Innovativa sms ger stora tillväxtmöjligheter för Sinch

Tittarfavoriten och börsraketen Sinch har rapporterat för sitt fjärde kvartal.

Därför har vi vd Oscar Werner i studion. Varmt välkommen.

Marknaden verkar nöjd med sista kvartalet och helåret. Är du själv nöjd?

Vi är mycket nöjda. Det har varit ett roligt kvartal. Mycket jobb.

Hur bidrar det nya förvärven till resultatet i kvartalet?

De bidrar starkt. De är ungefär 14 % av kvartalsutvecklingen.

Det är flera andra faktorer också.

Speciellt TWW på vinstsidan.

My Elephant ger nya tjänster som vi kan sälja till hela vår kundbas.

Det var logiken med affären. Våra säljare är väldigt intresserade av produkterna–

–och de går att sälja brett på Sinch kundbas.

Så där har ni ett redan upprätta distributionsnät.

Det är en mer avancerad form av meddelandetjänster.

Många kunder och prospekterade kunder är intresserade av tjänsterna.

Vi har fått väldigt bra svar från marknaden på det.

Ni jobbar med molnbaserat i kombination med mycket sms.

Det känns som om nytt möter gammalt lite grand.

Hur kombinerar ni det här?

Det mest fascinerande med Sinch som bolag–

–är att det är ett molnbolag–

–med en kombination av en stark intjäningsförmåga nu–

–och en attraktiv framtida tillväxtmöjlighet.

Det är få moln- eller techbolag i Sverige som är i närheten av den intjäning vi har.

Det är väldigt fascinerande.

Om man ska förstå vad som händer så kommer marknaden från–

–i sin mest basala form från sms-tjänster.

Sms-tjänster finns ju för... Man har 98 % "open rate"–

–och 90 % läsfrekvens inom fem minuter. De tär mycket bättre än e-post.

Man har skapat en 18 miljarder dollars marknad på sms.

Nu kommer det en massa nya tjänster där sms största begränsning–

–att bara kunna skicka 160 tecken, tas bort.

Plötsligt kan du skicka nästan en app till mobilen–

–med bilder, videor, tryckknappar för val och man kan ha konversationer.

Det gör att värdet för konsumenten och företag kanske tiofaldigas.

Där ser vi en stark tillväxtmöjlighet framåt.

Vi har en tittarfråga från PappaRedosson på Twitter.

Han undrar just hur sms ska stå sig i apparnas tidevarv.

Men svaret på frågan är kanske att det nästan är en app ni skickar i sms:et.

Tvärtom. App-världens största problem är att ganska få laddar ner en ny app.

Hur många gånger vill man ladda ner? Det är ganska jobbigt.

Man gör det, men inte så ofta.

Kanske 20 % av ett företags kundbas har laddat ner appen.

Med mobilbaserad kommunikation når man 100 %.

Man kan nå 100 %, därför använder man mobilkommunikation.

Nu kan man nå 100 % med en app-lik upplevelse.

Det blir väldigt kraftfullt. Där ser vi en stor tillväxtmöjlighet.

Är du rädd för att ni ska drabbas av olika typer av regleringar som GDPR 2.0?

Det ligger inte i närtid, men i framtiden.

Vi följer alla GDPR-regler. Vi har implementerat dem i alla våra länder.

Vi tycker att reglering av marknaden är bra.

Därför så välkomnar vi det och vi kommer att följa reglerna.

Våra kunder är väldigt lite:

"Jag skickar ett meddelande till dig utan att du har det."

Det är en del av en kundresa du redan gör.

Du har gått in till din hårfrisör, bokat en tjänst–

–och så får du en påminnelse. Det tycker du inte är fel.

Du har beställt en taxiresa av ett stort bolag–

–och vill sen ringa till det bolaget. Då kopplar vi samtalet.

Vi är en del av din kundresa ofta initierat av dig själv.

Det är inte så svårt för oss att följa GDPR.

Är du rädd för att sms-kommunikation ska bli en ren bulkvara med låga marginaler?

Hur jobbar ni för att hålla en vallgrav mot hård konkurrens?

Sms är en stor marknad. Det är en 17-18 miljarder dollars marknad globalt.

En så pass stor marknad är utsatt för hög konkurrens.

Men om man är som vi, en av de största i världen–

–kan man tjäna mycket pengar.

Det är konkurrens som på varje annan stor marknad.

Men det är det vi är bra på.

Vi är bredare än sms i dag eftersom vi har voice- och videotjänster–

–för stora taxitjänster.

Vi har de nyare meddelandeformaten som ger en rikare upplevelse än sms.

Det är en stor marknad, hög konkurrens, hög intjäningsförmåga–

–plus nya tjänster i voice och video–

–plus nya tjänster i hög tillväxt och mindre konkurrens.

Sen har vi också en operatörsaffär som vi står på.

Vi har flera ben att stå på.

Tänker du att den breda produktmixen och de nya tjänsterna–

–gör att ni kan fortsätta hålla så här god lönsamhet?

Självklart vill vi fortsätta hålla hög lönsamhet och växa vår vinst.

Vi tänker väldigt marknadsorienterat. Vi tänker:

"Kommer den här marknaden att växa?"

Det tror vi absolut eftersom den största begränsningen i vår största marknad–

–det vill säga 160 tecken går till en app-upplevelse.

Vi tror att marknaden fortsätter växa i många år framåt.

Om man är en stor växande marknad och en av världens största spelare–

–har man en bra position. Det är självklart hård konkurrens mellan oss.

Vi får stå oss väl i den. Det har vi lyckats med hittills.

Vi får jobba vidare som alla andra.

Niklas Halldén undrar just på Twitter hur ni ser er själva i konkurrensen–

–mot Twilio. Hur bedömer du att ni står jämfört med dem?

Twilio är ett jättestort och jättebra bolag.

Vi gillar konkurrens. Det gör oss bättre.

De är lite bättre än oss på vissa sätt och vi lite bättre än dem på vissa.

Min åsikt är att de har en bredare produktportfölj–

–mer teknik och mer mjukvara som de levererar högre upp i värdestacken.

De är också bättre på "online marketing".

Vi är bättre på högkvalitetsleverans globalt–

–till väldigt stora bolag.

Det gör att vi tar marknadsandelar från världens största bolag–

–från Twilio och den typen av spelare.

De utvärderar oss och ser vem som levererar bäst.

Den som levererar bäst får mer volym. Där har vi lite olika fokus.

Vi jobbar hårt med att bredda vår produktportfölj–

–göra mer saker. Vi har lagt på marketingkompetens de senaste kvartalen.

Där ser vi stora tillväxtmöjligheter.

Det är våra relativa styrkor och svagheter.

En annan Twitterfråga är hur efterfrågan ser ut på RCS.

Förklara gärna vad RCS är för nåt.

RCS är ett nytt meddelandeformat som gör...

Jag ska ta ett exempel för att förklara vad det gör:

Tänk att du får ett sms-meddelande från ditt flygbolag–

–som säger att ditt flyg är inställt.

Då får man gå till en desk och boka om.

I framtiden med ett RCS-meddelande kan man få ett meddelande som säger:

"Ditt flyg är inställt. Här är dina tre alternativ."

"Tryck på en knapp för att boka om. Här är tre alternativ på hotell:"

"Tryck på en knapp för att boka om. Lös in voucher här."

Det är oerhört mycket mer värde för dig som konsument.

Det ger mer värde för företaget. De får en gladare konsument.

De slipper ett samtal till kundtjänst som kostar 50 kronor minst.

Och de får en automatiserad process. Så det levereras mycket mervärde.

Det är det som händer i marknaden när den största begränsningen tas bort.

Om vi pratar RCS, så finns det flera kanaler att använda för att göra det här

RCS är en. Det är en operatörsstandard.

Whatsapp har lanserat en liknande kanal.

Facebook och Reachout har en liknande kanal.

Apple har en liknande kanal, Apple Business Chat.

Line, Viber etc. Det finns många kanaler.

Vi ser det ur ett marknadsperspektiv. Vi säger–

–att vi är övertygade om att vi kan öka våra kunders...

...leverans av deras viktigaste KPI:er... Det kan vara "läsrate"–

–eller hur många personer som bokar om flyget automatiskt.

Vi tror att vi kan öka hur bra de levererar mot sina KPI:er med 30 %.

Det tror vi är den stora effekten.

RCS är en teknik. Det finns flera andra.

Vi är övertygade om att marknaden händer med rikare meddelandetjänster.

Exakt i vilken kanal och vilken tajming vet man inte riktigt.

Men det är mindre viktigt för oss.

Vi försöker leverera på alla.

Dessutom har vi en bra intjäning här i dag.

Om det tar längre tid spelar det inte så stor roll–

–eftersom vi är starka på dagens teknik.

Vi kan prata lite om att ni fokuserar mycket på USA. Du bor ju till och med där.

Det är vår i särklass största marknad.

Det är en global marknad. De största kunderna finns där.

Det är viktigt att vara nära kunderna. Därför bor jag där.

Vi är också stora i Europa. Men eftersom det är en global tjänst–

–är de största företagen de största kunderna–

–som finns i de största marknaderna. Därför gjorde vi ett uppköp i Brasilien.

Världens femte största ekonomi.

Därför ser vi en stark tillväxtmöjlighet i ett sånt land.

Sist men inte minst så har tillväxten accelererat de senaste tre åren–

–men framför allt så har mer pengar ramlat ner på sista raden.

Där är skillnaden absolut störst. Vad är det som har hänt?

I grunden kommer det från en bra marknadsutveckling.

Fler kunder i världen vill använda voice- och videotjänster–

–och meddelandetjänster. Vi är en av de största i världen.

Vi har varit framgångsrika. Då ökar volymerna.

Det är det som händer. Vi har drivits av våra största kunder.

Vi har åtta av tio av de största amerikanska teknikbolagen som kunder.

Voice och video har drivit och uppköp har drivit.

Det är ett par olika delar. Att det ramlar ner så mycket på sista raden är...

...väldigt talande för vår affärsmodell.

Det finns en väldigt stor skalbarhet i vår affärsmodell.

Av varje bruttomarginalskrona vi tjänar–

–ramlar ungefär 45-50 % ner på sista raden.

Det visar hur skalbar den här modellen är.

Man behöver inte lägga på så mycket folk när man lägger på ny volym.

Om ni fortsätter växa fortsätter vinstmarginalen upp.

Vi ger inga framtida kommentarer, och det vet du. Men tack för frågan.

Vi jobbar alltid för att leverera mycket värde till våra kunder och aktieägare.

Självklart vill vi ha bra siffror framåt. Det jobbar vi hårt med.

Tack så mycket för att du kom hit. Lycka till fortsatt!

Molnbolaget Sinch rapporterar ett starkt sista kvartal och aktien rusar på beskedet. Både vinst och omsättning var högre än väntat och bolagets vd Oscar Werner ser stora tillväxtmöjligheter.

”När man befinner sig i en stor växande marknad och är en av världens största spelare, då har man en bra position”, säger han och syftar främst på marknaden för sms-tjänster med en app-lik upplevelse.

Dessutom svarar Werner på tittarfrågor om Sinch.

Programledare: Albin Kjellberg

  • Två stresstestade aktiecase18:38

    Två stresstestade aktiecase

    Vilka sektorer och bolag är intressanta att hålla ögonen på i coronakrisen och varför klarar sig en del bättre? Detta och mer svarar John Hernander, investeringschef på Nordea, på i EFN Marknad.

  • Varför vill Ingves undvika ny minusränta?7:45

    Varför vill Ingves undvika ny minusränta?

    Dagens tyngsta händelser inom räntor, valutor, börser, råvaror och makroekonomi i skuggan av coronaviruset sammanfattas av Kiran Sakaria, strateg på Handelsbanken och EFN:s Albin Kjellberg.

  • Armfelts senaste köptips inom gaming23:09

    Armfelts senaste köptips inom gaming

    När miljontals människor världen över sitter isolerade i sina hem kan gamingbolagen räkna med ökat spelande. Men vilka bolag ska man egentligen äga? Det svarar Carl Armfelt från Tin Fonder på.

Börsindex

OMX Stockholm 30 3.4%
NASDAQ-100 7.4%
NASDAQ Composite 7.3%

Vinnare & förlorare

Klövern 16.7%
Loomis 11.9%
NCC 10.4%
Axfood -3.1%
Sinch -3.2%
Getinge -4%
Uppdaterad tis 15:27
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Trump eldade på oljepriset7:26

    Trump eldade på oljepriset

    Oljan rusade på USA:s president Trumps uttalande om att Opec och Ryssland snart är överens om en produktionssänkning. Priset föll senare tillbaka efter att Ryssland dementerat uppgifterna.