Appen som styr upp hantverkarbranschen

Jag och Alek träffades via ett inkubator- och startup-program här i Stockholm 2019.

Vi kände inte varann, men båda hade jobbat med olika tech-startups.

Vi tog reda på inom vilka industrier det skett minst innovation – här och i Europa.

Men vi ville också hitta olika typer av områden där det var mycket klagomål.

Det vi såg ganska snabbt–

–när vi undersökte klagomålen och varför den branschen hade så höga klagomål–

–var att det var lika frustrerande för hantverkaren att jobba med privatkunder.

Det är all administration som ska till när det kommer till privatkunder.

Man måste åka ut på hembesök, vilket är tidskrävande.

Det ska skrivas offerter, fakturor och avtal–

–där konsumenten ofta är okunnig om vad som ska ingå i avtal och vad man avtalat.

Klagomålen som kommer till Konsumentverket handlar ofta om kommunikation.

Det vi gör är att vi samlar all ny kommunikation i appen.

Du ringer genom appen och har en chatt där ni kan komma överens skriftligt.

Även den slutgiltiga offerten skickas och godkänns via appen.

Done funkar så här: Om du som kund har behov av att få nåt fixat hemma–

–eller om du vill renovera, så laddar du ner vår app och bokar där ett videosamtal.

Sen matchar vi ihop dig med vårt nätverk av hantverkarfirmor.

En hantverkare ringer sen upp dig via appen–

–och så kan du förklara och visa vad du vill få gjort hemma.

Du kan även ta bilder som du sparar till senare.

Med den informationen skapar hantverkaren en offert som du får i appen.

Du kan titta igenom och godkänna den och boka in den hjälp du behöver.

När vi efter sommaren hade fått bra respons på kundsidan och hantverkarsidan–

–så reste vi vår första investering.

Den tog vi in både från Antler, som gick in en runda till–

–och ängelinvesterare.

Vi ville få in folk från branschen som hade mer industrikunskap än vi har.

Hantverkarbranschen är fragmenterad och består av många små lokala firmor.

De saknar de ekonomiska muskler som krävs för att skapa egna tekniska lösningar.

Där kommer vi in för att hjälpa dem.

Nu vill inte vi prispressa, utan hitta en schyst modell mellan firma och kund.

Framöver vill vi förenkla för kunder genom standardiserade priser.

Vi vill normalisera mellan firmorna så att du är trygg med priset du får som kund.

Målet är dels att etableras i Stockholm. När du ska renovera ska du tänka på Done.

Vi har även som mål, det kommande året, att expandera utanför Stockholm.

Nu finns vi i Storstockholm. I år kommer vi att gå in i Göteborg eller Malmö också.

Det gör vi för att bygga upp och se–

–hur mycket kapital och resurser som krävs för lansering i en ny stad.

Då får vi en "playbook" som vi kan gå efter när vi fortsätter expandera.

Det är framför allt storstäder som vi har som mål att finnas i.

Done är appen som ska hjälpa till att förbättra kommunikationen mellan hantverkare och kunder. Målet är att öka effektiviteten mellan dem och samtidigt öka standardiseringen i branschen uppger IT-chefen och grundare till Done Services Alek Åström.

Dessutom ska appen effektivisera och minska pappersarbetet för hantverkarna.

Malin Granlund, grundare och vd, uppger att Done Services under 2020 hoppas på att ta sig utanför Stockholm och etablera sig i Göteborg eller Malmö.

Redaktör: Nicolina Söderqvist.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -3.8%
NASDAQ-100 -4.2%
NASDAQ Composite -4.4%

Vinnare & förlorare

Sectra 4.9%
ICA Gruppen 2.5%
Axfood 1.6%
Atrium Ljungberg -8.3%
Klövern -9.4%
Dometic Group -9.8%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min