Semcon: ”Vi tittar på flera bolag”

Det här är EFN i Göteborg. Vi ska prata konsultbransch.

Här är Markus Granlund, vd för Semcon. – Välkommen!

Semcon konsultar inom produktutveckling–

–från strategi och design till produktinformation.

Ni har utvecklat självkörande plogbilar. Berätta om detta.

Det är ett intressant projekt som vi har kört i Norge–

–tillsammans med Avinor–

–och vår joint venture-partner Øveraasen–

–som är en av världens största försäljare–

–av snöplogningsutrustning till flygplatser världen över.

En flygplats är ett avgränsat område–

–där man kan effektivisera och göra autonoma lösningar.

Vi har kört skarpt på Oslo flygplats i vinter.

Vad var er roll i det här?

Vi utvecklar den del som gör plogbilen autonom.

Hela det systemet. Det är hjärnan i plogbilen.

Den ser till att den håller sig där den ska–

–och att den kör den slinga som den ska.

Vi effektiviserar.

Över till andra fordon... För tre år sen–

–omsatte ni två tredjedelar i fordonsbranschen.

I dag ligger siffran på 40 %.

Det är fortfarande ganska mycket.

Hur länge vågar ni lägga många ägg i samma korg?

Vi har gjort en jätteresa här.

Vi har haft i strategin under ett antal år nu–

–att diversifiera oss och gå mot nya branscher.

Nu är tillverkningsindustrin och "life science" större–

–än vad vår fordonsdel är.

När fordonsindustrin planar ut–

–får vi inte samma påverkan–

–som vi hade haft för ett antal år sen. Det är positivt.

Vi ökar mot energi, life science och andra branscher–

–där det finns stor efterfrågan på vår kompetens.

Nyligen gick Volvo Cars vd ut och sa–

–att man gör sig av med 500 konsulter. Hur påverkar det?

Vi kan inte kommentera enskilda kunder.

Däremot kan vi säga att om det varit för några år sen–

–så hade situationen varit jobbigare än den är nu.

Efterfrågan på våra kompetenser i andra branscher–

–är så stor att vi bör kunna hantera det rätt så bra.

Du brukar poängtera att personalen är viktig.

Vad skiljer er från andra bemannings- och konsultbolag?

Vi samlar spetskompetens i vårt bolag.

Ända sen det här bolaget bildades för 40 år sen–

–har vi varit väldigt duktiga–

–på produktutveckling och produktionsoptimering.

Vi är nära kundernas kärnverksamhet.

Nu lägger vi på det digitala lagret också–

–vilket gör det till en spännande verksamhet att jobba i.

Att vara i mitten av de teknikskiften som sker nu–

–gör att många väljer att komma till oss.

Hur gör ni för att hålla nere personalomsättningen?

I vår verksamhet är det människan först, sen tekniken.

Vi är fokuserade på att skapa en bra arbetsplats–

–och att ha inspirerande och spännande projekt–

–och att vara nära våra medarbetare.

Vi jobbar med personlig och professionell utveckling.

Det är en stor del.

Ni ska omstrukturera affärsområdet Engineering Services.

Det blir Engineering and Digital Services.

De ska hjälpa till med spetskompetens–

–inom AI, autonomi och "user experience".

Varför är detta en bättre lösning än den tidigare?

Förr var kompetensen utspridd i olika delar av Semcon.

Nu samlar vi den kompetensen i samma division–

–för att få mer kraft ut i verksamheten och till kunderna.

Vi samlar spetskompetensen inom det digitala–

–och får genom det bättre kraft i våra erbjudanden–

–och leveranser till kunderna.

Kunderna pratar ofta om att de vill digitalisera.

Vad är det ni hjälper dem med att digitalisera?

Dels är det produktion, att koppla upp en produktion–

–och effektivisera, robotisera och automatisera den.

Det brukar kallas "industri 4.0".

Där hjälper vi kunderna att göra det smartare–

–och få en mer hållbar produktion–

–med det som kallas "predictive maintenance".

Då vet man när maskiner ska servas–

–och får en bättre och hållbar produktion.

Det är det ena. Det andra är uppkoppling av produkter.

Många av våra kunder gör nu resan–

–att gå från att sälja produkter till att sälja tjänster.

Den tjänstefieringen är spännande.

Vi blir inkopplade i fall där vi pratar om–

–hur vi kan göra det som tidigare sålts som produkt–

–till en tjänst.

Då pratar vi inte bara utifrån tekniska förändringar–

–som görs, eller nya tjänster.

Då pratar vi också affärsmodeller–

–hur kunderna ska kommersialisera den nya tjänsten–

–som bygger på en tidigare produkt.

Vi ska kika på en graf här.

Det är er ekonomi de senaste åren.

Den orangea linjen är rörelsemarginalen.

De blåa staplarna är omsättningen.

Rörelsemarginalen låg 2015 nere på 3,5 %.

Nu är ni uppe i drygt 6 %.

Målet är 8 %. Hur gör ni för att nå det?

Ett led är omstruktureringen som vi gjorde per 1 april–

–med nu division i Digital Services.

Där skär vi kostnader och skapar effektivisering.

Vi hämtar hem 10 miljoner med full effekt från 2020.

Utöver det är det effektiviseringar i verksamheten.

Sen är det efterfrågan på den kompetens vi har–

–som kommer att driva detta. Det innebär att vi ser–

–att den här trenden ska fortsätta. Det är vår ambition.

Omsättningen pekar sakta uppåt.

Men här syns inte er tidigare låneskuld på 830 miljoner.

Nu är det positivt. Ni har 60 miljoner i kassan.

Vad har ni gjort?

Vi har jobbat hårt med att stärka balansräkningen.

Från fordons- och finanskrisen till nu–

–har vi stärkt balansräkningen.

Vi har avyttrat en stor verksamhet i Tyskland–

–för att stärka balansräkningen.

Det var helt mot fordonsindustrin–

–och ett skäl till att exponeringen mot fordon var stor.

Den förflyttningen har gjort att vi skapat en flexibilitet–

–att växa genom strategiska förvärv.

Vi förvärvade förra året en verksamhet i Tyskland–

–inom produktinformation.

Vi har också planer på att växa strukturellt framöver.

Just produktinformation, och tyska Haas...

Det är en central verksamhet för Semcon.

När jag får en manual till en elektronikpryl–

–så är den det första jag slänger.

Hur får ni folk att läsa manualer?

Nu är det inte manualer som vi utvecklar.

Vi utvecklar service- och produktinformation.

En del av det är redan inkorporerat i produkten.

Det ska ju utifrån ett användar-interface–

–vara naturligt att använda.

Jag slänger också manualer.

Vi lägger mycket kraft på service- och partsinformation–

–alltså delar och hur du servar produkterna–

–för att skapa mer hållbara produkter framöver–

–och en bättre användarupplevelse.

Vi fokuserar på användaren.

Det är en digitaliseringsdel i detta.

Det är superintressant för våra kunder–

–att vi kan effektivisera deras produktinformation.

Vi skapar en digital upplevelse–

–vilket förbättrar upplevelsen av hela produkten.

Därmed kan vi sänka deras kostnader–

–eftersom vi gör det effektivare än de gör själva.

Vi har sett konsolideringar i konsultbranschen.

Har Semcon nånting på gång inom det området?

Vi är intresserade av att röra oss in mot nya branscher.

Vi vill gärna komplettera med nya erbjudanden–

–som är inom de områden där vi rör oss nu.

Det är sånt som vi driver på.

Vilken typ av bolag står på önskelistan?

Det finns flera bolag som står på den listan–

–och som vi tittar på, men jag kan inte gå in på det nu.

Om vi kikar framåt på 2019...

Vad blir ert främsta fokus under resten av året?

Vi fortsätter med våra effektiviseringar i verksamheten.

Vi vill få bättre output på de leveranser vi gör.

Vi vill svara upp mot den starka efterfrågan som finns nu.

Då måste vi vara den mest attraktiva arbetsgivaren–

–och ta hand om våra medarbetare.

Vi sätter människan i centrum och tekniken i andra hand.

Det säger Markus Granlund, vd för Semcon. – Tack.

Gå gärna in på EFN.se/nyhetsbrev och prenumerera–

–på nyhetsbrevet från EFN i västra Sverige. Hej!

Konsultbolaget Semcon har inlett börsåret starkt men beroendet av fordonsindustrin är fortsatt stort.

Bolagets vd Markus Granlund förklarar att runt 40 procent av omsättningen nu kommer från fordonsindustrin men att bolaget jobbar aktivt med att växa inom tillverkningsindustrin, life science och energisektorn.

Även om Semcons rörelsemarginal är på väg uppåt är det en bit kvar till målet på åtta procent. För att nå dit genomför bolaget en omstrukturering med inriktning på digitalisering. Dessutom jobbar man med effektivisering och så räknar man med en ökad efterfrågan på bolagets kompetens.

Semcon har jobbat framgångsrikt med att stärka balansräkningen under flera år och nu har man enligt Markus Granlund muskler för att växa genom aktiva förvärv.

  • ”Det behöver inte betyda sektorns undergång”5:28

    ”Det behöver inte betyda sektorns undergång”

    Fastighetssektorn har varit turbulent efter flera skakiga rapporter den senaste tiden. Förvaltaren Mattias Montgomery från Carnegie Fonder oroas inte utan berättar om några av sina favoritcase i sektorn.

  • Rapportrökare och spretiga värderingar22:35

    Rapportrökare och spretiga värderingar

    Börslunch åker vidare på rapportfloden tillsammans med Handelsbankens Marcela Klang och John Hernander från Nordea i studion. Dessutom intervjuas rapporterande Husqvarnas vd Kai Wärn.

  • Husqvarna lyfter resultatet men faller på börsen6:26

    Husqvarna lyfter resultatet men faller på börsen

    Husqvarnas rapport för det tredje kvartalet kom in strax under analytikernas förväntningar trots ett bättre resultat. Bolagets vd Kai Wärn gästar Börslunch för att prata om rapporten och den svagare perioden i Nordamerika.

  • Parlamentet under ny Brexitpress5:51

    Parlamentet under ny Brexitpress

    Nu väntar nya omröstningar om Brexit. Positiva tongångar från både Kina och USA om handelskonflikten - men framstegen är små.

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -0.8%
NASDAQ Composite -0.7%

Vinnare & förlorare

Husqvarna 3.6%
Saab 3.5%
Intrum Justitia 2.2%
ÅF -3.7%
Wallenstam -3.9%
Swedbank -6.1%
Uppdaterad ons 12:57
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • När når vi botten?9:41

    När når vi botten?

    Det är allt mindre sannolikt att det blir en avtalslös Brexit i närtid. I veckan väntar bland mycket annat en global PMI-skörd samt räntebesked från Riksbanken och ECB. Handelsbankens chefstrateg Claes Måhlén och EFN:s Gabriel Mellqvist reder ut de senaste händelserna på marknaderna och tar en titt i agendan.

  • Billiga och dyra rapportbolag17:03

    Billiga och dyra rapportbolag

    Rapportsäsongen är igång på allvar. Volvo, Sandvik och Getinge är några av de bolag som Peter van Berlekom från Erik Penser Bank och Lars Hallström från ABG Sundal Collier avhandlar i Börslunch.