”Alla tjänar på flygbranschen utom idioten som äger flygbolaget”

I oktober vinstvarnade Ryanair.

I december aviserade Norwegian–

–ett sparpaket på 2 miljarder.

Häromdagen vinstvarnade EasyJet.

Viggo Cavling, chefredaktör för Travel News–

–vart är vi på väg?

Reseindustrin och speciellt flygindustrin–

–har haft pressade marginaler sen 90-talets avreglering.

Vinsten per flygstol globalt är cirka 60 kronor.

Det är väldigt tunna marginaler.

De som äger flygbolag äger nåt häftigt–

–men de blir inte rika.

Är det hållbart att driva företag i så fall?

Nej, det är ett stort problem för flyget ska ju ställa om–

–och det ska köpas nya flygmaskiner för 1 miljard.

Det finns väldigt lite pengar i kassan–

–och i Sverige har vi numera flygskatt–

–som är kvar åtminstone 3,5 år till.

Nej, det är tufft som bara den.

Jag träffade flygbolagsdirektören om äger BRA flyg.

Han sa att alla tjänar på flygbranschen–

–utom idioten som äger flygbolaget.

De som hanterar väskorna tjänar pengar.

De som kör taxi tjänar pengar.

Men flygbolagsägarna har det svårt.

Snabbaste sättet att bli miljonär–

–är att vara miljardär och sen äga ett flygbolag.

Det är en berömd sägning.

Ta Ryanair.

Ju mer missnöjda kunder de har, desto mer tjänar dem.

Ryanair har det bästa täckningsbidraget av alla.

Trots att det just nu går lite sämre för dem.

Det är för att flygning är en utbytbar produkt.

Jag flög med Finnair till Helsingfors nyligen.

Man vet ju inte vilket flygbolag man sitter i.

Förutom de som har mycket poäng inlåsta på olika sätt.

SAS gick ju in och ändrade i poängsystemen.

Varje gång blir det dödsryckningar i den gruppen.

Det finns en grupp som bara brinner för sina flygpoäng.

Det är mest män som är intresserade av det.

Vi stannar vid SAS. Mitt i den här tuffa branschen–

–har de stått sig hyggligt. De har betat av många skulder–

–från finanskrisen. Hur är läget med SAS?

SAS stod ju vid stupet och höll på att rasa ner.

Då skruvade man ner lönerna.

Idag tjänar Norwegians piloter 200 000 mer om året–

–än SAS piloter.

Då kan man hålla i lönsamheten.

Det är personalen och flygbränslet.

Just nu är flygbränslet på väg ner.

Jag tror att det ligger på 60 dollar fatet.

Då kan flygbolagen andas ut lite grand.

Ungefär en tredjedel av biljettpriset är flygbränslet.

Då kan det bli några tjugolappar till på sista raden–

–per passagerare för flygbolagen. Så lite hopp om liv där.

Vad ska till för att det ska bli lönsammare–

–att driva flygbolag?

Det blir nog inte mycket lönsammare.

I USA har man konsoliderat till några få stora operatörer.

I Europa pratar man om att det ska komma–

–men det kommer inte.

Det har att göra med vilka flygplansflottor de har.

Om du är en Airbuspilot kan du inte byta till Boeing.

Då måste man gå igenom ett licenssystem och certifieras.

Många flygbolag har rätt disparata flottor.

Att slå ihop två flygbolag är svårt.

Flygmaskiner är olika, personalen är inte samordnad.

Man tänker "flygplan som flygplan"–

–men de är sjukt komplicerade och specialiserade.

Att slå ihop är svårare än vad man tror.

Jag pratade med BRA flygs ägare.

I en viss affär fick han flygbolaget över.

Han har ägt det i 19 år och har inte fått ett enda samtal–

–där nån har velat köpa bolaget.

De har i princip monopol på flygregionaltrafik i Sverige–

–men ingen vill ha ett sånt bolag.

Det speglar marknaden.

Det är sexigt att äga ett flygbolag-

–men det är få som har plånböcker gjorda för det.

Ingen är villig att ta på sig ledartröjan och konsolidera.

Blir istället resultatet att en del bolag faller av?

Det är ett antal flygbolag som går i konkurs varje år.

Oftast är det de stora statliga jättarna–

–som avregleras och kommer ut på marknaden.

SAS är inte riktigt där.

Men Alitalia är ett bra exempel–

–på ett bolag som helt plötsligt inte finns längre.

Det är gamla nationella avtal som ligger kvar och spökar.

De som går bäst är EasyJet och Ryanair.

De har köpt in enhetliga flottor.

Ryanair behandlar sina passagerare som skit–

–men de är bra på att hålla flygplanen i luften.

Ju längre ett plan står stilla, desto sämre för ekonomin.

Ryanair kan landa, tömma ut, ta in passagerare–

–och åka igen på 30 minuter.

Man behöver inte gasa lika mycket för att komma i tid–

–och man har en harmoniserad flotta.

Ett flygplan går ofta sönder–

–för att nån skruv sitter fel nånstans.

Då måste planet stå still, men då har de andra flygplan.

Så personalen kan gå in i en annan Airbus eller Boeing.

För SAS som har lite äldre flygplansflotta–

–och en mindre samtrimmad personal är det svårare.

Det är mycket logistik i findetaljer.

Förr hade de enorma täckningsbidrag.

SAS huvudkontor är ett monument över 80-talets storhet.

Det har förändrats oerhört mycket–

–sen avregleringen och lågprisflygens intåg.

Idag är alla flygbolag mer eller mindre lågprisbolag.

Jag flög hem från Mallorca i somras med SAS.

Det kostade 600 kronor.

Det var det billigaste på marknaden.

Vad tror du har hunnit förändras om tio år?

Alltså jag tror egentligen inte...

Några av de mindre statliga jättarna–

–kommer sugas upp i British Airways eller Lufthansa.

Norwegian kanske antingen är uppköpta–

–eller så finns de inte mer.

De balanserar på en väldigt tunn tråd.

Nu gick IAG, som äger British Airways, ut och sa–

–att de backar ut ur Norwegian.

De kanske klarar sig ett tag till.

Men det är väldigt tufft.

Jag fick åka i cockpit häromdagen–

–från Stockholm till Amsterdam.

Jag tänkte att det skulle vara tråkigt–

–men det är sjukt häftigt att sitta där och titta ut.

Det är en häftig leksak, alltså.

Men inte så bra för miljön.

Men du tror att några bolag i Europa bör droppa av–

–några bör köpas upp–

–men konsolideringsvågen blir inte så snabb och kraftig?

Nej, jag tror att...

USA är ett land, men de flyger runt mycket inom det.

Europa ser annorlunda ut. Det är mycket fler bolag.

Lufthansa kanske köper ett eller två bolag–

–men det finns ju jättemånga flygbolag. Otroligt många.

Och de här Dubaidrakarna...

Luftkorridoren till Sibirien är stängd för Norwegian.

Det är bara Finnair och SAS som får flyga där.

Om den öppnas så skulle Norwegian–

–kunna ta mellanösterntrafiken den vägen–

–och då förändras spelplanen.

Det är en marknad där stater och det privata näringslivet–

–bryts på ett sätt som inte liknar andra branscher.

Vi ska avrunda.

Tror du att miljöaspekten blir bättre med åren?

Nej, egentligen inte.

Även om de är duktiga på att göra bättre maskiner–

–så vill alla i hela världen resa mer.

Tillväxten är starkare än förmågan–

–att göra bättre flygmaskiner.

Elflyg kommer vi att ha i Norden.

En timme kan man vara uppe i luften med ett elflygplan.

Men att sitta i ett elflygplan över Atlanten?

Det kommer inte att ske de närmsta 100 åren.

En perfekt avrundning. Tack för att du kom hit.

Det är tungt för flygbolagen, flera vinstvarningar och sparpaket har aviserats den senaste tiden. Albin Kjellberg pratar med Viggo Cavling, chefredaktör på Travel News om hur framtiden ser ut för flyget.

 

  • Bastu och annat hett inom Micro Cap16:46

    Bastu och annat hett inom Micro Cap

    Börslunch fokuserar på Micro Cap-bolag, det vill säga börsens mindre bolag. Med i studion för att analysera dessa är Helen Broman och Jan Glevén. Bland annat snackas det om det finska bastubolaget Harvia, om om robotbolaget Unibap.

  • Prispress väntar på bomarknaden11:43

    Prispress väntar på bomarknaden

    Justerat för säsongseffekter föll bostadspriserna under årets första månad. Om det och mycket mer i veckans viktigaste makroanalys med Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén.

  • Hon tar över som vd på Handelsbanken4:16

    Hon tar över som vd på Handelsbanken

    Carina Åkerström ny vd på Handelsbanken. Hemblas hyresintäkter och resultat stiger. Tungt för Oscar Properties. Norge stänger ute Maltabaserade bettingbolag. Sparpaket från Nitro Games. Cramo vill knoppa av. Climeons medgrundare säljer av.

  • Trump försöker lugna marknaden2:16

    Trump försöker lugna marknaden

    Sannolikt att USA och Kina skjuter på deadline i handelssamtalen. Säsongsjusterade bostadspriser sjönk i januari. Morgonens makro med Matilda Karlsson och Claes Måhlén.

  • ”Saab i extremt bra slagläge”20:12

    ”Saab i extremt bra slagläge”

    En rapportintensiv vecka avslutas med Georg Norberg från Case Kapitalförvaltning och Lars Söderfjell från Ålandsbanken i studion. Bolag som analyseras är bland annat Saab, Fingerprint, Nibe, Autoliv och Hexagon.

  • Saab räknar med ännu starkare marginaler3:59

    Saab räknar med ännu starkare marginaler

    Saabs resultat och marginaler stärks och vill höja utdelningen. Fingerprints intäkter sjunker mindre än väntat. Nibes omsättning och resultat bättre än väntat, höjd utdelning föreslås. Nilörs resultat stiger.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.6%

Vinnare & förlorare

Vitrolife 3.9%
Nibe Industrier 3.8%
Beijer Ref 3.8%
Saab -1.9%
Dometic Group -1.9%
Kindred Group -3.4%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Därför surar USA:s konsumenter4:34

    Därför surar USA:s konsumenter

    Svagare inflation än väntat i Kina. USA:s president Donald Trump ska utlysa nationellt nödläge för att möjliggöra finansiering av muren mot Mexiko. Blandad svensk statistik. Nya motgångar för Theresa May. Svaga detaljhandelssiffror från USA.

  • En bukett älsklingsaktier och en förlorad kärlek21:53

    En bukett älsklingsaktier och en förlorad kärlek

    På kärlekens dag finns förvaltarna PO Nilsson och Johan Thorén på plats i studion för att gå igenom dagens rapporter. Bland andra rapporterar ESL-bolaget Pricer och vd:n Helena Holmgren gästar programmet.

  • Pricers tre nycklar till framgång6:10

    Pricers tre nycklar till framgång

    Pricer, som tillverkar digitala prisetiketter, presenterade en stark sista rapport för 2018 och aktien rusar. Bolagets vd Helena Holmgren gästar Börslunch för att kommentera rapporten och vad som gjort 2018 så framgångsrikt.

  • Kungsledens rapport bästa på tio år9:01

    Kungsledens rapport bästa på tio år

    Ljusa utsikter för Astra. Minskade räntekostnader lyfter Diös. Evolution Gaming höjer utdelningen och spår förstärkt EBITDA under 2019. Betsson rapporterar i linje med förväntan. Mekonomen i linje med vinstvarning och styrelsen föreslår slopad utdelning. Mips fördubblar rörelseresultatet och föreslår utdelning för första gången.