Arlandabanan: En dyr affär för skattebetalarna

Arlanda Express ägs och drivs av A-Train–

–som även projekterade och byggde Arlandabanan.

A-Train har monopol på Arlandabanan fram till år 2040.

Privatiseringen beskrivs som statens bästa affär nånsin.

Per Lindvall, du menar att det är en av de sämsta.

Det är ett paradexempel–

–på att företagsekonomisk optimering av vinsten–

–inte ger den största samhällsnyttan.

Man har pressat upp biljettpriserna–

–och inte utnyttjat resursen effektivt.

Varför privatiserade man trafiken?

I slutet av 80-talet var det populärt att testa–

–den här typen av privat och offentlig samverkan.

Det fanns nog en del ideologiska och experimentella skäl.

När man väl drog igång 1994–

–var det efter finanskrisen–

–och man angav statsfinansiella skäl.

Det är bara delvis sant. Staten har finansierat–

–större delen av projektet.

Varför köpte inte staten A-Train när man hade chansen?

Det kan man undra. Om man tittar på A-Trains lönsamhet–

–och statens avkastningskrav–

–så hade det varit perfekt att köpa, först 2004–

–när australiensiska Macquarie köpte det för 70 miljoner–

–och sen sålde det för 4 miljarder 2014.

Men även det hade gått att räkna hem för staten.

Det hade gett mycket högre samhällsnytta–

–om staten drivit det än med vinstoptimerande företag.

Arlanda Express ligger i Europatopp när det gäller priset.

Vi ska se vad det har fått för konsekvenser–

–för trafikfördelningen till och från Arlanda.

Vi ser att de har en marknadsandel på 19 %.

De tjänar även pengar på "övriga tåg".

Man får stationsavgifter får SL, Upplandstrafiken och SJ.

Totalt har man runt 30 %.

Annars är bil absolut dominerande.

Taxi är lika stort som Arlanda Express.

Och sen har vi flygbussarna. Ur ett miljöperspektiv–

–är det bättre ju mer spårbundet det är.

Det finns kapacitet att ta en mycket större andel.

Marknadsandelen har snarare sjunkit över tid.

I din krönika på EFN.se skriver du–

–att större delen av samhällsnyttan med Arlandabanan–

–till A-Trains privata bolagsvinst.

Varför har staten inte löst in monopolet?

Jag har försökt få svar på den frågan–

–men alla duckar. Det finns en viss beröringsskräck–

–att det strider mot de strukturreformer man har gjort–

–att ta tillbaka det till staten.

Det finns starka krafter–

–som verkar för såna här lösningar.

Det lobbas hårt, inte minst från byggindustrin–

–för att få fler projekt av den här typen.

De verkar ha ett stort inflytande. Tack!

Privatiseringen av Arlandabanan är en av statens sämsta affärer någonsin. Priserna på Arlanda Express är dyra jämfört med andra europeiska länder och A-trains vinst på trafiken har slukat samhällsnyttan. Det menar EFN:s krönikör Per Lindvall.
  • Mjukaste djuren i Båstad2:19

    Mjukaste djuren i Båstad

    Teddykompaniet i Båstad är Nordens största aktör när det kommer till gosedjur. Fokus ligger på kvalitet och säkerhet. Bolagets vd Janne Andersson berättar mer.

  • Elbåt siktar mot börsen3:36

    Elbåt siktar mot börsen

    Svenska Candela Speed Boat börjar i höst tillverka en helt ny typ av eldriven båt. De har redan 130 förhandsbeställningar, vilket innebär att de snart kan bli Sveriges största båttillverkare.

  • Dyrt införande av GDPR0:38

    Dyrt införande av GDPR

    Den 25 maj träder GDPR i kraft - och det kan bli dyrt. Rapporter visar att införandet kommer att kosta 140 000 kronor per företag i Sverige. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Balder 2.8%
Fabege 2.5%
Securitas 2.4%
Modern Times Group -2.7%
Lundin Petroleum -2.8%
Hennes & Mauritz -2.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Sverige bland de sämsta på AI2:00

    Sverige bland de sämsta på AI

    Ishtar Touailat, innovationschef på Tieto, menar att Sverige ligger efter i utvecklingen av artificiell intelligens och att många inte har möjlighet att ta del av de framsteg som görs.

  • Nu är bensinen rekorddyr1:43

    Nu är bensinen rekorddyr

    Ledande bensinbolag höjer priset på bensin med 20 öre per liter. Det innebär att en liter 95-oktanig bensin nu för första gången kostar över 16 kronor.