”Årets bråkigaste kvinna” ser sig mer som modig

Karin Lindahl, så heter årets bråkigaste kvinna.

Ensam ägare och vd för kläd- och inredningskedjan Indiska–

–har nyligen fått den utmärkelsen. – Karin, varmt välkommen och grattis.

–Är du en bråkig person? –Inte så bråkig.

Jag har nog fått priset för att jag har vågat ta ett modigt och stort beslut–

–och för att ha varit transparent–

–under utmaningen som vi har haft under de senaste två åren.

Jag har vågat dela med mig av resan medan den pågått.

Det är en utmaning som kräver, om inte bråkighet, så ett visst mod.

Du har tagit över Indiska, en kedja som drivits med stora förluster.

–Varför det? –Två delar...

Det dök upp en unik situation när jag jobbade i bolaget.

Jag var nybliven vd och såg styrkor–

–både på utsidan, men också inne i bolaget.

Sen dök de upp ett ägarskifte.

Det var en ganska ovanlig möjlighet att både kunna gå in och investera–

–och att sitta på insidan och kunna se hur styrkorna ser ut.

Framtiden får avgöra hur bra jag var på att bedöma styrkorna.

Så här långt har det gått bra och varit utmanande.

Vi har kommit långt. Vi har ägnat mycket tid åt att ställa om sortimentet.

Vi har kommit jättelångt på kostnadssidan. Vi har skurit rejält i butiksbeståndet–

–och har en mer hälsosam blandning mellan e-handel, butiksnät–

–och nu även med andra plattformar.

Det är fortfarande utmanande att nå ut med det nya varumärket–

–och locka besökare till fysiska butiker när hyra och personal är stora kostnader.

Är det så enkelt som att lägga ner butiker och låta e-handeln blomstra?

Jag önskar det. I början när vi stängde butiker trodde vi–

–att alla dagen efter skulle bli onlinekunder.

Vår erfarenhet är att man har igen väldigt lite när man stänger en butik.

Det finns en återkommande spaning att bara stora distributörer som Amazon–

–och starka varumärken kommer att finnas kvar.

Indiska har hört lite till ett mellanskikt.

Vi delar den spaningen. Vi ska tänka på Indiska mer som ett nischmärke–

–och jobba med varumärket mer på det sättet–

–så att vi ser oss själva som ett starkt varumärke.

Vi ska också titta på andra distributionsmöjligheter.

För några veckor sen började vi sälja på Zalando–

–och före jul kommer vi att gå live med ytterligare åtta marknader där.

Visst är de stora förlusterna borta? När når ni lönsamhet?

Vi kämpar fortfarande med vår lönsamhet.

Vi kan behöva ytterligare ett, hoppas inte mer än två år–

–för att ordentligt vara på banan.

Hur ser du på utmärkelsen som den bråkigaste kvinnan?

Det är otroligt kul.

Det är väldigt roligt att 17 ger priset till nån som fortfarande är i sin utmaning.

Att man inte bara premierar personer som är "klara–

–utan man vågar ge priset till nån som är mitt uppe i en utmanande situation.

17-nätverket arbetar för att belysa kvinnligt entreprenörskap.

Är det viktigt att du själv agerar som föredöme i de här frågorna?

Det är en roll som man kan välja att ta eller inte–

–när man får möjlighet att komma ut och prata.

Det är viktigt att visa att det finns exempel.

Mycket forskning visar på att man behöver förebilder och se exempel–

–på personer som gjort nåt för att se sig själv i den situationen.

Kan man vända på argumentet och säga att det inte borde vara konstigt–

–att kvinnor driver företag. Varför måste man...

...prata om det över huvud taget?

Jag önskar verkligen att det var så och ser fram emot när det är så.

Så länge jag får frågor och upplever att det kan uppfattas som annorlunda–

–är det lika bra att prata om det tills frågorna ger med sig.

Om du fick ändra nånting för att förbättra förutsättningarna–

–för kvinnligt entreprenörskap, vad skulle det vara?

Kanske att det var lite mer ljus på entreprenörer–

–som inte bara startar från grunden utan även driver befintliga bolag–

–som har en utmanande situation. Det finns nog många bolag–

–som har haft en knackig period och med rätt ledarskap–

–kan bli jättefina bolag. Det kan behövas fokus på det.

Mycket strålkastarljus på startuphajpen–

–men kanske lite mer på etablerade branscher–

–där kvinnligt entreprenörskap också behövs.

Tack så mycket och stort grattis, Karin Lindahl.

2017 började Karin Lindahl jobba på Indiska med uppdraget att förändra den krisande klädkedjan. Och förändring blev det, men kanske inte på det sätt som många tänkt.

Hösten 2018 köpte Karin Lindahl hela bolaget och blev ensam ägare och vd.

Nu har hon av 17-nätverket utsetts till ”Årets bråkigaste kvinna”. Det är en titel hon är stolt över, även om hon inte ser sig som bråkig.

”Jag tror jag mer fått priset för att jag har vågat ta ett stort och modigt beslut”, säger Karin Lindahl.

Lindahl ser sig som en förebild för andra kvinnliga entreprenörer men längtar efter dagen när det ses som naturligt för kvinnor att bli entreprenörer.

17-nätverket är ett nätverk för kvinnor som startat, äger och leder bolag som omsätter minst 50 miljoner kronor per år.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 8.9%
ÅF 4.4%
Fagerhult 3.6%
Bilia -1.3%
Holmen -1.6%
Loomis -3.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min