Stark tillväxtresa för Salesforce

Nu ska vi snacka om amerikanska tillväxtbolaget Saleforce.

Johan Roslund, tack för att du är med oss. Vad är Saleforce?

Saleforce gör ett CRM-system. Ett kundhanteringssystem på svenska.

Och ett lyckat sånt med tanke på aktiepriset.

Verkligen. Det är ett otroligt stort bolag.

De är världsledande på den här typen av system.

Det finns många drivkrafter som gör att den här marknaden växer kraftigt.

I Sverige har det fått ett uppsving med GDPR.

Kunduppgifter får inte längre ligga på post-it-lappar eller i mejlkorgar.

Om man har ett företag, vad behöver man från Saleforce?

Det är som en stor plattform, lite som Microsoft Office–

–för bolag som säljer till kunder.

Det kan vara allt från en e-handlare till ett stort bolag.

I Sverige har de Volvo och Ericsson som kunder.

Är det för att de är marknadsledande som aktiepriset fått ett uppsving?

För de är ju ganska högt värderade.

De har ungefär 17 % marknadsandel, enligt dem själva.

Nummer två är Oracle på 5 %. Så de är verkligen ledande.

Då ska vi kika på... Det är ett stort bolag, mycket stort–

–även om det inte är så jättekänt.

De har fortfarande väldigt stark tillväxt.

Kommer det att hålla i sig?

De senaste åren har de gjort otroligt stora förvärv.

De har växt med runt 30 % per år.

En viss del har varit förvärvsdrivet. Bara de senaste två åren–

–har de köpt bolag för 225 miljarder kronor.

Finns det inte en risk när man köper bolag? Det måste struktureras om...

Gör man det regelbundet blir det många engångsposter.

Absolut. Aktiekursen har varit ganska rak de senaste åren.

Jämfört med techindex i USA så har den legat efter det senaste året.

Även om det har varit en fantastisk resa på lång sikt.

Det är på grund av uppköpen. De har bland annat lagt bud på Tableau.

Det var ett uppköp på 15 miljarder dollar. Jättestort.

Där bygger man sin plattform gällande "analytics"-mjukvara.

För att göra köp måste man ha en kassa–

–och för att ha en kassa måste man vara lönsam.

Den röda linjen visar deras rörelsemarginal redovisat med GAAP.

Hur är lönsamheten i bolaget?

4 procents marginal för ett världsledande mjukvarubolag är lite i underkant.

Bolaget har köpt en massa bolag.

På nästa bild går vi in på det här kvartalets siffror.

De släppte ju rapport klockan tio svensk tid.

Det här är superfärska siffror.

Tillväxten är jättebra. En stor del kommer från de stora förvärven.

Räknar man bort dem så växer deras huvudprodukt ungefär 15 %.

–Det är ungefär i linje med marknaden. –Med förvärven växer de 33 %.

Det är otroliga siffror. I år väntas man omsätta runt 17 miljarder dollar.

Rörelsemarginalen redovisad med GAAP–

–är som IFRS i USA. Det är så man ska redovisa.

De flesta bolagen gör en non-GAAP. Det blir jättestor skillnad.

Två tredjedelar av skillnaden består i att man betalar anställda med "stock options".

Det är ganska vanligt bland techbolagen i USA.

En tredjedel är att man skriver av gjorda förvärv.

Underliggande om man tittar på hur de vill att man räknar–

–så har de en ganska vettiga marginal för ett världsledande bolag.

Men om man ska göra som regelboken säger, är det mycket lägre.

Och marknadsandelen är runt 17 %.

Vi har fått en fråga kring detta från Anta som lyder:

"Är Saleforce möjligen övervärderat?"

–"Hur ska de kunna konkurrera med stora företags inhouseavdelningar?"

Första frågan... Jämfört med Microsoft och Adobe–

–så ligger de ungefär på samma värdering.

Det beror på om man tittar i förhållande till försäljning eller rörelseresultat.

Saleforce investerar ju mycket i tillväxt. Man har mycket introduktionskostnader.

Kollar man på en försäljningsmultipel ligger de lite under de bolagen.

Men lite över i förhållande till rörelseresultatet.

Det finns inte bara Saleforce, utan det finns andra aktörer.

De finns även här i Sverige.

Vi ska titta på två av dem: Upsales och Lime.

Båda är väldigt nya. Lime kom precis för ett år sen.

Upsales tidigare i år.

Lime har dubblats sen IPO-priset i april.

Aktien har gått upp ungefär 20 %. Medan Upsales är ner lite mot IPO-priset.

Hur rankar du de här jämfört med Saleforce?

Det här är nischprodukter.

Limes styrka är en jätteduktig säljstyrka.

Man kan konsulta och hjälpa bolag att använda den här typen av system.

Ett lite äldre system är deras nackdel, men det är ett otroligt välskött bolag.

Upsales går på de lite mindre kunderna. De samarbetar med Fortnox.

De kan kanske få det lite svårt mot konkurrenter som Pipedrive.

De är inte noterade, men växer väldigt starkt–

–med en billigare och enklare produkt.

Det är stor skillnad i kursutvecklingen den senaste tiden.

Är nån av aktien undervärderad? Har nån av aktierna fått för mycket stryk?

Eller har det gått för bra?

Vi har ingen riktig syn på de här två.

Det är för små bolag för oss att investera i.

Men tittar man på P/E-tal så är inget av dem lågt värderat.

Kom ihåg att det lönsammaste segmentet är bolag som växer kraftigt–

–eftersom man tar betalt per användare.

Medan Saleforce köper fler och fler bolag–

–har en hel produktsvit, fler analysverktyg, mer AI–

–och den typen av grejer runt omkring...

De riktigt snabbväxande bolag som man vill ha som kunder–

–kommer att migrera över till Saleforce.

–Det kan bli lite jobbigt för de här två. –Det känns så.

Vi har en fråga från Investrävaren som undrar–

–hur bolag som Lime ska kunna konkurrera med stora aktörer som Saleforce.

Det var precis det jag sa. Man ska se de här som nischspelare.

Det är en otroligt stor marknad som växer väldigt mycket.

Det kommer att finnas rum för de här också.

Men man ska inte tro att man investerar i ett bolag som kommer att bli global jättar.

Det är nordiska aktörer... Upsales har försökt att gå in i Tyskland.

Vi får se hur det går. Vi får nog se dem som nordiska nischaktörer.

Med de orden tackar vi för den här gången.

Lime, Upsales, Saleforce... Där har ni det, en massa info.

Det blir superspännande att se vad som händer med de här bolagen. Tack!

Johan Roslund, förvaltare på GP Bullhound, besöker  studion för att berätta om det amerikanska tillväxtbolaget Salesforce.

”Det är många drivkrafter som gör att den här marknaden växer väldigt kraftigt”, säger han och nämner GDPR som exempel.

Dessutom berättar Johan Roslund om Salesforces tillväxtresa, deras globala marknadsandel och de svenska konkurrenterna Lime och Upsales.

Redaktör: Ara Mustafa

  • En handfull tekniska nyårsraketer21:07

    En handfull tekniska nyårsraketer

    Espen Grønstad från Investtech och Martin Hallström från Swedbank bjuder på teknisk analys och potentiella nyårsraketer i dagens Börslunch. Dessutom intervjuas Balcos vd Kenneth Lundahl.

  • Balco: ”Vi utbildar marknaden”6:05

    Balco: ”Vi utbildar marknaden”

    Balco är störst i Europa på inglasade balkonger. Bolagets vd Kenneth Lundahl gästar Börslunch för att prata om tillväxt, hållbarhet och konjunkturpåverkan framöver.

  • Saudi pressar Opec6:31

    Saudi pressar Opec

    Miljoner strejkar i Frankrike. Saudi pressar Opec att hålla kvoterna. Rejält uppsving i svenska bytesbalansen. USA:s president Trump lämnade Natomötet i protest.

  • Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp17:41

    Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp

    Sparekonomerna Johanna Kull från Avanza och Joakim Bornold från Söderberg & Partners diskuterar humöret bland småspararna i dagens Börslunch. Dessutom blir det rapportvinnare och amerikansk statistik.

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.1%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Peab 4.8%
Embracer 3.1%
Millicom 2.5%
JM -1%
Sinch -2.4%
Sectra -3%
Uppdaterad tor 15:45
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier