Arlandabanan: En dyr affär för skattebetalarna

Arlanda Express ägs och drivs av A-Train–

–som även projekterade och byggde Arlandabanan.

A-Train har monopol på Arlandabanan fram till år 2040.

Privatiseringen beskrivs som statens bästa affär nånsin.

Per Lindvall, du menar att det är en av de sämsta.

Det är ett paradexempel–

–på att företagsekonomisk optimering av vinsten–

–inte ger den största samhällsnyttan.

Man har pressat upp biljettpriserna–

–och inte utnyttjat resursen effektivt.

Varför privatiserade man trafiken?

I slutet av 80-talet var det populärt att testa–

–den här typen av privat och offentlig samverkan.

Det fanns nog en del ideologiska och experimentella skäl.

När man väl drog igång 1994–

–var det efter finanskrisen–

–och man angav statsfinansiella skäl.

Det är bara delvis sant. Staten har finansierat–

–större delen av projektet.

Varför köpte inte staten A-Train när man hade chansen?

Det kan man undra. Om man tittar på A-Trains lönsamhet–

–och statens avkastningskrav–

–så hade det varit perfekt att köpa, först 2004–

–när australiensiska Macquarie köpte det för 70 miljoner–

–och sen sålde det för 4 miljarder 2014.

Men även det hade gått att räkna hem för staten.

Det hade gett mycket högre samhällsnytta–

–om staten drivit det än med vinstoptimerande företag.

Arlanda Express ligger i Europatopp när det gäller priset.

Vi ska se vad det har fått för konsekvenser–

–för trafikfördelningen till och från Arlanda.

Vi ser att de har en marknadsandel på 19 %.

De tjänar även pengar på "övriga tåg".

Man får stationsavgifter får SL, Upplandstrafiken och SJ.

Totalt har man runt 30 %.

Annars är bil absolut dominerande.

Taxi är lika stort som Arlanda Express.

Och sen har vi flygbussarna. Ur ett miljöperspektiv–

–är det bättre ju mer spårbundet det är.

Det finns kapacitet att ta en mycket större andel.

Marknadsandelen har snarare sjunkit över tid.

I din krönika på EFN.se skriver du–

–att större delen av samhällsnyttan med Arlandabanan–

–till A-Trains privata bolagsvinst.

Varför har staten inte löst in monopolet?

Jag har försökt få svar på den frågan–

–men alla duckar. Det finns en viss beröringsskräck–

–att det strider mot de strukturreformer man har gjort–

–att ta tillbaka det till staten.

Det finns starka krafter–

–som verkar för såna här lösningar.

Det lobbas hårt, inte minst från byggindustrin–

–för att få fler projekt av den här typen.

De verkar ha ett stort inflytande. Tack!

Privatiseringen av Arlandabanan är en av statens sämsta affärer någonsin. Priserna på Arlanda Express är dyra jämfört med andra europeiska länder och A-trains vinst på trafiken har slukat samhällsnyttan. Det menar EFN:s krönikör Per Lindvall.
  • Stor äppelskörd väntas0:58

    Stor äppelskörd väntas

    Maj månad var ovanligt varm och solig i år, vilket skapade nästintill perfekta förutsättningar för en fin äppelskörd. Äppelriket Österlen räknar med en skörd på...

  • Finansministern positiv till framtiden0:50

    Finansministern positiv till framtiden

    Regeringen befinner sig på Harpsund för att diskutera budgeten, bara en knapp månad innan valet. Finansminister Magdalena Andersson berättade under torsdagseftermiddagen om det ekonomiska läget och budgetplanerna för 2019.

  • Madonna fyller jämnt1:05

    Madonna fyller jämnt

    Den 16 augusti fyllde världsstjärnan Madonna 60 år. Sedan genombrottet på 80-talet har hon skrapat ihop en förmögenhet på 590 miljoner dollar. I födelsedagspresent har...

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.7%
NASDAQ-100 -0.4%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Peab 8.5%
THQ Nordic 3.7%
Attendo 3.4%
SSAB -0.9%
Axis -1.7%
Oriflame -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • 22:05

    "Globalisering bygger på att nationellt möter lokalt"

    Katrine Marçal sitter ned med chefekonomen Catherine Mann för att prata om globaliseringens inbromsning, där internationell handel med tjänster får stort fokus. Relationen mellan Kina och USA i form av handelskrig, ekonomiskt medberoende och risker diskuteras.

  • Så har sommaren påverkat elpriset6:30

    Så har sommaren påverkat elpriset

    Elpriset har under den varma sommaren hamnat på ungefär det dubbla jämfört med förra sommaren, och fyra gånger så högt som sommaren 2005. Anledningen? Regnmängden. Energimarknadskonsulten Christian Holtz på Sweco kommenterar.

  • Kött- och mjölkbrist hotar Sverige5:21

    Kött- och mjölkbrist hotar Sverige

    Den torra sommaren kommer att få långtgående effekter för både jordbruket och konsumenterna. Thomas Bertilsson, näringspolitisk chef på LRF, Tomas Olsson, lammuppfödare på Norrby gård...