Bolaget som får blommorna att blomma längre

Vi har just haft ett genombrott med snittblommor.

Vi är väldigt nöjda med resultatet.

Nu kan vi förlänga livslängden för snittblommor från 7 dagar till 14–

–eller till och med upp till 20-21 dagar.

Här är behandlade och obehandlade rosor.

De har stått i rumstemperatur i 22 dagar.

Vårt samarbete fokuserar på att utveckla metoderna–

–för olika typer av snittblommor–

–och göra tekniken tillgänglig för alla i branschen.

Vår affärsmodell och vårt avtal med Syngenta baseras på–

–royalties för varje behandlad planta från tredje part.

Därför ligger det i Syngentas intresse–

–att implementera tekniken i hela branschen.

Det är troligt att det får stor betydelse.

Vi börjar med rosor, eftersom de har störst marknadsandel.

Under två-tre månader har vi sett ett väldigt positivt resultat.

Det visar tydligt att tekniken kan appliceras–

–på en stor del av snittblommorna på marknaden.

Jag tror att leveranskedjan för blomsterbranschen kommer att förändras.

Vårt huvudfokus är att stärka tillväxten i Optiflower-segmentet.

Pengarna ska användas till FoU-projekt–

–samt till att investera i nya Opticeptsystem.

Pengarna ska även användas–

–till marknadsförings- och försäljningsaktiviteter.

För det måste vi stärka organisationen genom nyrekrytering.

Vi vill hålla förväntningarna på en relativt låg nivå.

Vi vet att tekniken har stor potential och vi kör för fullt.

Tekniken ger fantastiska fördelar för ett så litet företag som Optifreeze.

Potentialen är enorm, men vi vill gå försiktigt fram.

Vi vill inte lova mer än vi kan hålla.

Den globala marknaden för snittblommor omsätter runt 400 miljarder kronor. Men ändå är livstiden för blommorna kort. Ett bolag som jobbar på att förlänga denna är Optifreeze från Lund.

Optifreeze patenterade teknik bygger på vakuumimpregnering och pulserande elektriska fält. Tekniken kan även användas för frysning av snittblommor, frukt, grönsaker och bär.

Det område som Optifreeze just nu har störst förhoppningar på är snittblommor.

Optifreeze har tidigare i år tecknat ett samarbetsavtal med det globala växtförädlingsbolaget Syngenta Flowers.

Lundabolaget hoppas att bolagets teknik ska förändra marknadens förutsättningar i grunden.

”Jag tror att det är väldigt troligt att den kommer göra ett stort intryck. Vi börjar med rosor, som har störst marknadsandel för snittblommor”, säger Eda Demir Westman, vd för Optifreeze.

I somras tog bolaget in 17 miljoner kronor i en riktad nyemission för att satsa på forskning och marknadsaktiviteter.

Bolagets mål är att omsättningen ska öka med 150 procent per år de kommande åren.

”Jag tror att uppsidan för den här teknologin fantastisk för ett så pass litet företag som Optifreeze. Potentialen är enormt stor. Men vi vill ta försiktiga steg och inte lova mer än vad vi kan leverera”, säger Eda Demir Westman.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.4%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Evolution Gaming Group 2.9%
Intrum Justitia 2.6%
Elekta 2.1%
Catena -1.7%
Axfood -1.9%
Addtech -2.5%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min