blir svagare–

–kanske vi får se viss nervositet på marknaden–

–men inte så mycket.

Merkel har ju tagit rätt hårda tag–

–mot bilbranschen och mot kärnkraft och kolkraft.

Lär vi se mer av det, och vad har det för betydelse?

Det tycks ju som om Merkel är inriktad på–

–att använda sina hårda nypor–

–mot vissa delar av tysk industri och ekonomi.

Det är delvis välkommet att hon vill vara progressiv–

–och ligga i framkant med grön omställning.

Men vissa förslag är inte särskilt bra eller genomtänkta.

I går släppte den svenska regeringen ett förslag–

–inom ramen för budgeten, om att införa en flygskatt.

Det förslaget är baserat på det tyska förslaget–

–och systemet med en flygskatt, som inte fungerar så bra.

Merkel kan behöva backa på det–

–och avskaffa flygskatten nästa år.

Då vore det synd om Sverige–

–köper ett tyskt, illa fungerande system.

Om nu mot alla odds socialdemokraten Schulz vinner...

Han är också frihandelsvänlig och EU-vänlig.

Vore det så stor skillnad?

Nej, det innebär inte jordens undergång.

Men det som bekymrar mig mest med Schulz–

–är att han nog är mer öppen–

–för att gå på Macrons och Frankrikes linje–

–om en EU-romantik, som mot bakgrund av brexit–

–skulle bygga EU:s medlemsstater närmare tillsammans.

Det är inte en väg man ska gå nu. Nu ska man vara lyhörd–

–och se till att EU sköter det man bör göra på bästa sätt–

–och inte gå för snabbt fram med integrationen.

Merkel är en garant för ett försiktigare tillvägagångssätt.

Tack så mycket.

På söndag går tyskarna till valurnorna. Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner och tveklöst den europeiska ekonomins motor.

Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms handelskammare, om hur det tyska valresultatet kan komma att påverka Sveriges ekonomi.

  • Sverige bland de sämsta på AI2:00

    Sverige bland de sämsta på AI

    Ishtar Touailat, innovationschef på Tieto, menar att Sverige ligger efter i utvecklingen av artificiell intelligens och att många inte har möjlighet att ta del av de framsteg som görs.

  • Nu är bensinen rekorddyr1:43

    Nu är bensinen rekorddyr

    Ledande bensinbolag höjer priset på bensin med 20 öre per liter. Det innebär att en liter 95-oktanig bensin nu för första gången kostar över 16 kronor.

  • Så mycket mer än ett varv1:44

    Så mycket mer än ett varv

    Göteborgsvarvet är världens största halvmaratontävling med omkring 60 000 anmälda löpare. Och loppet omsätter stora summor.

  • Över 100 000 riskerar körförbud0:49

    Över 100 000 riskerar körförbud

    Söndagen den 20 maj införs nya besiktningsregler i Sverige. Sista siffran i registreringsskylten slutar styra när det är dags för besiktning. I stället införs tidsangivelser. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

ÅF 2.8%
Paradox Interactive 1.9%
SSAB 1.7%
Hansa Medical -2.1%
Evolution Gaming Group -2.1%
JM -2.7%
Uppdaterad tis 15:50
Fördröjning 15 min