Bara början på Stockholms elhysteri

Via en app kommer man att kunna använda en moped–

–som då fungerar för lite längre sträckor än "kickbikes".

Vi ser bara början på ett helt nytt transportsystem.

Många fler kommer att använda såna här tjänster–

–både i städer och utanför städer.

Inte minst visar stadsbilden i Stockholm–

–att det finns stor efterfrågan och stort intresse.

Jag tror att det finns plats för flera olika företag.

Självklart måste servicen vara bra och tillgänglig.

Så länge den är det finns det nog plats för fler.

Vi måste se till att det blir bra–

–när de parkeras på gator och trottoarer–

–så att de inte står i vägen för synskadade.

Vi diskuterar det med bolagen.

Vi har haft rundabordssamtal–

–med alla som vi kände till då, i januari.

Sen försöker vi se till att de informerar brukarna–

–om att de ska ställa dem på rätt sätt.

Vi kan inte tvinga dem till nånting.

Vi diskuterar nu om staden ska upplåta speciella platser–

–där man kan ställa dem.

Då kan vi ställa vissa krav på–

–att de inte ska gå att parkera på vissa andra ställen.

Min vision är att man använder olika mobilitetslösningar.

Det kan vara en elsparkcykel eller en elcykel.

Vi har en upphandling på gång med elcyklar i staden.

De här olika sakerna ska koppla i varann–

–så att man alltid har bra sätt att förflytta sig på.

På kort tid har elsparkcyklarna tagit allt mer plats på Stockholms gator, och det är fyra olika företag som ställer ut dem. Snart kommer också en tjänst för delade elmopeder.

Per Schlingmann, styrelseledamot för Blinkee City, berättar att man kommer att kunna använda mopederna via en app, och de kommer också att fungera för lite längre sträckor än vad elsparkcyklarna gör.

Eric André, Nordenchef för Voi Technology, är inte orolig för en överetablering utan tror att det finns plats för flera olika företag, men att servicen och tillgängligheten måste vara bra.

Men det har kommit mycket kritik om att elsparkcyklarna ligger slängda lite överallt på gatorna. Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm stad, menar att de har diskussioner med bolagen för att få bukt på problemet. Formellt kan de inte tvinga dem till något men just nu förs diskussioner om att staden ska upprätthålla speciella platser att ställa elsparkcyklarna på.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 0.7%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Hemfosa Fastigheter 13%
Embracer 5.9%
Sagax 2.8%
Millicom -2.2%
Elekta -11.4%
SEB -12.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min