Ekonomikanalen

Så förändrar coronakrisen stadskärnorna

Ola Thufvesson, lektor institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet, berättar om hur coronakrisen kan komma att stöpa om utbudet i städernas kärnor. Han beskriver att krisen kan tvinga butiker att slå igen men att situationen också har lockat fram en annan sida hos konsumenterna.

”Det är det goda med det onda, tidigare har ju stadskärnediskussionerna för folk i allmänhet handlat väldigt mycket om tillgänglighet”, säger han och uppger att städer nu kommer att behålla de butiker man gynnar, ett koncept han kallar för platsmoral.

Att konsumenter fortfarande efterfrågar billiga produkter och enkelhet när de handlar är dock ett kvarstående problem. Det är ett tänk som Ola Thufvesson berättar har en negativ inverkan på små fristående butiker och mindre orter i allmänhet.

Men förändringen ligger inte bara på konsumenternas bord.

”Konsumentmakten är viktig för statusförskjutningen men sen kanske också fastighetsägarna ska tänka om lite här och politikerna bakom fastighetsägarna”, säger han.

Redaktör: Jonas Harrysson