Note: Vi ska växa snabbare än marknaden

Note är verksamt inom EMS-industrin.

Vi håller på med kontraktsproduktion inom elektronik.

Vi har inga egna produkter, utan producerar våra kunders produkter.

Vad har ni för kunder? Det låter som stora industrijättar.

Det varierar. Vi jobbar dels med de stora inom industrin som ABB, Atlas Copco m.fl.

Vi har nischspelare som DeLaval–

–och även nya bolag som Avalon Wireless och andra som är på väg att bli stora.

Hur ser er intjäningsmodell ut? Vad har ni för typ av avtal med kunderna?

Vanligtvis jobbar vi med längre kontrakt på ett-fem år–

–ibland med projektorder. Det beror på hur kundernas affärsmodeller ser ut.

Men merparten av vår verksamhet är styrd av längre kontrakt.

Ni har haft hög tillväxt historiskt. När börjar er tillväxt takta ner?

Jag tycker att 10 % plus är där vi ska vara.

Branschen växer kontinuerligt med 4-5 %.

Note har förutsättningar att vara mer framgångsrikt än branschen.

Vi tycker att 10 % är botten på där vi borde vara.

Tillväxten har förutsättning att fortsätta på den här nivån inom överskådlig framtid.

Då pratar vi två-tre år. Det är den planeringshorisont vi ser–

–med tanke på våra kontrakt och kundrelationer.

Du är hyfsat nytillträdd vd. Du har varit i bolaget som vd i ungefär ett år.

Hur hoppas du kunna föra bolaget framåt?

Vår kärnverksamhet är att tillfredsställa våra kunder.

Vi ska vara duktiga på leveranssäkerhet och kvalitet.

Vi ska ha hög servicegrad och vara lätta att göra affärer med.

Då tror vi att tillväxten kommer mer eller mindre automatiskt.

Vi måste självfallet vara aktiva och duktiga på säljsidan.

Vi jobbar kontinuerligt med att vara effektiva i kommunikationen med kunderna–

–och leverera det vi lovar. Ovanpå det jobbar vi hårt med interneffektivitet.

Över tid tror vi att vi blir bättre och bättre internt.

Vår produktionsapparat är vårt hjärta.

Den jobbar vi med att förbättra och effektivisera.

Effektiviteten, då? Jag har inte sett några marginalmål.

Hoppas ni kunna öka effektiviteten och på så sätt driva upp marginalerna?

Absolut. Jag har varit i branschen av och till under 20 års tid.

Jag var i Flextronics när de var aktiva i Sverige.

Då var målet kanske 3 %. Vi har betydligt högre mål än så.

I dag är vi ett av de mer lönsamma bolagen i vår bransch.

Det går nog att göra mer där vi står.

Men allt handlar om att ha rätt prisbild mot våra kunder–

–göra det effektivt och ha det kvalitetssäkrat internt.

Då kan vi successivt höja vår marginal ytterligare.

Däremot vill jag inte uttala vilka mål vi har.

Men mer än 3 %...?

Eftersom vi ligger på knappt 7 vore det onaturligt att sänka dem.

Vi tror att vi kan förbättra oss från där vi står.

Vi har ett väl fungerande bolag, en bra "footprint"–

–och stark organisk tillväxt.

Vi har alla förutsättningar att öka marginalerna framåt.

Du nämnde att några kunder till er är stora, globala verkstadsbolag.

Ni har väl koll på konjunkturen. Har du sett nån avmattning?

Den frågan får jag ganska ofta eftersom vi är ett EMS-bolag.

De har historiskt haft en stor konjunkturpåverkan.

Vi är betydligt mindre konjunkturkänsliga i dag.

Kunder i dag lägger ut hela sin elektronikproduktion.

Vi är inte en ventil, vilket man kanske var för 10-15 år sen.

När konjunkturen vek tog man hem produktionen. Det går inte i dag.

Vår konjunkturpåverkan är ganska lik våra kunders.

Ovanpå det har vi vår starka organiska tillväxt–

–med både nya kunder och nya kontrakt hos befintliga kunder.

Vi klarar en viss konjunkturförsvagning–

–och trots det leverera ganska goda tillväxttal.

Det har vi kommunicerat till marknaden.

Vi ser att konjunkturen är lite svagare–

–men tror att vi fortsätter i ungefär samma takt som i år.

Det är vår bästa gissning just nu.

Det är lätt att växa i en högkonjunktur. Är ni flexibla nog att kunna ställa om?

Absolut. Skulle vi hamna i lågkonjunktur är vi förberedda på det.

Vi har självklart gjort de scenarioplaneringarna internt.

Men vi har en stark orderbok. Den utsikt vi kommunicerade i Q2 står vi fast vid.

Ingenting i vår värld har förändrats som gör att vi bör revidera den positionen.

Ser du några andra utmaningar eller risker?

Utmaningar finns alltid. Det gäller att vara förberedd.

Jobbar vi aktivt med att bli bättre på alla processer–

–vara förberedda på alla eventualiteter, vara aktiva på marknaden–

–och attrahera nya kunder har vi goda förutsättningar att tackla–

–alla de eventuella problem som vi ser i framtiden.

Kontraktstillverkaren Note ser en något svagare konjunktur framöver men är inte speciellt oroade över det.

”Vi ser att konjunkturen är lite svagare men vi tror att vi kommer att fortsätta i ungefär samma takt vi gjort under det här året. Det är vår bästa gissning just nu”, säger Johannes Lind-Widestam, vd för Note.

Bolaget är förberedda på en lågkonjunktur, om den skulle komma.

Johannes Lind-Widestam är övertygad om att bolaget kan fortsätta att växa snabbare än marknaden och att en tillväxt på 10 % eller mer under överskådlig framtid är rimlig.

 

Intervjun gjord på ABG:s bolagsdagar av Matilda Karlsson.

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 1.1%
NASDAQ Composite 1%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4%
Electrolux 3.5%
Bure 3.4%
Paradox Interactive -0.6%
Fagerhult -0.7%
Swedish Orphan Biovi… -0.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

  • Balco: ”Vi utbildar marknaden”6:05

    Balco: ”Vi utbildar marknaden”

    Balco är störst i Europa på inglasade balkonger. Bolagets vd Kenneth Lundahl gästar Börslunch för att prata om tillväxt, hållbarhet och konjunkturpåverkan framöver.

  • Saudi pressar Opec6:31

    Saudi pressar Opec

    Miljoner strejkar i Frankrike. Saudi pressar Opec att hålla kvoterna. Rejält uppsving i svenska bytesbalansen. USA:s president Trump lämnade Natomötet i protest.

  • Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp17:41

    Räntekänsliga raketer och aggressiva återköp

    Sparekonomerna Johanna Kull från Avanza och Joakim Bornold från Söderberg & Partners diskuterar humöret bland småspararna i dagens Börslunch. Dessutom blir det rapportvinnare och amerikansk statistik.