Alelion: ”Framtiden är elektrisk”

Välkommen till EFN:s studio i Göteborg. I dag ska vi–

–prata batterier med Daniel Troedsson–

–vd för Alelion Energy Systems. – Välkommen.

Hurdana batterier tillverkar ni?

Främst till industriella fordon. Det är vårt fokus.

Varför är litiumjonbatterier bättre än blybatterier?

De är effektivare och använder energin bättre.

Hur ser marknaden ut?

Generellt har efterfrågan ökat rejält–

–på litiumjonbatterier. Vi tar en del av den marknaden.

Alla vet att vi nu går mot en elektrifiering.

Vet du hur stor den totala marknaden är?

På truckar, där vårt fokus ligger–

–uppskattar vi att den nåbara marknaden–

–ligger på 50 miljarder kronor.

Hur stora är ni jämfört med Northvolt–

–som det talas mycket om?

Vår omsättning i fjol var knappt 140 miljoner.

Jag känner inte till Northvolts omsättning exakt–

–men den är betydligt mindre.

I Kina finns många batteritillverkare.

Hur stora är ni där?

Vi använder olika celler–

–olika batterileverantörer...

Vi specialiserar oss på applikationen–

–och visar kundvärdet nära kunden. Där ligger vårt fokus.

Hur många anställda har ni?

Få. I dag är vi runt 50 anställda.

Första grafen visar omsättning och vinst.

Omsättningen ökar allt mer.

2017 var den 137,5 miljoner kronor.

Men ni går fortfarande med förlust.

Hur länge ska det vara så?

I Q1 2018 blev vårt resultat positivt.

Visserligen bara nån procent, men ändå positivt.

I går kom den senaste rapporten–

–och omsättningen för det senaste kvartalet–

–var 56 miljoner, en fördubbling från kvartalet före.

Blir det vinst eller förlust på helåret 2018?

Vi ger inga prognoser. Där är vi benhårda–

–det har till och med beslutats i styrelsen.

200 000 kronor i vinst första kvartalet.

Det stämmer.

Ni har funnits på börsen i två år.

6 kronor vid noteringen, 13 står aktien i nu.

Har det gått för långsamt?

Jag hoppas att aktieägarna är nöjda–

–med en dubblering på två år.

Jag tycker att de borde vara nöjda.

Hade du velat att det skulle gå ännu fortare uppåt?

Man kan alltid hoppas på det–

–men marknaden är spekulativ–

–och branschen är omogen, så jag förstår värderingen.

Ikea Greentech gjorde sin första investering i ert bolag–

–för ett par år sen, men drog sig ur sen. Varför?

För investmentbolag är det naturligt att gå in en period–

–och sen när bolaget–

–klarar sig på egen hand går de ur.

I dag är era ägare Fouriertransform och Pegroco Invest.

Några fler?

De är våra största ägare–

–som står för knappt två tredjedelar av bolaget–

–majoriteten. En tredjedel är flytande–

–och finns på Nasdaq.

Ni har ett ramavtal med Toyota.

Vilka övriga kunder har ni?

Våra främsta kunder är Jungheinrich och Toyota.

Och nu även Kamag, en industriell kund.

Ni fick en order värd 15 miljoner kronor.

Kommer vi se mer av den sortens kontrakt?

Absolut. Vi ska fokusera på andra industriella kunder.

Framtiden är elektrisk, så potentialen är stor–

–i de industriella fordonen, vårt fokus ligger där.

Ett filmklipp från renoveringen av er nya batterifabrik–

–i hjärtat av Volvo på Hisingen.

Varför ska fabriken ligga där?

Det är naturligt. Många där satsar på elektriska fordon.

För oss passar det bra att ligga mitt i fordonsklustret.

Varför egen fabrik och inte legotillverkning?

Nyckelkompetens. Att producera kostnadseffektivt.

R&D ska ligga nära produktionen–

–för att de ska förstå varann.

Ni är intresserade av energibalansering.

Varför vill ni utvidga–

–från bara truckbatterier till energi.

Behovet finns hos våra slutkunder.

Det finns möjlighet för oss att effektivisera.

Efterfrågan finns hos kunderna.

Ett fokus i dag.

Ni har precis förvärvat inkråmet i tyska Caterva–

–ett bolag under likvidation. Varför gjorde ni det?

För att positionera oss inom energioptimering.

Det var ett bra steg.

Tack, Daniel Troedsson, vd för Alelion.

Tack så mycket.

Alelion Energy Systems tillverkar batterier för industriella fordon. Fokus ligger på applikation och värdet av närhet till kund.

”Vi går mot en elektrifiering och vi kommer att ta del av den marknaden”, säger bolagets vd Daniel Troedsson.

Än har bolaget inte visat någon vinst på helårsbasis och de går inte ut med prognoser om när detta förändras. Omsättningen har däremot ökat stadigt och låg förra året på runt 137 miljoner kronor.

Bland kunderna finns Jungheinrich, Toyota och tyska Kamag, som under det senaste året lagt en order på 15 miljoner kronor. Troedsson väntar sig fler ordrar av den typen.

  • Haven ska räddas på Ocean Summit1:56

    Haven ska räddas på Ocean Summit

    Hållbarhetstoppmötet Ocean Summit ägde rum i dagarna och huvudfokus var plasten i haven. Flera stora näringslivsprofiler fanns på plats, bland andra miljöminister Karolina Skog och diplomaten Jan Eliasson.

  • Horsetech - en galopperande marknad3:26

    Horsetech - en galopperande marknad

    Horsetech är ett samlingsnamn för teknik som ska underlätta inom ridsporten. I nuläget är det till största delen mjukvara som appar, men även IOT-prylar som sensorförsedda grimmor och hästskor börjar dyka upp.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 -0.6%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 4.9%
Hennes & Mauritz 4.4%
Ericsson 2.9%
Millicom -2.2%
Fagerhult -2.4%
THQ Nordic -2.7%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min
  • Mjukare Brexit i sikte8:06

    Mjukare Brexit i sikte

    Det har nästan gått två år sedan britterna röstade för att lämna EU och det är mindre än 10 månader kvar till utträdet ska vara klart. Katrine Marçal kommenterar hur processen fortskrider.

  • Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland4:00

    Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

    2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

  • Macrons planer stöter på patrull1:32

    Macrons planer stöter på patrull

    President Emmanuel Macron lovade i valrörelsen att dra ned på kostnaderna för välfärden. Enligt OECD har Frankrike de högsta kostnaderna för välfärden i förhållande till BNP.