Precise: ”Vi börjar få ordning på våra affärer”

Förlusterna har tredubblats jämfört med i fjol. Hur länge räcker pengarna?

Vi har tillräckligt med pengar. Vi har gått igenom företagets struktur.

Vi har tryckt ner kostnadsbasen med de förändringar vi har gjort.

Vi börjar få ordning på våra affärer och ser ett ökat intresse för det vi håller på med.

Den nya strategin med tre affärsområden börjar ge resultat.

Det innebär att när det gäller mobilsidan, så arbetar vi nu nära kunden.

I stället för att ingenjörerna åker från Sverige till Asien, så sitter de i Asien.

Vi har precis öppnat ett kontor i Shanghai, som jobbar närmare våra kunder i Asien.

Vi är inte oroliga för kassan.

Man ser i sista rapporten att vi börjar få ordning på kassaflödet.

Trenden är positiv framöver.

Du är ju nytillträdd som vd och ni gjorde i höstas ett omställningsarbete.

Det här är väl en del av det. Berätta mer om vad det innebär.

Vi gick igenom företagets struktur och effektiviserade de befintliga delarna.

Vi lade ner Karlstad-kontoret.

I dag har vi tre kontor. Det är Lund, Potsdam i New York och ett kontor i Shanghai.

Vi har alla tre regioner. Lund fokuserar på plattformsutveckling och kortutveckling.

I Potsdam i USA jobbar vi med den amerikanska marknaden–

–och i Shanghai jobbar vi med de kunder som finns i Kina och Korea.

Där är 80 % av kunderna. Det är bra att vara nära kunderna.

Det blir mer kostnadseffektivt att vara där.

Hela kostnadsbasen och strukturen för framtiden är på plats.

Med de här tre nya affärsområdena–

–där vi har den traditionella mobilsidan, de smarta korten och Digital Identity–

–har vi lagt grunden för framtiden för Precise.

Omställningsarbetet låter ganska dyrt.

Har ni tagit alla kostnader?

Alla kostnader är tagna och redovisade. Nu har vi plattformen för framtiden.

Vi har möjlighet att växa.

Det är viktigt att vi får ordning på vår existerande affär inom det mobila–

–och att vi kan göra satsningen Digital Identity för framtiden.

På tal om att växa, så har ni från 2018 till 2019 tappat rejält med intäkter.

Hur ska ni börja växa igen?

Vi är nu mycket närmare kunden i Asien, vad gäller mobilsidan, där kunderna finns.

Det har hjälpt oss att vinna nya projekt.

När det gäller kortsidan, så vet vi inte ännu. Det blir inte stora volymer under 2019.

Vi ser en viss ökning under 2020, men det är osäkert när det kommer.

Digital Identity, som handlar om YOUNiQ-produkten–

–som är en modulär produkt utifrån en mängd olika biometriska data–

–har vi nu börjat testa i piloter. Vi kör i till exempel access-system.

Du öppnar dörren med ditt ansikte.

Det kör vi i ett företag i Malmö, på ett gym i Stockholm–

–och på ett universitet i USA.

Vi har även vår digitala plattform som snurrar i bakgrunden av olika applikationer–

–till exempel bankapplikationer eller bettingapplikationer.

Det vi investerar där i år kommer att börja generera nåt nästa år.

Detta år och under stor del av nästa år kommer vi att leva på mobilsidan.

Det låter som en spretig marknad. Förklara hur den ser ut och var ni står i marknaden.

Det spännande är att det här handlar om dig–

–och din biometri och hur du ska använda biometrin.

Ni är nyckeln till framtiden inom att kunna vara den biometriska lösningen.

Oavsett om du kommer till en bil eller ett hus eller ska öppna en dator–

–så använder du din biometri. Vi har kunskapen att använda biometrin på rätt sätt.

Vi kommer från mobilsidan och har då lärt oss biometriska tuffa lösningar.

Nu applicerar vi dem på nya applikationer.

På så sätt kommer vi närmare slutkunden.

Förr har vi levererat till sensortillverkare som sen levererat till telefontillverkare.

Med vår nya lösning kommer vi att leverera direkt till banker och bettingbolag.

Det är en fantastisk möjlighet för oss.

Under hela fingerprint-haussen var ni kända som ett mjukvarubolag.

Är ni nu inte bara ett mjukvarubolag längre?

Vi fortsätter med mjukvara. Hårdvara gör vi inte.

Men vi har breddat oss och jobbar med alla typer av biometriska lösningar.

Vi har samarbetspartners och sätter ihop det hela till en lösning.

Vi jobbar med mjukvara, men har breddat oss och gör nu inte bara fingeravtrycksmjukvara.

Ni inledde nyligen ett samarbete. Berätta vad det är för samarbeten.

Vi har ett samarbete med Egis.

De är en av de två största i världen när det gäller sensorer.

Med det har möjligheter öppnats till större volymer.

Det är en hårt pressad bransch med kostnadsproblematik.

Men genom det samarbetet har vi fått möjlighet att bredda vår bas av royalty.

Det andra samarbetet är Covr.

De gör en bank-id-lösning, fast på ett nytt modernt sätt.

Med vår lösning och deras lösning kan vi gå ut–

–och adressera banker, fintech i Europa och hela världen.

Vi kör en massa piloter under hösten som förhoppningsvis ger nåt under nästa år.

Slutligen den sista frågan: Hur jobbar ni med säkerhet?

Vi jobbar mycket med säkerhet. Det är grunden. Vi kommer från säkerhet.

Det är jätteviktigt för oss. Det kommer alltid att finnas problem inom säkerhet–

–men en nyckelfaktor för oss är säkerhet.

Om ansiktet, vid dörrpassering–

–inte ger tillräckligt hög säkerhet, så lägger vi på fingeravtrycket.

Om inte det räcker, så lägger vi på rösten.

Med de modulariteterna blir säkerhetsnivån bättre än om du bara har en nyckel–

–eller om du har en pinkod som du kan lämna ut till vem som helst. Säkerhet är viktigt.

–Hur förvaras informationen? –Det finns två olika sätt.

Det kan ske på enheten så att bara du kommer åt den–

–eller så finns den i en molnlösning.

Den kan både vara på "premises". Då sparar bankerna sin lösning inom sina domäner.

Då blir det lika säkert som när man sparar personuppgifter i dag. Det är ingen skillnad.

Eller så kan man ha en molnlösning där man hjälper slutkonsumenten att spara den.

Men i dag jobbar vi med de två första.

Du kan ha det på din egen enhet eller på "premises". Då äger användarna det.

Biometribolaget Precise Biometrics har sett sina förluster tredubblats under det första halvåret i år jämfört med samma period i fjol. Men detta är inget som oroar företagets vd Stefan K Persson.

”Vi har tillräckligt med pengar för en lång tid framöver”, säger Stefan K Persson.

”Vi har tryckt ned kostnadsbasen med alla de förändringar vi gjort. Dessutom börjar vi få ordning på våra affärer och vi ser ett ökat intresse för det vi håller på med”, fortsätter han.

I intervjun svarar Persson även på frågor om hur bolaget anpassar sig till utvecklingen inom biometri, samarbetet med asiatiska Egis Technology och säkerhetsaspekten när det gäller tjänsterna och produkterna.

Intervjun gjord på ABG:s bolagsdagar av Matilda Karlsson

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 1.1%
NASDAQ Composite 1%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4%
Electrolux 3.5%
Bure 3.4%
Paradox Interactive -0.6%
Fagerhult -0.7%
Swedish Orphan Biovi… -0.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Balco: ”Vi utbildar marknaden”6:05

    Balco: ”Vi utbildar marknaden”

    Balco är störst i Europa på inglasade balkonger. Bolagets vd Kenneth Lundahl gästar Börslunch för att prata om tillväxt, hållbarhet och konjunkturpåverkan framöver.

  • Saudi pressar Opec6:31

    Saudi pressar Opec

    Miljoner strejkar i Frankrike. Saudi pressar Opec att hålla kvoterna. Rejält uppsving i svenska bytesbalansen. USA:s president Trump lämnade Natomötet i protest.

  • Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp17:41

    Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp

    Sparekonomerna Johanna Kull från Avanza och Joakim Bornold från Söderberg & Partners diskuterar humöret bland småspararna i dagens Börslunch. Dessutom blir det rapportvinnare och amerikansk statistik.