Vem vann på spelregleringen?

Nya marknadsföringsmöjligheter har öppnats i Sverige.

Men en diskussion förs om marknadsföringens intensitet-

-i framtiden. De nya möjligheterna är positiva.

Vi kan finnas med i alla möjliga medier.

Vi kan sponsra sport på ett annat sätt än tidigare.

En diskussion förs om hur marknadsföringen ska se ut-

-på sikt. Marknaden lugnar nog ner sig själv med tiden.

Vi ser nog förändringar redan i slutet av året.

En effekt man ser är att operatörerna-

-har två budgetar. En till "affiliates"-

-och en annan till medier. Och om man tar bort medierna-

-blir budgeten till affiliates en annan.

Det får en positiv effekt för affiliates.

Och man kanske skiljer mellan reklam för kasino-

-och sportbetting. Det får vi se.

Självavstängning och insättningsgränser-

-har haft en viss påverkan.

Troligen är det positivt i långa loppet-

-och nåt som lagstiftarna velat uppnå.

Åtminstone teoretiskt har vi tillgång till-

-bättre marknadsföringskanaler än tidigare-

-det bör vara positivt.

Den nya regleringen och möjligheten att ge bonusar-

-har skapat en situation där spelare, i början-

-hoppar mellan spelbolag. Det sätter sig nog.

Vårt breda produktutbud inom sport och kasino-

-liksom att vi är väletablerade-

-gör att utvecklingen bör gynna oss.

På "revenue share"–delen är skaleffekten 1 %.

Det minskar förstås intjäningen.

Och en spelpaus som innebär att fler spelare-

-kan sluta. När folk har problem är det bra-

-att möjligheten finns. Vi har sett en lägre aktivitet-

-på intäktssidan i början av året, men det var förväntat.

Den danska spelregleringen infördes 2012.

Där upplevde vi detsamma, marknaden föll i början-

-när marknaden anpassades till den nya beskattningen.

Den danska marknaden har vuxit stabilt-

-och vi förväntar oss detsamma i Sverige.

Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

EFN pratar med Pontus Lindwall, vd på Betsson och Jesper Søgaard, vd på Better Collective, om utvecklingen sedan årsskiftet och utsikterna för framtiden.

En fråga är hur branschens olika aktörer operatörer, underleverantörer och affiliates, som arbetar med prestationsbaserad marknadsföring, påverkas.

En annan fråga som berör många är hur det blir med den massiva reklamen från olika bettingbolag. Ett förbud är något som har diskuterats.

  • ”Bottenfiske så det sjunger om det”16:10

    ”Bottenfiske så det sjunger om det”

    Börslunch blickar framåt mot den kommande rapportperioden och tar tempen på världsekonomin. Detta görs tillsammans med Alexandra Stråberg från Länsförsäkringar och Frida Bratt från Nordnet.

  • Glada miner i USA och Kina5:13

    Glada miner i USA och Kina

    Nya börsrekord i USA och en urstark Philly Fed-indikator. Från Kina har det levererats stark statistik. Morgonens makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Gabriel Mellqvist.

  • Marknaden gäspar åt handelsavtalet6:06

    Marknaden gäspar åt handelsavtalet

    Fas ett-avtalet mellan Kina och USA påskrivet. Sjöstedts sorti som partiledare för Vänsterpartiet kan skaka om den politiska kartan. Representanthuset går vidare till senaten med riksrättsprocessen mot USA:s president Trump.

  • Få förväntningar på fas ett-avtalet6:54

    Få förväntningar på fas ett-avtalet

    Fas ett-handelsavtalet mellan USA och Kina skrivs på i dag. USA, EU och Japan vill se hårdare WTO-regler mot statliga subventioner. Om det och mycket mer i morgonens makroanalys med Handelsbankens Kiran Sakaria.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 8.9%
ÅF 4.4%
Fagerhult 3.6%
Bilia -1.3%
Holmen -1.6%
Loomis -3.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier