Per Lindvall: SSAB står starkt efter stålfusionen

I morse kom nyheten att ståljättarna Thyssenkrupp–

–och Tata Steel ska slå ihop sina europeiska verksamheter.

Vad det får för betydelse för svenska SSAB–

–har du funderat på, Per Lindvall.

Vad hoppas man uppnå med den här sammanslagningen?

De vill försöka tjäna pengar.

De har målat upp att det ska finnas synergier–

–på uppemot 600 miljoner euro per år.

Det låter mycket, men omsättningen är 15 miljarder.

Man vill spara pengar–

–och det är ett svar på överkapaciteten i Europa.

Det är också en defensiv affär.

Man kan se det som ett sätt för Thyssenkrupp–

–att gå ur stålverksamheten.

Man har haft ett tryck på sig från ägare, som Cevian–

–för att göra den här affären.

Affären har väl varit på gång ganska länge?

Ja, men Tata Steel har haft stora problem–

–framför allt i Storbritannien, med en enorm pensionsskuld.

Den har man lyft ut ur affären.

Sen har man även sålt av en del mindre enheter.

Man har helt enkelt städat Tata Steel inför det här.

Vad kan man vänta sig för effekter för SSAB?

Det är väl bra att man hanterar överkapacitetsproblemet.

Med färre aktörer ökar också disciplinen.

Det är alltid lönsamt om man kan köra på full kapacitet.

Men om alla gör det, påverkas priserna negativt.

Nu blir det mer disciplin–

–och man kan vänta sig att produktionen–

–bättre svarar mot efterfrågan, och ger bättre priser.

Handlar inte allt om Kina när det gäller stål?

Mycket handlar om Kina och om de dumpar marknaderna.

Där finns det en enorm överkapacitet på stål.

Man pratar om att 400 miljoner ton ligger i malpåse.

Det motsvarar två gånger Europas produktionskapacitet–

–så Kina är det stora problemet.

Ändå har SSAB gått väldigt bra på sistone.

Även aktien har gått bra.

Och det här ger en god effekt för SSAB.

Hur kan man vara immun mot överkapaciteten?

Man har fokus på det här och man har antidumpningsregler.

Sen har efterfrågan gått upp, särskilt i Kina–

–där den här byggboomen håller i sig.

Man har absorberat mycket av stålet i Kina–

–och också börjat stänga gamla miljöförstörande stålverk.

Men visst är SSAB effektivare än många konkurrenter?

Jo, storlek följer inte riktigt lönsamhet i branschen.

Effektiviteten i enskilda stålverk–

–och produktmixen är mer avgörande.

En liten aktör som SSAB–

–som kanske har 5–6 % av Europamarknaden–

–kan tjäna på att de stora drakarna–

–tar de stora strukturkostnaderna och lägger ner bruk.

Det är en parallell till skogsindustrin–

–där det ser likadant ut. Storleken är inte–

–det som driver lönsamheten, utan den inre effektiviteten.

Kan vi förvänta oss att branschkonsolideringen fortsätter?

Det brukar ju gå i vågor.

Förra gången, fram till 2007–

–var det mest köp och aggressiva förvärv.

Nu är det mycket defensiva affärer.

Det var även SSAB:s fusion med Ruukki.

Det kanske vi kan se framöver.

Men det finns inte så mycket att tjäna på såna fusioner.

Det är ett väldigt passande–

–och man ser hur lång tid den här affären har tagit.

Det kan komma, men det är inte helt givet.

SSAB-aktien rör sig knappt i dag–

–på grund av den här affären.

Är det befogat eller är det för att affären var förväntad?

Den har nog varit förväntad–

–och aktien har gått starkt och Q2-rapporten var bra.

Lite förvånande var det främst bulkstål, SSAB Europe–

–som är normalt handelsstål, som var lönsammast.

Nischproduktionen man ständigt vill öka, Special Steels–

–gick svagare än förväntat.

Man har haft en stark marknad, som har drivit aktiekursen.

Och affären har varit på gång i ett år.

Den kanske inte ska vara så kursdrivande.

Tack så mycket.

Ståljättarna Thyssenkrupp och Tata Steel planerar att slå samman sina europeiska verksamheter. Ellinor Beckett intervjuar Per Lindvall om bakgrunden till fusionen, samt vilken betydelse den får för svenska SSAB.

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.2%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Ericsson 7.7%
Volvo 7.1%
Intrum Justitia 5.1%
Axis -1.5%
Assa Abloy -2.5%
Husqvarna -2.9%
Uppdaterad fre 17:30
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

  • Aktievinnarna på framtidens bilindustri20:52

    Aktievinnarna på framtidens bilindustri

    Tele2 stiger rejält på börsen efter dagens kvartalsrapport. Vd Allison Kirkby kommenterar i Börslunch. Dessutom blir det mycket snack om bilindustrin med fordonsanalytikern Hampus Engellau från Handelsbanken.

  • 30 år sedan Svarta måndagen1:05

    30 år sedan Svarta måndagen

    Den 19 oktober 1987 gjorde börserna världen över det största raset någonsin. I år har det gått 30 år sedan dagen blev känd som Svarta...

  • MTGX en besvikelse för MTG4:29

    MTGX en besvikelse för MTG

    Mediebolaget MTG:s resultat för det tredje kvartalet blev bättre än väntat på de flesta punkter. Johan Fohlin intervjuar bolagets vd Jørgen Madsen Lindemann.