Spännande 2020 för Better Collective

Vi har med oss Hjalmar Ahlberg, analytiker och Jesper Søgaard, vd Better Collective.

Vi talar engelska, eftersom min danska inte är så bra.

Hur skulle du beskriva ert tredje kvartal?

Ett bra kvartal. De flesta är nog medvetna om att det är lågsäsong.

Vi hade inget VM i år, det var i fjol, så det var tuffa jämförelsesiffror.

Men tillväxten är ändå stark 54 %, det bästa kvartalet nånsin–

–och 25 % organisk tillväxt, jag är väldigt nöjd med den prestationen.

Året har verkligen varit bra. Vad ligger bakom framgången?

Bolaget noterades i juni 2018.

Vi har sett en stark utveckling i vårt viktigaste nyckeltal, NDC–

–nya deponerande kunder, som har levererat riktigt bra, över förväntan.

Och eftersom vi har "revenue share" med våra partner, syns effekten senare–

–det vill säga nu. Vi har ackumulerat många nya spelare med våra partner–

–och de driver dagens intäkter.

Vad är bäst: "revenue share" eller CPA?

Det beror på.

Om du har fasta relationer med skickliga bookmakers, som vi har–

–föredrar jag alltid "revenue share"–

–för om de har en bra produkt, ett bra varumärke, blir spelarna lojala–

–och därför har vi en hög andel "revenue share".

Du följer inte det här bolaget, men några av konkurrenterna.

Hur ser du på affiliate-marknaden?

Marknaden har varit lite okänd för investerarna.

Men med Catena Media som noterades 2016 och Better Collective 2018–

–har vi fått mer insyn i branschen.

Historiskt har den drivits av många små bolag, men nu finns större bolag–

–med större sajter. Det finns ännu plats för den här verksamheten–

–även om konkurrensen svalnar när marknaderna regleras–

–och spelarna blir färre. Men exempelvis i USA finns många affiliates–

–och 10-15 operatörer på marknaden. De senaste åren har skett en övergång–

–från små till större bolag.

Ja, vi har sett en konsolidering, både bland operatörer och affiliates.

Det är logiskt, för operatörerna föredrar bra trafik på många marknader–

–där de kan lita på att vi uppfyller kraven.

Tidigare har de sett mindre affiliates som inte lyckades med det.

En trend som är logisk och troligen kommer vi att se större spelare.

Vi har en graf som visar att ni i Q2–

–gick om Catena Media i antal deponerande kunder.

Vad gör ni annorlunda?

Ni verkar vara mindre fokuserade på förvärvstillväxt.

Stämmer det?

Vi har gjort förvärv och tror på den strategin–

–men vi fokuserar på sportbetting.

Våra förvärv har varit stora sportbettingbolag.

Vi känner oss bekväma med att integrera dem till Better Collective.

Vi jobbar hårt med att ge de nya bolagen en bra introduktion.

Så att de nya medarbetarna förstår vilken typ av företag de är en del av.

Med mer trafik på fler marknader–

–kan vi leverera en bättre produkt till våra kunder, våra bookmakers.

Och även förbättra avtalen på den sidan.

Är bolagen billigare nu än för två, tre år sen?

Åtminstone inte dyrare.

Konkurrensen är inte lika hård som för två år sen.

Vi känner att vi har en fantastisk position med mycket i vår "pipeline".

För Better Collective har positionerat sig–

–som ett bolag som försäljare gärna säljer till.

Hur ser nästa års strategi för USA ut?

I år har vi gjort två förvärv i USA.

Ett av förvärven har en bra organisation med djup kunskap om sportbetting.

Det andra företaget har två tillgångar.

En sajt som heter VegasInsider.com, ett stort varumärke och en stor sajt–

–för sportbetting i USA.

Vi måste jobba mycket med den sajten, men den har stor potential–

–som vi vill realisera kommande år.

Och också år 2020...

Ser du fram emot det, eftersom du är så fokuserad på sport?

Ja, naturligtvis. 2019 är ett tråkigt år, utan stora mästerskap.

EM blir förstås fantastiskt.

Förändringen i EM med många värdländer–

–tror jag kan ge ett ännu större engagemang hos publiken i Europa.

Tack för att du kom.

Det senaste kvartalet visade störst tillväxt någonsin för Better Collective. Affiliatebolagets vd Jesper Søgaard gästar Börslunch för att bland annat prata om vad som driver framgångarna, förvärvsstrategi och resan till den amerikanska marknaden.

OBS! Inslaget är på engelska. Svensk undertext kommer att publiceras inom kort!

Se hela Börslunch från 25 november här!

 

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.6%
NASDAQ-100 1.4%
NASDAQ Composite 1.3%

Vinnare & förlorare

Evolution Gaming Group 5.6%
Intrum Justitia 5.5%
NetEnt 5.4%
Embracer -2%
AddLife -3%
Vitrolife -8.1%
Uppdaterad mån 16:21
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Väntade PMI-rekyler5:12

    Väntade PMI-rekyler

    De tyngsta makroekonomiska händelserna just nu analyseras av Handelsbankens Kiran Sakaria och EFN:s Ara Mustafa.

  • Amerikanska digitaliseringsvinnare16:38

    Amerikanska digitaliseringsvinnare

    EFN Marknad riktar blicken mot USA tillsammans med förvaltaren Joakim By från Handelsbanken. Förutom ett gäng spännande aktiecase diskuteras den amerikanska börsen med avstamp i presidentvalet. 

  • Japansk industri överraskar negativt4:01

    Japansk industri överraskar negativt

    Vita husets handelsrådgivare Navarro hävdade i går att handelsavtalet med Kina är över. Något som fick börser på fall. När president Trump senare dementerade uppgiften vände börsen upp. Regeringen vill ta in mer skatt från utländsk arbetskraft. Blandade PMI-siffror från Japan.

  • Förvaltarens molnfavoriter15:53

    Förvaltarens molnfavoriter

    EFN Marknad bjuder på en resa bland molnbolagen. Förvaltaren Johan Roslund från GP Bullhound går pedagogiskt igenom hela värdekedjan - från Microsoft och Amazon till Docusign och Okta.