Techjättarnas rapporter under lupp

De stora amerikanska techbolagen har rapporterat.

Vi kommer att lägga extra fokus på Disney, Tesla och Alphabet, Google.

–Välkommen, Johan Roslund. –Tack.

Vi hoppar till... Vi ska prata om alla techbolag som är stora i USA.

Det är Amazon, Apple... Hur har det gått, egentligen?

Hälften av de bolag vi bevakar har kommit med rapporter.

Som man ser i den andra kolumnen, så har det gått hyfsat bra.

I USA guidar man kvartalet innan vad man tror om nästa kvartal.

Det brukar hamna ganska "in line", fast man slår förväntningarna lite.

Alphabet, som är Google, gick lite sämre än förväntat.

Men aktien gick upp. Vi ska komma tillbaka till varför.

Annars har det väl mest varit positiva överraskningar.

Och Disney kom "in line".

Vi börjar med Disney.

De har haft en ganska bra resa rent aktiemässigt.

Vad är det som är så lockande i Disney?

De har ställt om sin verksamhet. I början hackade det lite.

Då var man rädd för "cord-cutting", alltså att man tar bort sitt abonnemang.

Disney är ganska stora på det här, med ABC och ESPN till exempel.

–Kabel-tv, helt enkelt? –Ja, exakt.

Sen kommer själva streaming-storyn. Vi kan gå in och titta på hur bra det går.

Om man tittar snabbt ser det ut att vara långt kvar tills de kommer till Netflix.

Här är Disney och här är Netflix, kungen på streaming än så länge.

De äger Hulu och ESPN och därför har vi gulmarkerat dem.

Men Disney + lanserades för ett kvartal sen.

Och de har redan fått 17 % av Netflix abonnenter.

Och då har Disney + inte ens kommit till flera marknader, som Sverige.

Det är i USA som man har fått 29 miljoner användare. Det är imponerande.

Vi har fått en tittarfråga. Kommer Disney + att bli en kassako?

Är det här självklart framtiden för Disney?

Det intressanta med streamingverksamhet är att man får så jämna kassaflöden.

Folk fortsätter betala även om de inte använder det vissa månader.

Tidigare har Disney varit ganska volatila.

När man släpper en stor film får man en stor intäkt det kvartalet.

De blir mer jämna i intjäningen. Det gör att de värderas upp.

Men är den jämnheten viktig? Måste man ha jämnheten?

Aktiemarknaden älskar det här med att man kan förutse. Det blir en annan multipel.

Med deras starka IP-portfölj är det konstigt att de inte gjort det förr.

Det ska vi nämna. Det sägs att "content is king". Man måste ha bra filmer och serier.

Netflix ha satsat en hel del på det.

Och Disney har en hel del sen tidigare.

Hur mycket kan Disney leva på gamla filmer och serier?

Hur mycket behöver de satsa på att producera nytt?

Deras strategi är att använda sina IP:n, men att bredda dem lite.

Vi ser det med "Star Wars", där man gör den fristående serien "The Mandalorian".

De som får det lite svårt är nog Apple och Amazon, som vi inte ens har med här.

Det är svårt att veta vad som är "prime" och fri frakt...

–De hade en specialare. –De ligger på över 100 miljoner annars.

Men de börjar från scratch, så där får vi nog se en del förvärv av varumärken.

Man vill gärna se det man är van vid och har vuxit upp med.

Man pratar ofta om att det är barnfamiljerna som skaffar Disney +.

De har mycket innehåll som just riktar sig till den målgruppen.

Men om man vill bredda sig och inte bara ha barnfamiljer... Hur långt ifrån är de?

Är de nära att kunna bredda sig?

Eller är det en nidbild att bara barnfamiljer ska ha Disney +?

"Star Wars" gillas väl av stora barn också. De har Marvel-filmerna.

"Avengers"-filmerna går extremt bra om man kollar på intäkterna.

Jag skulle säga att de är ganska breda.

Jag tror att man kommer att ha Netflix som en bas, och sen har man 2-3 till.

Månadskostnaden för det här är ganska låg om man jämför med vad man lade förr–

–på att hyra videoband och betala för kabel-tv.

Intressant. Vi följer det. Det är ganska nytt och har inte ens kommit till Sverige.

Jag har hört många prata om att man vill ha Disney.

Nu går vi vidare till Alphabet, Google.

De kallas Alphabet, men vi känner dem mest som Google. Det finns en skillnad.

De har gjort en bra kursresa, kan man säga.

Det är nästan förvånande hur bra det har gått. Som du nämnde, så är det faktiskt...

Här i början var de dominanta, men här förstod man styrkan.

Ändå är det en sån kursutveckling. Värderingsmässigt är de inte så dyra än.

De handlas till ungefär 13 gånger rörelseresultatet, ebitda, innevarande år.

I Q4-rapporten ser vi att det var nånting som hände här.

Man började bryta ut de här två områdena.

Innan har det varit som en klump.

Ja, då har man bara sett Google och "Other Bets" i stort sett.

Det här är egentligen en lek med siffror.

17 % eller 15 % tillväxt för Google spelar inte så stor roll.

Men när man bryter ut det och kan visa att Youtube växer 36 %–

–och Google Cloud som konkurrerar– med AWS från Amazon–

–och Azurs från Microsoft, växer över 50 %.

Det är substantiella siffror. De omsätter nästan 5 respektive 2,5 miljarder dollar.

Men fortfarande lever de på själva Google sök.

Det är 72 % av bolaget.

Kan man förvänta sig att Youtube och Cloud–

–kommer att dominera och diversifiera bort dem från söktjänsten?

Det här är en jättefin business.

Man kanske skulle vilja se en avknoppning.

Att lyfta ut Android kan vara en möjlig avknoppning.

Bara i Youtube kan det vara ungefär 300 miljarder dollar i börsvärde.

Det skulle var en tredjedel av Alphabet.

Nu när grundarna har lämnat vd-positionerna–

–ser man att Other Bets, som har varit lite misslyckad i aktiemarknaden.

De omsätter nästan ingenting. Mindre än 1 % av tillväxten eller omsättningen.

Den tonar man ner i rapporten och säger...

Bland annat är det självkörande bilar och ett hälsobolag.

Här ska man mer ta in externa partner.

Intressant. Alphabet har en stor kassa.

Ska man dela ut pengarna eller göra aktieåterköp?

Det var en tittarfråga. Eller ska man förvärva?

Other Bets... Betta på lite annat också.

De gör allt av det där. De har aldrig gett utdelning.

I USA traditionellt gör man återköp istället för utdelning.

I Europa är vi utdelningsfokuserade. I Asien sitter man på kassorna.

De har köpt Fitbit. De här smarta klockorna.

De pratar mer och mer om "ambient computing".

Man har ingen telefon eller dator, utan en "wearable"–

–och kör röstassistenter osv.

Jag tror att man ökar aktieåterköpen samt göra en hel del förvärv.

Vilken del, om man tittar på alla delar, tycker du är mest intressant just nu?

Svårt att säga. Kombinationen är superintressant–

–när man kan lägga in Fitbit och "ambient computing".

Man behöver inte sitta vid en dator eller mobilen och söka.

Man kan i stort sett bara ställa frågor och få svar.

Det är supercoolt. Men Youtube har gått om Netflix–

–bland tonåringar i USA. Bara en sån sak att de växer bland de yngsta.

–De är väldigt intressanta... –...för framtiden.

Vi lämnar de bolagen för att prata om en snackis.

Varför Tesla är en sån snackis beror på det som har hänt här.

Aktiekursen har ju tokrusat milt sagt.

Uppgången är nästan "bitcoinish".

Här är nästan ingenting och sen en enorm uppgång.

Det kan bero på flera grejer. Ingen vet riktigt.

Det har kommit en hel del rekommendationshöjningar.

Många fonder vill in i miljöbolag. Den har varit väldigt "shortad"–

–så man kan ha behövt täcka sina blankare.

Men om vi lägger lite fokus på fundamentan.

De säljer bilar, men du visar här att de inte har så snabb tillväxt.

Börskursen ligger på 700 dollar.

Nu kom en analys att aktien kunde vara värd 7 000 eller 350 dollar.

Det är ett otroligt spann. Ser man på dem som biltillverkare kanske den ska halveras.

De säljer runt 100 000 bilar per kvartal.

De växte 2 % i den senaste rapporten. Det är ingenting.

Men ska det vara ett bilbolag?

Är det ett techbolag eller ett fordonsbolag.

De väldigt positiva hänvisar till att man ska titta på Apple när iPhone släpptes.

De hade en karismatisk ledare i Steve Jobs.

Man låg före konkurrenterna teknologiskt.

Men man sa att Ericsson och Nokia också kunde göra det.

Men det gjorde de inte. Det är den liknelsen man ser.

Till Teslas fördel har man många grejer.

Konkurrenterna kommer inte ut så snabbt som man tror.

Vi har hört att de inte får energieffektiviteten–

–alltså får batteriet att räcka tillräckligt länge.

–Alltså konkurrenterna...? –Ja.

Tesla har också byggt upp ett "superchargernätverk".

Det har inte konkurrenterna.

Det finns mycket som talar för att de kommer att ligga...

–Så de har en USP mot andra? –Absolut.

Modell Y kommer redan om några månader. En kompakt suv–

–som sägs vara ganska populär på marknaden.

Det kan nog fyllas på med staplar här.

Avslutningsvis så har de haft problem med tillverkningen.

Elon Musk har själv pratat om "production hell".

Det har varit supertufft. Det är en sak att få in beställningar–

–en annan att leverera till ett vettigt pris.

Hur ser marginalerna ut och hur har leveranserna gått?

Många säger att det finns jättestor efterfrågan på produkten.

Det gäller bara att kunna leverera.

De behöver bygga ut sina fabriker.

Framför allt i Kina för att möta den efterfrågan.

Men vi får se... Både resultats- och kursmässigt–

–tror jag att vi får se hög volatilitet.

Man räknar nog med att den inte kommer att stå still jättelänge.

Med de orden... Vi har gått igenom Disney, Tesla, Alphabet, Google–

–plus en hel del andra bolag.

Det var allt från oss denna gång. På återseende!

Flera av de amerikanska techjättarna har lämnat ganska bra rapporter den senaste tiden. Johan Roslund från GP Bullhound går igenom de intressantaste punkterna tillsammans med Ara Mustafa. Fokus ligger på Disney, Tesla och Alphabet, som äger Google.

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.8%
NASDAQ-100 2%
NASDAQ Composite 1.8%

Vinnare & förlorare

Kinnevik 6%
Intrum Justitia 4.8%
Evolution Gaming Group 4.4%
Embracer -2.3%
AddLife -6.1%
Vitrolife -8.1%
Uppdaterad mån 17:15
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.