Nyheter

Så blir 2020 för västra Sverige

Det här är EFN:s studio i Göteborg. I dag blir det framtidsspaning–

–och återblick på näringslivsåret i västra Sverige.

Med oss har vi Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Välkommen hit.

Vilka är 2019 års höjdpunkter på näringslivsfronten i regionen?

Eftersom vi är dragloket i svensk ekonomi just nu–

–BNP-tillväxten är starkare i vår region än i nån annan region i Sverige–

–så är det väldigt många företag som levererat rekordresultat under året.

Åtminstone fram till Q3. Mycket tyder på att helårsresultaten blir strålande.

Är det nåt annat som sticker ut?

Jag vidhåller att man måste ha ögonen på Volvobolagen–

–som är Sveriges två största företag, och AstraZeneca som är det tredje största.

Alla tre är djupt etablerade i Göteborg.

De är givetvis dragloket totalt sett i ekonomin i regionen.

Vi och Aktiebolag Sverige är beroende av de förtagen.

Volvobolagen omsätter drygt 650 miljarder tillsammans.

Man får slå ihop många börsnoterade företag för att nå den omsättningen.

Full fart framåt. Konjunkturnedgången som man har börjat ana–

–har bromsat in i Göteborgsregionen, byggbranschen ser ljusare på framtiden–

–och jobbtillväxten är fyra gånger starkare här än för resten av Sverige.

Det visar en rapport från Business Region Göteborg.

Vad är din kommentar till det?

Vi har inte sett nån nedgång i konjunkturen.

Vi har hållit uppe konjunkturnivån. Möjligtvis en avmattning–

–eller en utjämning av konjunkturkurvan. Inte lika brant uppåt–

–men definitivt ingen nedgång. Det har fortsatt att gå väldigt bra.

Vi känner oftast inte igen oss i nationell media–

–som beskriver att nu har lågkonjunkturen kommit–

–och bostadspriserna faller. Den bilden känner vi inte igen.

Det verkar vara en stabil och stark konjunktur.

Varför är västkusten "bästkusten"?

Vi har många branscher att falla tillbaka på.

Jag nämnde fordonsindustrin, men lifesciencesektorn är otroligt stark.

Textil, design och mode, rymdflygindustrin, kemiindustrin osv.

Många etablerade branscher går väldigt starkt här.

Med nåt undantag, givetvis. Vi har också det stora byggandet som har drivit på.

Det har aldrig byggts så mycket bostäder som under 2019 sedan 1973 i Göteborg.

Det är rekord. Vi gör också stora satsningar på infrastrukturen.

Det byggs även kontorslokaler i stor utsträckning.

Från återblick till nutid. Vi ska titta på en graf över arbetslösheten.

För ett par år sen var arbetslösheten lägst i Sverige i Göteborgsregionen.

Man ser en liten ökning i slutet av 2019.

Arbetslösheten som trots allt finns i regionen–

–vad kan man göra för att förbättra den?

De som står utanför arbetsmarknaden saknar gymnasiebetyg–

–eller är nyanlända. Det är personer som är ganska långt ifrån arbetsmarknaden.

Där ser vi en stor matchningsproblematik.

Vi måste se vad människor har för kunskaper–

–och matcha in dem på de områden där det finns brister.

I dagsläget finns det brister bland väldigt många yrkesgrupper.

Vi pratar inte ental eller tiotal, vi pratar hundratal.

Jag tror att det saknas tusen chaufförer i regionen.

Det visar att det borde kunna finnas möjligheter–

–att hämta dit människor som står utanför arbetsmarknaden.

Så med bättre matchning kan man komma långt.

Göteborg har en stark akademi, forskning, framgångsrika storföretag–

–och en rad med nya testbäddar.

Samtidigt sa infrastrukturminister Tomas Eneroth häromveckan–

–på en logistikkonferens att Göteborgsregionen måste bli bättre på–

–att få ut idéer och erfarenheter till praktisk nytta.

Vilka pusselbitar saknas?

Att satsa i fler så kallade testbäddar.

Det är forskning som tillämpas i verklig miljö och utvecklas där.

De knoppas av och blir verklighet.

Vi har en intressant testbädd i form av elbussystemet–

–som man satsade på för fyra år sen här i Göteborg.

I år beställde Göteborgs stad över 600 elbussar, just från Volvo.

Det var mycket glädjande. Det var en tuff upphandling–

–som Volvo bussar vann.

Från att ha varit en testbädd med en linje med två bussar–

–blev det över 600 bussar. Det är ett bra exempel.

Sen ska man rulla vidare inom andra områden.

Här är den perfekta platsen för att etablera den här typen av testbäddar.

Vi är relativt små och har nära samarbete mellan politik, akademi och näringsliv.

Här kan man få saker att hända.

Vad är viktigast under 2020?

Det är att övriga landet ser att Göteborg är landets andra stad–

–att vi blir sedda som det och kan fortsätta vara draglok i svensk ekonomi.

Det är en viktig bit för oss att berätta om omgivningen–

–och för många makthavare i vår huvudstad.

Det är viktigt att få till nya stambanor. Det är fullt på Sveriges järnvägar.

Inte minst mellan Stockholm och Göteborg. Där behövs en ny järnväg–

–som går via Borås, Jönköping, Linköping till Stockholm.

Inte minst för arbetspendling. 75 % av passagerarna–

–skulle kliva av och på vid mellanstationerna.

Det skulle utöka vår arbetsmarknad och ge mer kompetens.

Vad mer än infrastruktursatsningar är viktigt för näringslivet i regionen 2020?

Att ungdomar blir mer insatta i vad man kan bli när man blir stor.

Därför är det glädjande att Göteborg har satsat mer på–

–studie- och yrkesvägledarna på skolorna.

Många ungdomar vet inte vilka yrken som finns.

Det är väldigt bra. Det är också glädjande att vi får bra siffror från Göteborgs hamn.

Där har det slutits fred och det är en ny lag på plats.

Jag ser också fram emot färdigställandet av älvförbindelsen, Marieholmstunneln.

Det finns många glädjeämnen.

Det pågår också många spännande byggnationer.

Hamnen ska ju byggas ut kraftigt.

Hur viktig är hamnutbyggnaden för Västsverige?

Det är viktigt för hela Skandinavien. Det är Skandinaviens ledande hamn.

Där passerar drygt 60 % av alla containrar in och ut från Skandinavien.

Det är viktigt att hamnen–

–och förbindelserna till och från den utvecklas.

Finns det några orosmoln på himlen?

Det är att vi inte får byggt i den takt vi behöver.

Regionen växer väldigt starkt. Vi har pratat mycket om Göteborg–

–men det händer mycket i hela Västsverige.

Då räknar jag in hela västra Götaland och norra Halland.

Vi måste få en större arbetsmarknad och mer byggnation på infrastruktur.

Kommer inte det till så hotas utvecklingen.

Projektet linbanan över älven stoppades ju politiskt.

Det kommer man nog att ångra om nåt år.

Att få till nya älvförbindelser är inte lätt. Det tar 10-15 år att hitta ett alternativ.

Då är vi i en situation när regionen har vuxit med närmare 200 000 människor.

Då blir problemet att ta sig över älven vara ännu större.

Det gäller att ligga i framkant när man planerar infrastruktur.

Har du i övrigt några spaningar inför 2020?

Det har varit mycket oro kring handelshinder och brexit

De frågorna faller nog på plats under 2020.

Sen närmare vi oss jubileumsåret när Göteborg fyller 400 år.

Det kommer att trappas upp med många spännande saker–

–som färdigställs under 2020.

Så även kommande år ser ut att bli ett spännande år–

–speciellt om man är verksam i den här delen av Sverige.

Det ser vi fram emot. Stort tack, Johan Trouvé, för att du kom hit.

Gå gärna in på EFN.se/nyhetsbrev och prenumerera på det regionala nyhetsbrevet.

Nu säger vi tack. Hej då!

Johan Trouvé, vd på västsvenska Handelskammaren, berättar varför Västkusten i ekonomiska sammanhang gör sig förtjänt av smeknamnet Bästkusten. Tillsammans med EFN:s Anders Frick går han igenom några av utmaningarna för regionen och årets stora höjdpunkter inom näringslivet.

”Det är väldigt många företag som levererar rekordresultat under året och mycket tyder på att även helårsresultaten blir strålande”, säger Johan Trouvé.

Dessutom delar han med sig av sina spaningar inför 2020.

”Det ser ut att vara ett spännande år även det kommande året. Speciellt om man är verksam i den här delen utav Sverige.”

Redaktör: Anders Frick

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Evolution Gaming Group 2.5%
Intrum Justitia 2.1%
Resurs Holding 1.3%
Lifco -2.4%
Addtech -2.7%
FastPartner -2.8%
Uppdaterad ons 15:45
Fördröjning 15 min