Batteriernas framtid präglas av tillväxten

Batterier och miljövänlig energi–

–är väl jättestora modeord som många pratar om.

Med oss har vi batterientreprenören–

–och uppfinnaren Christina Lampe Önnerud. – Välkommen.

Kan vi börja med att ta pulsen på–

–batteristämningen i världen?

Det snackas så mycket om ny teknik och lagringsmetoder.

Absolut. Det är otroligt stort intresse–

–hela vägen från Kina, som planerar–

–hur man ska gå igenom energirevolutionen–

–och ta vara på element från den mobila revolution–

–de har upplevt. De hoppade över kopparledningarna–

–och gick direkt till mobiler.

Nu flyttar de över den kunskapen på transport och elnät.

Det jämförs med västvärlden som har kopparledningar–

–och jämkar in mobiltelefoni och portabel elektronik.

De tar dessutom steget framåt mot transport–

–och tänker ett steg längre: Behöver man äga sin bil?

Hur ska det funka och hur hänger allt ihop?

Är det stora skillnader mellan USA och Kina?

Ja, Kina har i princip de senaste tio åren sagt–

–att de vill delta i energirevolutionen.

De har tagit långsiktiga beslut för de nästa fem åren.

Varje år annonseras de nästa fem åren.

Det är väldigt förutsägbart.

Och väldigt långsiktigt.

Det som är så häftigt för oss innovatörer...

Innovationen saknar gränser.

Vi spelar där det finns spelrum.

De öppnar i princip hela kinesiska ekonomin–

–som en ny fas, där man kan testa idéer.

Det var ett av de första länderna–

–där vi gjorde solceller som satt fast på lyktstolpar.

En solcell med batteriet i själva stolpen.

I USA har vi hela Elon Musk-hysterin–

–och väldigt stort intresse också.

Absolut. Men där har man gått in via lyxmarknaden först–

–för att få hyfsade marginaler. Nu är det spännande i USA–

–för 1 % av alla bilar i USA är elbilar.

Det är inte mycket men nog för att man ska se dem.

År 2009 visste flesta vad en elbil var.

I dag har alla sett eller åkt i en.

Du har drivit upp ett stort företag i Boston.

Nu har du ett nytt i Connecticut. Vad gör ni?

Cadenza Innovation är ett innovationsbolag–

–med strax under 30 anställda.

Ingenjörer och teknologer som är med i det nya ekosystemet.

Det är ödmjuka studenter från forna tider–

–mot mobiltelefoni och laptops–

–men som har erfarenhet från utrullning–

–av nya modeller – bilar och sånt – i Kina och Asien.

Vi tar nu transport- och elnätstankarna med oss globalt.

Vi har uppfunnit en sorts legobit–

–med 20 års erfarenhet på insidan.

Säkrare, billigare och högre energidensitet per volymenhet.

Det ska vara enkelt att använda.

Det ska sättas ihop som byggklossar.

Vi har lite bilder bakom oss. Men inte på det.

Precis. Här ser man rullarna längst ner.

Det är den mest använda formfaktorn–

–som litiumjonteknologin kommer i.

Det finns 100 tillverkare i världen–

–och tio som jag är väldigt familjär med.

Man ska kunna ta rullarna från existerande linor–

–och stoppa in dem i den stora burken, Cadenza-cellen.

Det är legobiten. Det kan sitta 20–30 rullar–

–som man sänker ner i en sorts äggkartong–

–som har brandsläckningsmaterial på insidan.

I stället för att sätta batterierna och sen brandfilt–

–eller kylsystem och sånt för att pyssla om batterierna.

Mycket av pysslet är strukturella element på insidan.

Och det är stapelbart och skalbart.

Det ser du till vänster. Det är faktiskt en modell–

–som går in i New York State–

–där vi ska göra ett demonstrationsprojekt–

–med ett halvstatligt bolag, New York Power Authority.

Vi ska dra ner hela den här överlastningen–

–när både industrin och hushållen kör.

"Peak shifting", helt enkelt.

När man drar ner totala användandet av energi från nätet–

–och lägger det på batterier.

Det gynnar miljön och kostnader mycket.

Det låter fantastiskt spännande.

Nästa steg är väl att tillverka dem. Vad ligger framför er?

Det här är så roligt, Gabriel.

Vi har fått igenom baspatent i USA och Kina.

Vi har precis avslutat demonstrationsprojektet–

–med den amerikanska energimyndigheten under Arpa-E–

–som har fått mycket uppmärksamhet med Fiat Chrysler.

Vi har gått igenom bilindustrins rigorösa testning.

Ni byggde en Fiat, driven av batterierna.

Precis. I Los Angeles. Det avslutades i februari.

Nu har vi möjlighet att ta det här till batteriindustrin–

–och säga: "Ni kan tjäna mer pengar och sänka priserna"–

–"på litiumjonbatterier för större system"–

–"och samtidigt öka säkerheten och tillförlitligheten."

Och de kan bli mindre. Det har de intresse av.

Men det roligaste är att det kommer in spelare från sidan–

–som har nån sorts kunskap om massproduktion.

De förstår att rullarna kan stoppas ner i äggkartongerna–

–och omsluta med ett metallhölje.

Så nu kommer det in nya spelare, tack var det här.

Nya branscher ger sig in i batterisegmentet. Spännande.

Om man ser framåt utanför ditt eget företag–

–vilka är då utmaningarna för batteri- och energilagring?

Att det är så förskräckligt snabb tillväxt.

När det finns ett sånt intresse av–

–att binda upp underleverantörer för 10–15 år–

–och inte ha nog med spelare och kapacitet–

–då kommer det som ett vakuumsug–

–med nya spelare, som har begränsad erfarenhet.

Och så finns det gamla spelare med sin erfarenhet.

Sen försöker innovatörer lägga nya saker.

Det är vi inne på. Sänk kostnaden, öka tillförlitligheten–

–och minska volymen så det blir mer kompakt.

Många vill ladda batterierna. Du får berätta hur det går.

Gärna. Tack så mycket.

Batterier och energilagringsteknik utvecklas snabbt och möjligheterna verkar oändliga. Batteriuppfinnaren Christina Lampe Önnerud har varit med och skapat en ny typ av modulbatteri med storskalig kapacitet.

Efter patentgodkännande i både USA och Kina ska projektet nu tas till produktion. Lampe Önnerud menar att Kina är en spännande marknad som öppnar upp spelfältet, medan USA:s bilindustri gör batteritekniken synlig.

”Det är kul att vår byggsten kan bjuda in fler spelare”, säger hon och avser aktörer med kunskap om massproduktion som nu kan ta till sig modultekniken.

  • Stor äppelskörd väntas0:58

    Stor äppelskörd väntas

    Maj månad var ovanligt varm och solig i år, vilket skapade nästintill perfekta förutsättningar för en fin äppelskörd. Äppelriket Österlen räknar med en skörd på...

  • Finansministern positiv till framtiden0:50

    Finansministern positiv till framtiden

    Regeringen befinner sig på Harpsund för att diskutera budgeten, bara en knapp månad innan valet. Finansminister Magdalena Andersson berättade under torsdagseftermiddagen om det ekonomiska läget och budgetplanerna för 2019.

  • Madonna fyller jämnt1:05

    Madonna fyller jämnt

    Den 16 augusti fyllde världsstjärnan Madonna 60 år. Sedan genombrottet på 80-talet har hon skrapat ihop en förmögenhet på 590 miljoner dollar. I födelsedagspresent har...

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.7%
NASDAQ-100 0%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Peab 8.5%
THQ Nordic 3.7%
Attendo 3.4%
SSAB -0.9%
Axis -1.7%
Oriflame -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • 22:05

    "Globalisering bygger på att nationellt möter lokalt"

    Katrine Marçal sitter ned med chefekonomen Catherine Mann för att prata om globaliseringens inbromsning, där internationell handel med tjänster får stort fokus. Relationen mellan Kina och USA i form av handelskrig, ekonomiskt medberoende och risker diskuteras.

  • Så har sommaren påverkat elpriset6:30

    Så har sommaren påverkat elpriset

    Elpriset har under den varma sommaren hamnat på ungefär det dubbla jämfört med förra sommaren, och fyra gånger så högt som sommaren 2005. Anledningen? Regnmängden. Energimarknadskonsulten Christian Holtz på Sweco kommenterar.

  • Kött- och mjölkbrist hotar Sverige5:21

    Kött- och mjölkbrist hotar Sverige

    Den torra sommaren kommer att få långtgående effekter för både jordbruket och konsumenterna. Thomas Bertilsson, näringspolitisk chef på LRF, Tomas Olsson, lammuppfödare på Norrby gård...